Mitsubishi Colt: Nå er det slutt for denne bilen

Blir erstattet av Norges billigste – etter ni år.

Mitsubishi Colt forsvinner   og blir erstattet av det som er Norges billigste bil når den kommer, nye Space Star.
Mitsubishi Colt forsvinner og blir erstattet av det som er Norges billigste bil når den kommer, nye Space Star.

Japanerne knekket så til de grader småbilkoden da de flommet inn over Europa på 60- og 70-tallet.

Hva var det markedet ville ha? Jo, enkle og ukompliserte biler som kostet lite og aldri gikk i stykker. Alt som smakte av luksus, komfort eller design ble prioritert ned og bort.

Del med Facebook-vennene dine

Fulgte ikke med i timen

Og det fungerte lenge veldig bra. Helt til kundene begynte å få lyst på noe mer – og europeiske konkurrenter begynte å få noenlunde skikk på kvaliteten de også.

Da fulgte ikke japanerne helt med i timen – og tapte markedsandeler på det. Det tok noen år før de slo tilbake, men i kjent stil: Når de først gjorde det, ble det fart over sakene.



LES OGSÅ: Hva er det egentlig med japanerne?

Vært med lenge

Toyota Yaris som etterfulgte nitriste Starlet er kanskje det beste eksemplet – et annet er bilen det skal handle om nå, Mitsubishi Colt.

Da den ble lansert i 2004, var det en liten småbilrevolusjon for Mitsubishi. Det sier sitt at bilen faktisk har vært med oss ni år før den nå forsvinner – det er lenge for en bilmodell.

Men nå skal Mitsubishi snart lansere Norges rimeligste småbil i nye Space Star (fra 99.900 kroner). Dermed er det slutt for Colt, de siste eksemplarene ruller ut fra norske forhandlere i disse dager.

LES OGSÅ: Denne bilen er en ekte prisbombe

Ingen smågutt

Jeg testet Colt første gang like etter at den kom til Norge og ble imponert over totalpakken. Overraskende god plass, helt greie kjøreegenskaper, et snev av luksus i de best utstyrte modellene – og designet gikk utenpå det meste i klassen.

Det siste har en mann ved navn Olivier Boulay æren for. Mercedes-konsernet hadde på den tiden en betydelig eierandel i Mitsubishi, og Boulay ble satt på jobben å rydde opp i designet. Han var så visst ingen smågutt, med biler som Mercedes S-klasse og Maybach på samvittigheten før han begynte hos Mitsubishi.

Alderen merkes både på dashborddesign og plastkvaliteten. Men i praktisk bruksverdi henger Colt bra med.
Alderen merkes både på dashborddesign og plastkvaliteten. Men i praktisk bruksverdi henger Colt bra med.

Apropos designer - denne mannen har stor suksess om dagen

Personlighet

Med Colt viste han at også japanske småbiler kunne ha personlighet. Frontruta ble strukket maksimalt framover for å gi størst mulig kupe. De små siderutene foran gir flerbruksbil-assosiasjoner.

Den rette bakluka er også bra for plass, samtidig som Boulay kamuflerte den litt avkappede løsningen med fikse detaljer. I praksis er Colt en liten stasjonsvogn, med svært god plassutnyttelse.

Positivt overrasket

Så er spørsmålet: Henger Colt fortsatt med, så mange år etter at den kom på markedet? Eller begynner den å bli frakjørt nå?

Baksetet er ikke noen stor komfortopplevelse, men plassen er imponerende god, både til beina og hodet.
Baksetet er ikke noen stor komfortopplevelse, men plassen er imponerende god, både til beina og hodet.

Etter noen dager bak Colt-rattet er jeg igjen positivt overrasket. Det er ikke bare designet som fortsatt står seg godt, resten av bilen henger også godt med.

Den høye sittestillingen har blitt kopiert av mange konkurrenter etter hvert.

Foran er plassen imponerende god og det er ikke mange biler i denne klassen som kan by på like mye bakseteplass.

LES OGSÅ: Mitsubishis nye SUV gikk ned 100.000 kroner i pris

Ikke verdens mest avanserte

Med mine drøyt 1,80 m sitter jeg faktisk veldig godt "bak meg selv", i baksetet. 315 liter bagasjerom forteller at vi er i småbilklassen, dette er ikke bilen du tar med hele familien og drar på helgetur med. Da må det i så fall pakkes svært godt!

Rommelig kupe går litt ut over plassen i bagasjerommet. Her må du pakke godt når du skal på tur.
Rommelig kupe går litt ut over plassen i bagasjerommet. Her må du pakke godt når du skal på tur.

Ute på veien er Colt et ganske trivelig bekjentskap.

Komforten er helt grei, støydempingen er også godkjent og kjøreegenskapene trygge og forutsigbare.

Det kjennes imidlertid at dette ikke er verdens mest avanserte understell.

Det smeller skikkelig i bilen over huller og ujevnheter i asfalten. Her er flere nyere konkurrenter bedre enn Colt.

Glemt flerbruksbil - dette kan være et smart valg

Praktisk

Interiøret har blitt pyntet opp en del underveis. Multifunksjonsratt var nesten uhørt i denne bilklassen for noen år siden, nå er det vanlig på de fleste biler, også på Colt.

Det er litt mye billig hardplast her og der og dashborddesignet vitner også om at årene har gått. Det praktiske er imidlertid godt ivaretatt, med oppbevaringsrom og koppholdere.

Fra 50.000,-

Skal du kjøpe Colt som nybil, må du skynde på. I bruktmarkedet er det imidlertid mye å velge mellom. Prisene starter på rundt 50.000 kroner for tidlige modeller.

Langt de fleste på bruktmarkedet er femdørs-modeller. Men det ble også solgt noen med tre dører.

LES OGSÅ: Så mye BMW får du til under 50.000 kroner

Cabriolet-kupp

Colt CZC er navnet på ståltak-cabrioleten av Colt. En nokså merkelig utseende bil med et bitte lite baksete. Den skal du være spesielt interessert for å kjøpe!

Den er heller ikke akkurat hot på bruktmarkedet. Det gjør at det er veldig gode muligheter for å prute – og skaffe seg helårscabriolet til en svært hyggelig pris. Akkurat nå ligger det åtte eksemplarer ute til salgs, den rimeligste er en 2006-modell som bare har rullet 52.000 kilometer, prisforlangende er 89.999 kroner.

LES OGSÅ: Dette bør du vite før du kjøper cabriolet

Etter ni år pakker Mitsubishi Colt sammen og forsvinner fra markedet. Dette har vært en av Mitsubishis største suksesser i Europa.
Etter ni år pakker Mitsubishi Colt sammen og forsvinner fra markedet. Dette har vært en av Mitsubishis største suksesser i Europa.

Les mer om Colt i Brooms bruktbilguide – klikk her: