Mitsubishi Outlander: - Er det smart å kjøpe bruktimportert SUV?

Du kan spare penger. Spørsmålet er om det er verdt det.

Mitsubishi Outlander har i mange år vært blant Norges mest solgte SUV er   nå er det 'sluttsalg' med gode rabatter.
Mitsubishi Outlander har i mange år vært blant Norges mest solgte SUV er nå er det "sluttsalg" med gode rabatter.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte

Hei, Vi er en familie på snart fem som vurderer å kjøpe en brukt Outlander mod 2007/2008 og som bør ha gått mindre enn 80 000 km og ha litt utstyr. Vi har testet bilen med tre barneseter og det går akkurat. Vi er innstilt på å kjøpe bilen hos en merkeforhandler da vi føler at det er tryggest, samtidig som vi da bytter inn Opel Meriva fra 2005.

Etter å ha undersøkt litt, ser vi at det ikke er veldig mange slike biler i salg mht lav km og pris). Vi har i det siste sett flere Outlandere fra det som kalles "andre forhandlere" som ikke har reg.avgift. Vi tror muligens de er importert fra utlandet. Hva slags bakdeler har man med å kjøpe en importbil? Hva med garantien osv? Er det fordeler? Importbilene virker å ligge noe lavere i pris?

Benny svarer:

Hei. Det enkleste, tryggeste og dyreste er å kjøpe bilen hos merkeforhandler. Da er du som regel sikret med garantier, tilstansrapport, en litt grundig sjekk før overtagelse. Ikke minst er du kvitt Merivaen din samme dag som du får den nye bilen.

Outlander er en bil som vi nordmenn liker. God kvalitet, god plass, god framkommelighet, gode garantier etc. Mitsubishi har jo hatt fem års garanti lenge allerede, og kjøper du en 2008-modell så er det fortsatt to års nybilgaranti igjen. Det er det få som matcher!

Summen av dette gjør at bruktbilprisene holder seg forholdsvis høye. En fin og velutstyrt 2007-modell som har gått rundt 50 000 km koster fra ca 350 000 kroner fra forhandler.

Du har nok rett i at biler som har omregistreringsavgiften inkludert ofte er bruktimportert. Da har den ikke vært registrert i Norge før og kan følgelig derfor ikke omregistreres. Staten har allikevel fått sitt gjennom både moms og engangsavgift...

Forskjellig utstyr

Ulempen ved å kjøpe bruktimportert bil er at garantien som da følger bilen er den som gjelder i det landet bilen ble solgt ny, og ikke alle land har like gode garantiordninger som det vi har her i Norge. Fem års reklamasjonsretten som er en særnorsk greie er også vanskeligere å håndheve på bruktimporterte biler.

En annen ting er bilens historikk som ofte blir litt mer ”ullen”. En norsk bil har som regel et komplett ”rulleblad” fra forhandleren hvor den ble solgt ny.

Utstyrsnivåene kan også skille noe fra land til land. Lurt å sjekke litt på dette også. Har hørt om importere biler som har kommet hit UTEN varmeapparat – bare med aircondition, det blir fort litt kaldt om vinteren... Andre og vanligere forskjeller kan være batteristørrelse, kapasitet på varmeapparet, tilleggsvarmere etc. Det er med andre ord smart å sette seg godt inn i dette.

Det er derfor de bruktimporterte både ligger - og skal ligge - noe lavere i pris. Konklusjonen blir at det tryggeste og enkleste er å kjøpe norsk bil hos merkeforhandler, mens du kan spare noen tusen kroner på å kjøpe en som er tatt inn brukt.

Les også: Bruktimport - her er fallgruvene


Del med facebook-vennene dine

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!


Full oversikt over bruktbilene – klikk her:

Har du innspill eller erfaringer? Skriv i kommentarfeltet under: