Motoren havarerte en time etter at han kjøpte BMW-en

Les om Dan Steves BMW-mareritt

Motgangen vil ingen enda ta for den uheldige bileieren. (Foto: Privat)
Motgangen vil ingen enda ta for den uheldige bileieren. (Foto: Privat)

Akkurat nå kan du vinner splitter nye felger og vinterdekk her på broom.no.

I samarbeid med Super Dekk Service gir vi bort tre sett splitter nye felger med vinterhjul til de som fortjener det aller mest.

Bidragene strømmer inn. Her er et av dem – fra Dan Steve virkelig har opplevd et bruktbil-mareritt. Her er e-posten han har sendt til oss:

Hentes av Viking

Hei jeg heter Dan Steve Larsen. I sommer bestemte jeg meg for å kjøpe min første bil som jeg har drømt lenge om, en BMW E36 coupe som i dette tilfelle var en 320i. Kjøpte den for 45 000 kr i Rognan i Nordland.

Da jeg har en kompis som var i Bodø på en ukestur, fikk jeg han til å se på bilen før kjøpet. Den så bra ut, hadde flakket litt lakk av forfangeren og det viste seg at den ikke var grunnet. Den måtte jo lakkes om, men ellers ikke noe rust eller mye svetting fra motor.

Men da kompisen min skulle kjøre den derifra, gikk motoren til helvete etter en time. Bilen måtte hentes av Viking til et verksted i gokk. Der fant de ut at den ikke hadde kompresjon på to sylindere og dårlig på en. Etter litt diskutering, fikk jeg 5000 kroner tilbake for å kjøpe ny motor, noe som egentlig er altfor lite, og jeg måtte betale verkstedregning på 2000 kroner enda de ikke hadde satt på plass delene.

Inn og ut med motor

Først måtte jeg ta fly fra Mehamn i Finnmark til Bodø og tog til Rognan. Vi måtte da kjøre fra verkstedet i Rognan på tre sylindre, til Mo i Rana, siden jeg har en kompis der som har en liten garasje jeg kunne låne for motorbytte

Jeg kjøpte en motor for 7000 kr hos et bilopphøggeri og fikk den sendt til Mo i Rana. De sa at alt var bra med den og at det kun manglet servopumpe, men alt manglet, til og med vifta på motoren var knekt så jeg måtte da skru over alt av deler fra den motoren jeg hadde i bilen for å få den komplett og det så ut som at den hadde ligget ute en stund, siden den var full av rust og slikt. Vi plagdes og plagdes med å få inn og ut motoren.

Vi måtte da skru med halve bilen utenfor garasjeporten i regnvær, med et partytelt til 300 kroner som så å si brøt sammen mot slutten.

Da vi till slutt var ferdig, fylte jeg på kjøleveske og ny og fin Castrololje til kr 1200.

Her skrus det på BMW - dels i en garasje og dels under et partytelt! (Foto: Privat)
Her skrus det på BMW - dels i en garasje og dels under et partytelt! (Foto: Privat)

Vi kjørte nordover til Finnmark og det gikk som smurt helt til vi var i Kiruna, da vi stoppet utenfor en bilopphøgger for å se om de hadde noen deler til min kompis sin Volvo. Da begynte bilen å koke og ekspansjonstanken på radiatoren gikk til helvete - og det betyr jo at viskosekoblingen på viften var gåen også, og ikke hadde de en ny radiator der, så vi ble nesten strandet i Sverige.

Vi ventet til den var blitt kaldere og fylte på vann - så kjørte vi rett til en bensinstasjon og kjøpte to-komponents-lim for å smøre over sprekkene og det fungerte som bare det - lenge. Men da vi begynte å nærme oss hjemme - ca. 20 min fra hjemstedet mitt - så gikk denne motoren opp i et stort brak, da hadde første sylinder slått hull gjennom bunnpanna og hele blokka rundt, bilen ble tauet hjem neste dag etter å ha stått i fryktelig vind slik at bakrutesenkeren min hadde blitt borte eller kanskje noen har stjålet den?

Differensialen gikk

Så ringte jeg bilopphøggeriet for å fortelle om motoren. Ja, de skulle sende meg en ny motor så fort de fikk inn. Men etter at tre uker hadde gått, ville jeg ha pengene tilbake for å kjøpe fra en annen plass. Det var greit sa de, jeg måtte bare få sendt ned motoren med hull i. Jeg bestilte ny motor og byttet og sendte den andre tilbake. Så tok det en uke med frakt og to uker til jeg fikk pengene inn på konto etter mye masing. Måtte true med Forbrukerrådet.

Da vi omsider skulle bytte motor, fikk jeg en annen kompis til å holde panseret mens vi heiste inn den nye. Han holdt den litt hardt mot vinduet, noe som resulterte i en sprekk som nå går over synsfeltet og jeg er litt plaget med clutchen som ennå ikke er helt god + at et hjullager har begynt å ule og for en uke siden gikk differensialen.

Stygge felger

Denne uka har jeg vært i Tromsø og prøvd å få tak i ny differensial. Bildelsenteret fikk fra tirsdag til fredag på seg til å skru ut diffen, men på fredag hadde de funnet ut at den var ødelagt.

Dette er vel det meste av det tragiske som har hendt meg i det siste, det har kostet meg en god del kroner dette, og jeg er arbeidsledig. Kan jo også legge til at vinterfelgene mine er hakkete og generelt stygge, med gamle og slitte Hakkapelita-dekk.

Bli med du også:

Har du Norges mest slitte vinterhjul i garasjen/kjelleren? Endte vinteren i fjor med at du punkterte på alle fire hjul? Har du hatt så mange andre påkostninger på bilen din at det siste du har råd til nå er nye dekk? Eller har du kanskje en helt annen – og enda bedre – grunn?

Da må du fortelle det til oss! E-post-adressen er redaksjonen@broom.no. Legg gjerne også et bilde som illustrasjon, hvis du har det.

Førstepremie:

16” Nokian/Michelin pigg/piggfritt pakke med Mega Wheels Rotera alufelger

MEGA-Rotera-20100514-0023-(
MEGA-Rotera-20100514-0023-(

205/55R16, følgende alternativ på dekkmønster:

Michelin X-Ice XI2 piggfritt, Michelin X-Ice North 2 pigg,

Nokian Hakkapeliitta R piggfritt, Nokian Hakkapeliitta 7 pigg

Michelin og Nokian er alltid blant testvinnerne, og leverer noen av de ypperste vinterdekkene som finnes på markedet.

Her er en annen som har veldig lyst til å vinne:

Andre- og tredjepremie:

15 eller 16“ dekk og felgpakke fra Marshal (15” piggfritt er Nexen Winguard Ice alternativet), levert med Mega Wheels Rotera felger

KW31_30_MARSHAL-(Medium)
KW31_30_MARSHAL-(Medium)

195/65R15 pigg eller piggfritt, eller 205/55R16 pigg eller piggfritt.

Marshal er dattermerket til Kuhmo, produsert i Sør-Korea.

Adressen for å være med er altså redaksjonen@broom.no.

Super_dekk_LOGO_t
Super_dekk_LOGO_t

På superdekk.no kan du se hvordan felgene vil se ut på din bil, i felgkonfiguratoren.

Du kan også lese mer om de ulike dekkene.

Skriv inn til oss så fort som mulig – lykke til!

SE OGSÅ: Her er noen som går hakket lenger enn svidd gummi: