Mini-Ferrari til 50 000 kroner

Italiensk, midtmotor, targatak, vippelykter og Bertone-design. Det minner om Ferrari - bortsett fra prisen.

Husker du denne? Hvis du har rundet 40, tipper jeg du har sett lille Fiat X1/9 mange ganger. Dette var nemlig en relativt vanlig bil her i Norge på 70-tallet.

Nå er mange blitt borte, enten kjørt ihjel eller rustet bort. Men heldigvis dukker det av og til eksemplarer i bruktmarkedet.

På grunn av den midtmonterte motoren er Fiaten en morsom tass å kjøre og den har utrolig god balanse.

Motoren er - som ofte på italienske biler - ganske turtallsvillig - men bare 1,3-liters sylindervolum og 75 hk - fra Fiat 128 - gjør at prestasjonene ikke er helt på Ferrari-nivå... De senere årgangene fikk en 1,5-liters motor, som kom fra Fiat Ritmo.

Fiat X1/9, av en eller annen grunn  var veldig mange av bilene grønne.
Fiat X1/9, av en eller annen grunn var veldig mange av bilene grønne.

Tung og stiv

Bilen var faktisk ganske tung. Ca 900 kg, og det var MYE for en liten sportsbil på 70-tallet. Mye for å kunne tilfredsstille de amerikanske sikkerhetskravene, noe som var alt annet enn lett med en bil som hadde avtagbart tak. Til og med amerikanerne slet med de nye kravene, selv med sine lukkede biler - så kravene ble etter hvert nedjustert en god del.

Men dette gjør at Fiat X1/9 med sin sterke og stive konstruksjon tåler langt sterkere motorisering enn fra fabrikk. Den første som lagde en X1/9 racing-bil var Fiat-trimmeren Abarth. Han puttet en 1840 ccm twincammotor som var trimmet til 200 hk inn under motorlokket. Den bilen var også lettet, så den veide bare 750 kg.

Mal for andre sportsbiler

At bilen har stått som mal for andre og mer kjente sportsvogner er det heller ingen tvil om. Jeg tenker da på Lancia Montecarlo (visste du forresten at den har intern-nummer X1/8?) og Lancia Stratos.

X1/9 så vi for første gang i 1972. 23 november er bursdagen - da startet produksjonen. Og den lille, tøffe bilen ble raskt en kjempsuksess. En samlet motorpresse hyllet den spenstige nykommereren.

Fiat X1/9 (Foto: Public domain. Foto: Daniele Accornero)
Fiat X1/9 (Foto: Public domain. Foto: Daniele Accornero)

For å lese Brooms Fiat-tester -klikk her:

Også til Norge fant en del eksemplarer veien. Til tross for at bilen var dyr. Den kostet nemlig like mye som en Volvo 144, som utvilsom ga mye mer og større bil for pengene. Men ikke i nærheten av å være like morsom og spesiell.

Ikke bare Fiat

X1/9 ble produsert helt fram til 1989. Også her er det en litt morsom historie som ikke alle kjenner til. Da Fiat ikke ville lage bilen lenger, overtok Bertone som hadde designet og produsert det nette, lekre karosseriet – hele produksjonen selv. Og biler etter 1982-årsmodell er altså ikke Fiat, men Bertone X1/9!

Totalt ble det laget ca 200 000 biler, hvorav 150 000 vFit, og 50 000 Bertone.

Nå er dette blitt en klassiker, en hel og pen originalbil er en god investering. Prisene er lave. enn så lenge... Dårlige biler og reparasjonsobjekter selges for ca 5000 kroner og oppover, mens du for en hel og grei bil må regne med å betale ca 50 -60 000 kroner.

I snøen med kjettinger...
I snøen med kjettinger...

Les mer om Fiat i vår nybilguide, klikk her:

Rust

Det du må se opp for er på en brukt X1/9 er er først og fremst rust. Rust på nedkant av dørene MÅ sjekkes nøye. Nye dører får du nemlig ikke tak i. Rust i kanaler og skjermkanter er vanlig.

Det samme er rust rundt frontruta og i bunnen av bagasjerommet. Også i øvre innfestingen til bakstøtdemperene kan det ruste. her ligger det tredobbelt lag med stål, og en fin reparasjon er vanskelig og tidkrevende.

Mekanisk

Andre ting er vindusheisene som er noe ordentlig herk å bytte om de er defekte. Gasswiren er også en prøvelse å skifte. Slitt interiør med sprekte seter er ikke uvanlig, men på de fleste (men IKKE alle) finnes nye trekk å få kjøpt.

Bunnpanne i aluminium og girkassehus er også spesielle deler som kun finnes på X1/9. Dette kan være vanskelig å få tak i om det er ødelagt. Triangel-armer, foringer og bærekuler i bakstillingen er også noe du bør sjekke ut litt nøye da reparasjon av dette er dyrt og omfattende.

Men - heldigvis har mange biler blitt godt tatt vare på. Nå er absolutt tiden for å kjøpe. Dette er nemlig en bil som kommer til å øke i verdi i årene som kommer.

For å besøke Norsk Fiat Register, klikk her:

X1/9 Abarth med trimmet 1860 ccm twincam-motor på 200 hk og den veide bare 750 kg.
X1/9 Abarth med trimmet 1860 ccm twincam-motor på 200 hk og den veide bare 750 kg.

Gul
Gul
Den lille Fiaten er veldig tøff bakfra. (Foto: GNU Free Licence. Foto Dierek Schmid)
Den lille Fiaten er veldig tøff bakfra. (Foto: GNU Free Licence. Foto Dierek Schmid)
Fiat X1/9 var en designbombe da den ble sluppet i 1972
Fiat X1/9 var en designbombe da den ble sluppet i 1972
X1/9 ble umiddelbart en suksess, og ble lovprist av en samlet motorpresse.
X1/9 ble umiddelbart en suksess, og ble lovprist av en samlet motorpresse.
Fiat X1/9, av en eller annen grunn  var veldig mange av bilene grønne.
Fiat X1/9, av en eller annen grunn var veldig mange av bilene grønne.
I rødt så blir det litt mini Ferrari over X1/9...
I rødt så blir det litt mini Ferrari over X1/9...
Fiat X1/9, er typisk for Bertone design på  70 tallet, og er en klassiker bare på grunn av det.
Fiat X1/9, er typisk for Bertone design på 70 tallet, og er en klassiker bare på grunn av det.
I snøen med kjettinger...
I snøen med kjettinger...
X1/9 Abarth med trimmet 1860 ccm twincam motor på 200 hk og den veide bare 750 kg.
X1/9 Abarth med trimmet 1860 ccm twincam motor på 200 hk og den veide bare 750 kg.