Mini: Denne ble solgt for nesten 400.000 kroner

Rusten og fæl - men det stoppet ikke budgiverne!

Bilen er rustet stort sett overalt hvor disse bilene ruster, men skal totalt sett være bedre enn man skulle tro, mener selger. Hva man nå skal legge i det... (Foto: Bonhams)
Bilen er rustet stort sett overalt hvor disse bilene ruster, men skal totalt sett være bedre enn man skulle tro, mener selger. Hva man nå skal legge i det... (Foto: Bonhams)

Det vakte stor oppsikt da en 1959-modell Mini nylig dukket opp hos det engelske auksjonsselskapet Bonhams.

1959 var det første produksjonsåret for den legendariske småbilen. Og denne bilen ble presentert som det eldste, urestaurerte eksemplaret i verden. Dermed rykket det i lommeboken hos mange entusiaster.

Del med Facebook-vennene dine

En av 5,4 millioner

Ifølge Bonhams har bilen produksjonsnummer 8 av nesten 5,4 millioner slike som ble produsert under varierende navn og med forskjellige spesifikasjoner fram til oktober 2000. Tre av bilene som ble produsert før dette eksemplaret er fortsatt " i live", men alle har blitt restaurert.

Det var ventet at Minien skulle innbringe et sted mellom 12.000 og 15.000 britiske pund, eller opp mot 135.000 kroner. Men det skulle vise seg å være altfor forsiktig anslått.

Legg merke til spylervæskebeholderen i glass, som visstnok bare de aller første bilene hadde. Motoren skal ikke ha vært startet på mange år. (Foto: Bonhams)
Legg merke til spylervæskebeholderen i glass, som visstnok bare de aller første bilene hadde. Motoren skal ikke ha vært startet på mange år. (Foto: Bonhams)

Les også: Denne Minien simpelthen elsker svingete småveier

Ekte entusiast

Etter at historien om Minien gikk verden rundt, manglet det nemlig ikke på interessenter. Og etter en heftig budrunde, endte bilen til slutt på 40.250 pund – eller nærmere 400.000 kroner.

Det er ikke kjent hvem som kjøpte bilen, men det er all grunn til å tro at det er en ekte Mini-entusiast.

Les også: Sånn generelt – hvor smart er det å kjøpe bil på auksjon?

Hva nå?

Så er det store spørsmålet hva vedkommende nå skal gjøre: Beholde bilen slik den er og fortsatt ha verdens eldste, urestaurerte Mini – eller sette i gang en omfattende oppussing.

Sistnevnte vil helt klart kreve MYE jobb. Minien har riktignok bare rullet 48.000 kilometer, men motoren skal ikke ha vært startet på mange år og rusten har spist godt både her og der.

Videre luksuriøst har det aldri vært i en Mini, men vi tipper det i det minste var litt hyggeligere her på 50- og 60-tallet. Men dette er også en del av sjarmen som man må betale for. (Foto: Bonhams)
Videre luksuriøst har det aldri vært i en Mini, men vi tipper det i det minste var litt hyggeligere her på 50- og 60-tallet. Men dette er også en del av sjarmen som man må betale for. (Foto: Bonhams)

Les også: Knut Erik har forandret sin 1974-modell helt – se bildene!