Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid: – Dette er en helt genial bil

Broom-Benny har prøvekjørt en smakebit av framtiden – og er imponert.

  Dette føles rett og slett som en smak av framtiden, sier Broom Benny etter første prøvetur med Mitsubishi Outlander som ladbar hybrid. Dette er foreløpig verdens eneste ladbare hybrid SUV.
Dette føles rett og slett som en smak av framtiden, sier Broom Benny etter første prøvetur med Mitsubishi Outlander som ladbar hybrid. Dette er foreløpig verdens eneste ladbare hybrid SUV.

En helt ny Mitsubishi Outlander rullet inn på norske veier i fjor – og har blitt en stor suksess.

Kombinasjonen SUV med firehjulstrekk og muligheten til sju seter – til en svært gunstig pris – har gått rett hjem hos norske kunder.

Og det er grunn til å vente at Outlander kommer til å bite enda sterkere fra seg til neste år. I januar kommer den nemlig i en ny og svært avansert utgave: Da lanseres Outlander Plug in-hybrid – verdens første ladbare SUV.

Forsmak på framtiden

De aller første eksemplarene er på plass i Norge, en av dem som har fått prøve bilen er Brooms bilekspert Benny Christensen – og han er imponert.

– Ja, jeg fikk rett og slett litt følelsen av å få en forsmak på framtiden her. Dette er en svært avansert bil rent teknisk sett. Samtidig er den utrolig enkel å kjøre. Det viktigste er at den har løsninger som jeg tror vi kommer til å få se på en rekke bilmodeller de kommende årene. Men akkurat nå er altså Mitsubishi svært tidlig ute, forteller Benny.

Våken fotograf: Se her er nye Outlander i Norge!

80 prosent på 30 minutter

Ladbar hybrid betyr at den har batterier du kan lade opp fra stikkontakten i garasjen. Du kan kjøre den som en ren elbil, da er rekkevidden på 52 kilometer.

Fra en vanlig stikkontakt tar det fem timer å fullade batteriene. Men den kan også hurtiglades, 30 minutter gir ca. 80 prosent av full kapasitet.

Bilen har bensinmotor og en elmotor foran - og en elmotor bak. Når bensinmotoren og elmotorene jobber sammen, har de en total ytelse på 202 hestekrefter. Oppgitt forbruk etter EU-normene er på ganske utrolige 0.19 liter/mil. Co2-utslippet er også imponerende lavt: 44 gram/km.

Ikke rekkeviddeangst

– Det er egentlig totalpakken her jeg blir aller mest imponert av. Dette er en helt genial bil. En stor familiebil med firehjulstrekk, fullspekket med moderne teknologi og utstyr. Likevel koster den ikke mer enn sammenlignbare konkurrenter som nøyer seg med å gå på "bare" bensin eller diesel.

– Her får du minst to biler – i ett. Du kan kjøre den som en elbil til og fra jobben og ha utrolig lave driftskostnader. Så kan du laste inn familie, ski og oppakning og kjøre til fjells i helgene. Firehjulstrekken sørger for god framkommelighet og du slipper helt rekkeviddeangsten som elbilene er belemret med. Denne går nemlig ikke tom før strøm, du må bare huske å fylle bensin innimellom, sier Benny.

LES OGSÅ: De har kåret de dårligste bilene de siste 15 årene


Bensinmotor foran samt elektriske motorer - en på hver  aksel og batterier i gulvet.
Bensinmotor foran samt elektriske motorer - en på hver aksel og batterier i gulvet.


Les vår test av miljø-superbilen Fisker her:

Trekke tilhenger

– Bortsett fra drivlinjen, er det noen andre forskjeller fra en vanlig Outlander?

– Ikke mye. Den har mistet litt plass i rommet under selve bagasjerommet.

Tidlig neste år kommer den i salg her i Norge, nye Mitsubishi Outlander Plug-in hybrid.
Tidlig neste år kommer den i salg her i Norge, nye Mitsubishi Outlander Plug-in hybrid.

Dessuten kan du ikke få denne utgaven med sju seter, dette er kun femseter. Jeg vil anta at det er fordi batterier og elmotorer tar plass.

– Der noen hybrider ikke kan brukes til å dra tilhenger, er dette null problem med Outlander. Den har maks tilhengervekt på 1500 kilo, med andre ord kan du ha både voksen tilhenger og solid lass etter denne.

LES OGSÅ: Hvordan kan hengerfestet koste over 15.000 kroner?

To utgaver

Outlander Plug-in hybrid kommer i to utgaver – Intense og InStyle +.

Pristillegget for sistnevnte er på 25.000 kroner. For det får du skinnseter med el. justerbar førerstol, navigasjon og stor stereo – i tillegg til en omfattende utstyrspakke.

Intense koster 434.900 kroner, InStyle + på 459.900 kroner.

Ikke noe råskinn

– Men er det ikke noe negativt med den overhodet?

– Vel, du får jo ikke noen stor luksusfølelse her, selv om Mitsubishi har jobbet litt ekstra med støydempingen. Men igjen: Det har jo mye med pris å gjøre. 202 teoretiske hestekrefter høres jo bra ut, men den er på ingen måte noe råskinn. 0–100 km/t tar for eksempel 11 sekunder.

– Den har ikke vanlig girkasse, her går det trinnløst for seg. Det høres litt ut som Sinsentrikken når du kjører av gårde, men det er en tilvenning, sier Benny.

Denne hybriden er en ekte Kongebil


Urettferdig behandlet?

– Bilen har nesten ikke avgift, det er mye av forklaringen på hvorfor den kommer så gunstig ut. Men det spørsmålet jeg tror mange vil stille seg, er hvorfor den ikke får noen av de omfattende fordelene elbilene har. Så lenge du kan kjøre den over fem mil som ren elbil, er det jo veldig mange som kan kjøre kun på strøm til og fra jobben, sier Benny og legger til:

– Da synes jeg er det er merkelig at den skal behandles så forskjellig fra elbilene. Særlig når denne i praksis kan erstatte to biler. Det må da være mye mer miljøvennlig at folk har en bil som denne – enn en bensin- eller dieselbil og en elbil i tillegg?

Vi kommer tilbake med test og mer om Outlander Plug-in hybrid om ikke lenge.

LES OGSÅ: Slik blir den nye Norges-Porschen!

Utvendig er det svært få endringer i forhold til vanlig Outlander, men under skallet skjuler denne bilen svært mye avansert teknikk.
Utvendig er det svært få endringer i forhold til vanlig Outlander, men under skallet skjuler denne bilen svært mye avansert teknikk.


LES OGSÅ: De står i kø for å kjøre bil i ti minutter