Moskvich 1500: Sjelden russer som aldri har vært vinterkjørt

Denne veteranen er godt tilpasset krevende norsk veistandard!

Om konstruksjonen var litt halvtrist, tok russerne det igjen på fargekartet. Denne grønnfargen tyder på at det var en svært munter kommunist som bestilte den ny. Foto: Privat
Om konstruksjonen var litt halvtrist, tok russerne det igjen på fargekartet. Denne grønnfargen tyder på at det var en svært munter kommunist som bestilte den ny. Foto: Privat

Gamle russiske slitebiler har liksom ikke den høyeste samlerstatusen i Norge. Eller i andre vestlige land heller, så lenge vi snakker i generelle vendinger. Men også Norge har sitt "østblokkbil-miljø", der man er på fornavn med de fleste entusiastene og har oversikt over de fleste bilene som finnes. Tilflytet av nye biler er ikke digert, til tross for at det nå er åpne grenser mot øst.

Den svært, svært grønne bilen på bildene representerer et unntak i så måte. Og annonsen på Finn.no de siste dagene har nok fått mange østblokk-entusiaster til å heve øyenbrynene en smule.

Nyimportert fra Latvia

- Ja, for dette er en nyimportert bil. Den har ikke vært registrert i Norge ennå, men kom hit i fjor med en kar fra Latvia som arbeider her i landet, forteller Bjørn Thorsen.

Moskvich og Volga så en smule umoderne ut allerede ved 70-tallets begynnelse, dermed ble salget svært beskjedent. Lada klarte seg bedre, Fiaten som den var kopiert etter så tross alt mer moderne ut. Foto: Privat
Moskvich og Volga så en smule umoderne ut allerede ved 70-tallets begynnelse, dermed ble salget svært beskjedent. Lada klarte seg bedre, Fiaten som den var kopiert etter så tross alt mer moderne ut. Foto: Privat

Se annonsen her:

Han driver Bjørns Bil & MC i Andebu i Vestfold, og kjøpte bilen av latvieren. Ergo formoder vi at han er en av de svorne tilhengerne av tradisjonsrik, russisk bil-smie. For dette er vel ikke akkurat noe for Hvermannsen?

- Nei, jeg driver ikke med slike biler vanligvis. Mest amerikanere, og litt Mercedes, sier Bjørn.

Og mens vi leter for å se sammenhengen her, og leter etter et naturlig oppfølgingsspørsmål, forklarer han hva det var som gjorde utslaget.

Har aldri vært vinterkjørt

- Det spesielle med den er jo tilstanden. Denne bilen har aldri vært kjørt på vinteren, derfor er den så godt som rustfri. Den har bare gått 83.000 kilometer, og inni er den helt som ny, sier han, og påpeker at det i Latvia kan ha vært like mye dårlig råd som ønske om å ta vare på bilen som har gjort at den har stått så mye ubrukt.

Gamle russere var slitesterke både i konstruksjon og materialvalg. Derfor synes heller ikke 83.000 kilometer på interiøret i bilen. Foto: Privat
Gamle russere var slitesterke både i konstruksjon og materialvalg. Derfor synes heller ikke 83.000 kilometer på interiøret i bilen. Foto: Privat

- Det finnes nok ingen andre så fine i Norge, dersom det i det hele tatt finnes noen andre av denne årsmodellen, sier Bjørn.

Forekomstene av russiske - eller sovjetiske, for å være tidsmessig korrekt - biler fra 70-tallet og oppover er ikke enorme her i landet.

I utgangspunktet ble det solgt noe Volga og Moskvich på 60-tallet, og undertegnede mener å huske at det også strakk seg noe inn i 70-årene. Men store volumer var det aldri snakk om. Lada var unntaket, de bilene var tross alt - i hvertfall tilsynelatende - av en noe mindre tilårskommen konstruksjon, og solgte godt på lav pris til langt opp i 80-årene.

Les også: Nå eier russerne Spykers sportsbildivisjon

Gjorde det godt i rally

Bjørn har forsket litt på modellens historie, og funnet at den ble produsert fra 1967 til 1983. Undertegnede kan huske noen spede forsøk på å selge en pickup-versjon av denne bilen i Norge på tidlig 80-tall, men det kan umulig ha tatt særlig av - vi tror bare vi så to stykker totalt, den ene i en sterk orange-farge og den andre omtrent som denne bilen vi her snakker om.

Moskvich 1500 ble mye brukt i rally på begge sider av jernteppet. Lav vekt og en bra motor, kopiert fra BMW, ga et godt utgangspunkt. Foto: Privat
Moskvich 1500 ble mye brukt i rally på begge sider av jernteppet. Lav vekt og en bra motor, kopiert fra BMW, ga et godt utgangspunkt. Foto: Privat

Men biltypen var godt kjent, både bak og utenfor jernteppet, forteller Bjørn videre.

- De ble mye brukt i rally både der borte og nedover i Europa, jeg har lest at de faktisk også skal ha tatt noen EM-seire gjennom årenes løp. Og det tror jeg så gjerne, for det er en kjapp og artig bil å kjøre. Motoren er på 1.500 kubikk, og den er kopiert etter motoren som satt i BMW 1602, forklarer han.

- Men kjøreegenskapene ellers, det er jo ikke akkurat verdens mest moderne bil dette her?

Bakseteplassen ser slett ikke verst ut. Tynne dører og loddrette sider gjør underverker i forhold til moderne kulefasong. Foto: Privat
Bakseteplassen ser slett ikke verst ut. Tynne dører og loddrette sider gjør underverker i forhold til moderne kulefasong. Foto: Privat

- Nei, men takket være at den har gått så lite og er så godt tatt vare på er den utrolig tight og fin å kjøre. Rene nybilen, og ingen ulyder noe sted. Virkelig en morsom bil for den som har lyst på noe litt utenom det vanlige, sier selgeren.

Han har stor tro på at en eller annen spesielt interessert vil kjenne seg kallet til å overta den russiske, gamle kjempen, og ser på dette som et ganske unikt tilfelle.

Utypisk importbil for gjestearbeidere

Vi skjønner ham godt. De fleste latviere som jobber i Norge pleier jo å langpendle i nyere Audier i ganske ihjelkjørt forfatning, og at noen faktisk tar med seg et gammelt russisk klenodium og forsøker å selge hører mildest talt til unntakene. Men kanskje har de snublet over en mulighet til å tjene litt ekstra på å forsyne østblokkbil-miljøet i Norge med hobbybiler.

Førermiljøet er om ikke annet svært oversiktlig i Moskvichen fra 1979. Foto: Privat
Førermiljøet er om ikke annet svært oversiktlig i Moskvichen fra 1979. Foto: Privat

Bjørn har uansett ingen planer om å legge om businessen, forsikrer han. Det blir nok fortsatt amerikanere og Mercedeser som han vil konsentrere seg om.

Del med Facebook-vennene dine!

- Men det er jo uansett artig å kunne bidra til mangfoldet. Dette er jo "et lite stykke Sovjetunionen" som må bevares for ettertiden, slår han fast.

Les også: Duket for et russisk bil-comeback?