Mye elg i veien: Hvilken bil tror du er best i en unnamanøver?

Porsche 996 GT2 er NEST best. Du klarer neppe å gjette "vinneren" ...

Å kollidere med en stor elg er skrekken for mange bilister   forståelig nok, siden store krefter er involvert. Hvor gode sjanser du har til å manøvrere unna en elg kommer i stor grad an på hvilken bil du kjører. (Foto: Stein J. Bjørge / ANB)
Å kollidere med en stor elg er skrekken for mange bilister forståelig nok, siden store krefter er involvert. Hvor gode sjanser du har til å manøvrere unna en elg kommer i stor grad an på hvilken bil du kjører. (Foto: Stein J. Bjørge / ANB)

Å kollidere med en elg er den helt store skrekken for mange som kjører bil i grisgrendte strøk. Dyrene kan være stort sett hvor som helst, de beveger seg raskt, og representerer stor masse som gjerne treffer bilen med stor kraft akkurat på steder der det er vanskelig å bygge inn mye passiv sikkerhet.

For man må jo ha en frontrute å se ut gjennom. Og der vil man for alt i verden unngå å se en sprellende elg komme fykende over panseret.

Svenskene har vært opptatt av å teste biler i unnamanøver-situasjoner, ikke minst som følge av at viltulykker forekommer ganske hyppig her i Norden.

Knall og fall for Skoda og Mercedes

De med svenskeantenne vil huske TV-programmet "Trafikmagasinet" fra 70- og 80-tallet, der slike unnamanøvrer ofte fikk en til å sitte med hjertet i halsen. En Skoda rullet sågar rundt, og fikk mye negativ blest om primitivt bakhjulsoppheng som nærmest klappet sammen når sladdene kom tett etter hverandre.

Det er en naturlig antagelse at lave sportsbiler med avansert
  hjuloppheng vil klare seg best gjennom en unnamanøver i høy hastighet.
  Men det er ikke helt uten unntak. Denne Porsche 996 GT2´en er bare nest
  best i den svenske
Det er en naturlig antagelse at lave sportsbiler med avansert hjuloppheng vil klare seg best gjennom en unnamanøver i høy hastighet. Men det er ikke helt uten unntak. Denne Porsche 996 GT2´en er bare nest best i den svenske

Det samme skjedde mange år senere, i 1997. Da var det flunkende nye Mercedes A-klasse det gikk galt med. Det skjedde i regi av Teknikens Värld, som hadde døpt sin unnamanøver-test til "elgtesten", og hendelsen ga så mye publisitet over nærsagt hele verden at temaet unnamanøver for vilt for alvor ble aktualisert.

Les også: Så tøff blir den nye A-klassen!

Teknikens Värld har brukt det samme oppsettet for sine elgtester i snart 30 år, og sitter etter hvert på en verdifull statistikk.

Testene kjøres på tørr vei, og man kjører bilene fullastet med folk og bagasje i henhold til tillatt totalvekt. Hensikten er å se hvor høye hastigheter de tåler i unnamanøveren uten å få sladd som i virkeligheten ville brakt dem ukontrollert over i motgående kjørefelt.

Overraskelse på toppen

Det er lett å anta at de sportslige bilene, med lavt tyngdepunkt og avansert chassis, er de som er lettest å tøyle og å gjenvinne kontrollen over når de må kastes rundt en hindring i høy hastighet. Det stemmer godt med virkeligheten også, men ikke helt.

Helt på toppen av statistikken, foran seks forskjellige Porsche 911-modeller, ligger nemlig en Citroën!

Activa-utgaven av Citroën Xantia hadde et meget bra aktivt understell.
  Hvor godt det faktisk fungerte viser det faktum at bilen etter 12 år
  fremdeles er den som har kjørt raskest gjennom Teknikens Världs elgtest.
Activa-utgaven av Citroën Xantia hadde et meget bra aktivt understell. Hvor godt det faktisk fungerte viser det faktum at bilen etter 12 år fremdeles er den som har kjørt raskest gjennom Teknikens Världs elgtest.

Ikke en hvilken som helst Citroën, men en 1999-modell Xantia Activa V6. Og "Activa" er en viktig del av betegnelsen her, det står for Citroëns datastyrte aktive fjæringssystem, og var allerede fra det kom noen år tidligere kjent for å gi bilen ekstremt gode veiegenskaper i samarbeid med det vanlige hydractive-systemet, som allerede ga Citroën en upåklagelig komfort.

Del med Facebook-vennene dine!

Men at det skulle være SÅ bra at det 12 år senere fremdeles utklasset flere millionbiler fra Porsche, det hadde man kanskje ikke tippet i Frankrike heller. For marginene er klare, Citroënen klarte unnamanøveren i 85 kilometer i timen, mens nummer to, som er den eldste Porschen – en 2004 996 GT2, oppnådde 82 kilometer i timen.

Les også: Citroëns aller minste på taket i tysk "elgtest"

"Gammel Opel" briljerer

Videre på listen finner vi som nevnt ytterligere fem Porscher – alle noen hakk nyere, og av 997-generasjonen. Deretter fortsetter det med dyre sportsbiler, med 2008 Audi R8 4,2 FSI og 2005 Chevrolet Corvette C6 på de neste plassene.

Man skal ALDRI fnyse av en gammel Opel! Etter den vinnende Citroënen
  og en hel haug svindyre sportsbiler er det en 2000-modell Opel Omega,
  riktignok med originalt sportschassis, som gjør det best av
Man skal ALDRI fnyse av en gammel Opel! Etter den vinnende Citroënen og en hel haug svindyre sportsbiler er det en 2000-modell Opel Omega, riktignok med originalt sportschassis, som gjør det best av

Opel-fansen har imidlertid grunn til å slå seg på brystet. Etter disse kommer nemlig en 2000 Opel Omega 2,2 – vel å merke med originalt sportsunderstell.

Ikke dårlig av en gammel traver, som vel ikke så veldig mange hadde trodd skulle oppnå hele 80 kilometer i timen i en slik test – for øvrig samme hastighet som Corvetten på plassen over.

Statistikken gir også en nyttig påminnelse til alle de som ønsker seg SUV, uten egentlig å ha noe klart definert behov for en slik bil.

Tyngdepunkt og vekt viktig

Bunnen av lista er nemlig befolket – eller bebilet – av langt mer høyreiste biler av det kraftige slaget. Det er ingen tvil om at økt tyngde i kombinasjon med høyere tyngdepunkt slår negativt ut for sjansene til å klare seg i en slik unnamanøver.

Helt på bunnen finner vi 2007 Mazda BT-50 dobbeltkabiner, videre oppover fra jumboplassen 2007 Ford Ranger, 2002 Range Rover V8 og 2007 Isuzu D-Max 3,0, i tillegg til noen utypiske biler som har blitt testet ved våt veibane.

Tyngdepunkt og vekt har mye å si for sjansene til å manøvrere
  seg unna en kryssende elg langs veien. 2007 Mazda BT-50, her en 2006-modell,
  innehar bunnplasseringen i Teknikens Världs elgtest.
Tyngdepunkt og vekt har mye å si for sjansene til å manøvrere seg unna en kryssende elg langs veien. 2007 Mazda BT-50, her en 2006-modell, innehar bunnplasseringen i Teknikens Världs elgtest.

Mens Citroën Xantiaen på topp som nevnt klarte unnamanøveren i 85 kilometer i timen, måtte jumbo-Mazdaen helt ned i 54 kilometer i timen for at det skulle gå bra.

Her kan du se den komplette lista:

Et poeng når du vurderer SUV?

Forskjellene i fart er altså skremmende store. Kjører du mye i elgtette områder kan det være et element å tenke på når du vurderer hva slags bil du skal ha neste gang – en vanlig lav personbil, eller en høyreist SUV.

Del med Facebook-vennene dine!

Personlig kjørestil vil ha mye å si i den vurderingen. Og om du pleier å ligge nærmest 54 eller 85 kilometer i timen ...

Les også: Nå er det ekstra fare for elg langs veiene