Mest SUV for pengene?

Men den har en svakhet.

Etter en sped start i Norge i 1992 ble Hyundai raskt en suksess her hjemme. Og allerede fem år senere – i 1997, trillet bil nummer 20 000 ut på den norske landeveien.

Grunnen til Hyundais suksess var mye bil for pengene og generelt god kvalitet og driftssikkerhet, og at de var billige å eie. Status, teknologiske nyvinninger og komfort – i alle fall på de mindre modellene – måtte du klare deg uten på de første årsmodellene.

Men verden går framover. Nå er Hyundai verdens 5. største bilprodusent, og de produserer også Kia. Etter noen litt tunge år, er Hyundai igjen på offensiven her i Norge. Og vi har prøvekjørt siste skudd på stammen, nemlig folke-SUV-en ix35.


Bil: Hyundai Modell: ix35 2,0 Premium 4X4 Motor: 2-liter diesel Effekt: 136 hk / 320 Nm. Pris fra: 319 950,- (2WD) Pris testbil: 387 950,-


Kjøreglede: 3/6

Over bekken etter vann? (Foto: Benny Christensen)
Over bekken etter vann? (Foto: Benny Christensen)

Dieselmotor, høy bakkeklaring og firehjulstrekk. Dette må da være den ultimate bilen for deg med dårlig hyttevei og på grusveier tenker du kanskje? Nope – det er det ikke! IX35 har et understell som er veldig bra på slett og fin asfaltvei, men allerede her kjenner du eventuelle hull, ujevnheter og asfaltskjøter for godt hvis veistandarden er "typisk norsk".

Det er altså på bilens ”hjemmebane” – ikke altfor god vei - den skuffer. Det rister, humper og slår så mye at det rett og slett oppleves som litt ubehagelig. Har du lang og dårlig gårdsvei eller dårlig hyttevei, så er den faktisk så ille at jeg tror det blir et irritasjonsmoment.

Det virker nesten som om fabrikken har tenkt: de fleste SUV-eiere kjører på fin vei uansett. Men slik er det ikke. I alle fall ikke i Norge. Vi stikker til skogs og til fjells - og er vi ikke der så er det så mye annen dårlig vei her i landet at understellet på en bil helt klart kan bli avgjørende for om du kjøper den - eller ikke.

ix35 har et altfor stivt oppsett med støtdempere og fjærer og testbilens 18-tommerhjul (standard på Premium) gjør nok heller ikke saken bedre. Som sagt bra på fin asfaltvei, ikke god på dårlig vei. Da forsvinner litt av vitsen med SUV i mine øyne.

I Premium-utgaven er det skinnseter, navigasjon, doble takluker i glass, ryggekamera, oppvarmet baksete og en del annet kjekt-å-ha stæsj som jeg setter pris på – og som gjør turen både mer behagelig, og ikke minst morsommere.

Lyst på sportsbil? Sjekk denne Hyundaien:


Interiør / Plass: 5/6

Fine skinnseter og god plass i ix35 (Foto: Benny Christensen)
Fine skinnseter og god plass i ix35 (Foto: Benny Christensen)

Plassen overrasker meg i ix 35-en. Jeg hadde helt klart sett for meg en mindre bil, på størrelse med Hyundai Tucson. Men der tok jeg grundig feil – her er vi størrelsesvis nærmere første utgaven av SantaFe. Overraskende stor bagasjeplass, større enn både VW Tiguan og Volvo XC60. Men fullsize reservehjul gjør at det faktisk kunne vært enda større. Bakseteplassen er god, selv for voksne i alle fall om den som sitter foran deg ikke er altfor langbeint.

Plassen i forsetene er rett og slett raus. Flere av de som satt på med meg den uka hadde den kom med samme kommentaren: Denne bilen var sannelig romslig, gitt! Her har Hyundai vært flinke og fått veldig mye ut av en bil på 4,4 meter.

Enkelt og greit dashbord i Hyundai ix35 (Foto: Benny Christensen)
Enkelt og greit dashbord i Hyundai ix35 (Foto: Benny Christensen)

Dashbord, midtkonsoll, navigasjon / stereo og betjeninger ellers er som du forventer. God brukervennlighet, akseptabel materialkvalitet og et moderne, ryddig design. Ikke noe verken å hoppe i taket av glede for eller å sette fingeren på.

Instrumentene derimot er verdt en liten kommentar. Turteller og speedometer sitter inni dype ”rør” slik som på eldre Alfa Romeo. Kanskje litt kult, men også litt malplassert. Inni der sitter igjen tank og temperaturmåler, ganske så små – og nå kommer jeg snart til poenget – inni der igjen sitter ute-temperatur-måleren så liten at du nesten må ha kikkert for å se hva den viser.


Motor: 4/6

Noe av det som Hyundai har slitt med tidligere er gammeldags teknologi. Det har jo for så vidt fungert helt greit rent driftsmessig. Men både dieselforbruk og utslipp har de regelrett vært dårlige på. Forgjengeren Tucson med diesel og automatgir klarte faktisk ikke avgasskravene som kom i 2004 og ble derfor kun tilgjengelig med manuelt gir etter en periode.

2-liter diesel på 136 hk / 320 Nm (Foto: Benny Christensen)
2-liter diesel på 136 hk / 320 Nm (Foto: Benny Christensen)

I ix 35-en har de fått skikk på dette, og 2-liter dieselen på 136 hk / 320 Nm har et CO2-utslipp ca 150 g/km. og er absolutt et stort steg i riktig retning, og bedre enn de fleste konkurrentene. Dieselforbruket oppgis til 0,57 l/mil og er helt klar godkjent, det også. Motoren oppleves som både sterk og seig og sekstrinnsgirkassa er lettsjaltet og passer bilen fint.

Skal du ha automatgir må du opp på 186 hk motor – og legge 100 000 kr mer i potten. Synd.

Større SUV? Les test av Porsche Cayenne her:

Design: 3/6

Jeg sitter igjen med en sterk følelse av at designerne har tittet litt på Ford Kuga da de tegnet denne, og det er slett ikke dumt det – Ford Kuga er en av de peneste små-SUV-ene jeg vet om. Men som så ofte før, en kopi hamler ikke helt opp med originalen. Ei heller IX35.

Jeg ser hva de har tenkt. Den nye heksagonale grillen og frontlampene gir linjer som videreføres i karosserisidene og som på en måte samles igjen i baklampene. Smak og behag kan som kjent ikke diskuteres, men for meg er ikke dette innertier. Litt anonym, helt grei – men heller ikke noe mer enn det.

Miljø / økonomi: 4/6

Bilen er konkurransedyktig på pris, og Hyundai-kvaliteten er høy. Service- og vedlikeholdskostnadene er noe under gjennomsnittet. 5 års nybilgaranti er nok også et viktig argument, det er det ikke mange som tilbyr.

Bruktbilprisene er det vanskelig å spå noe om, men vi tipper den vil ligge noe under gjennomsnittet. Rett og slett fordi det er en Hyundai.

Ja - det er urettferdig mot en fin bil, men jeg tror mange bruktbilkjøpere vil velge en tre år gammel Audi Q5 eller Volvo XC60, framfor en to år gammel IX35. Noe de kanskje vil angre på ved første verkstedbesøk...

Drivstoffkostnader og CO2-utslipp er som tidligere nevnt blant de beste i klassen.


Hvilken utgave skal du velge:

Emblem (Foto: Benny Christensen)
Emblem (Foto: Benny Christensen)

Du bør gå for en som er maken til testbilen. En firehjulstrekker i den velutstyrte Premium-utgaven. Da kan du kose deg med en fin bil og mye utstyr mens du har den, og du har den mest attraktive modellen den dagen du skal selge den

Les om amerikenernes Hyundai-favoritt her:

Konklusjon: 4/6

Hyundai IX35 er en tvers igjennom ærlig, usnobbete og velutstyrt SUV som byr på overraskende stor plass til både folk og bagasje - til en fornuftig pris. I tillegg vil den trolig gi deg et enkelt, billig og forutsigbart bilhold. Hyundai yhar som en av få produsenter 5 års nybilgaranti.

Bilen har egentlig bare en svakhet – nemlig altfor stivt understell til å takle dårlige veier på en tilfredsstillende måte. Kan du leve med at det rister og slår - så er dette trolig den bilen som gir deg mest SUV for pengene.


Bilen for deg hvis:

Du skal ha en kurant og romslig familie-SUV uten å svi av hele familiebudsjettet

Ikke bilen for deg hvis:

Du vil skille deg ut.

Alt du må vite om brukt Hyundai finner du her:


Grusvei og vårløsning kan være en utfordring med lav bil (Foto: Benny Christensen)
Grusvei og vårløsning kan være en utfordring med lav bil (Foto: Benny Christensen)



Prøv også:


VW Tiguan 2,0 TDI.

Norges mest solgte SUV- som finnes i et utall av motor- og utstyrsvarianter. Utvendig lengde er så og si lik med Hyundaien, men både bakseteplass og ikke minst bagasjeplass er mindre enn hos koreaneren. 140 hesters dieselmotoren som er mest relevant å sammenligne med, matcher heller ikke Hyundaiens forbruk og utslipp. Billigste utgave med dieselmotor koster hos VW-forhandleren ca 40 000 kr mer enn hva Hyundai forlanger for sin IX35

Les testen av VW Tiguan her:


Subaru Forester 2,0 D

Endelig kom Forester også med etterlengtet dieselmotor, for et års tid siden. Bokser-varianten som vi finner her yter 147 hk og prisene starter på ca 380 000,- altså godt over IX35-en. Heller ikke Subaru har klart å lage en like drivstoffgjerrig og utslippsgjerrig motor som Hyundai. Til tross for at Foresterter er ca 10 cm lengre en IX35, får den ”bank” når det gjelder plassutnyttelsen.

Vi har så klart kjørt den, her er testen:


Honda CR-V 2,2 D

Hondaen er 10 cm lenger enn IX35 og de er ganske like på innvendig plass, men CR-V har litt mindre bagasjerom. Motoren i CR-V er en 2,2-liter diesel på 140 hk, og den klarer heller ikke helt å matche IX35 på hverken forbruk eller utslipp. Startprisen på CR-V er på 430 000,- mot IX35 på 349 000,-

Les duellen mellom CR-V og Tiguan her:

2010, Hyundai ix35  (Foto: Benny Christensen)
2010, Hyundai ix35 (Foto: Benny Christensen)

En SUV bør takle dårlige veier (Foto: Benny Christensen)
En SUV bør takle dårlige veier (Foto: Benny Christensen)
2010, Hyundai ix35  (Foto: Benny Christensen)
2010, Hyundai ix35 (Foto: Benny Christensen)
Emblem (Foto: Benny Christensen)
Emblem (Foto: Benny Christensen)
Fine skinnseter og god plass i ix35 (Foto: Benny Christensen)
Fine skinnseter og god plass i ix35 (Foto: Benny Christensen)
Enkelt og greit dashbord i Hyundai ix35 (Foto: Benny Christensen)
Enkelt og greit dashbord i Hyundai ix35 (Foto: Benny Christensen)
2010 Hyundai ix35 (Foto: Benny Christensen)
2010 Hyundai ix35 (Foto: Benny Christensen)
Det er god plass i baksetet (Foto: Benny Christensen)
Det er god plass i baksetet (Foto: Benny Christensen)
Bagaseplassen er større enn hos de fleste konkurrentene (Foto: Benny Christensen)
Bagaseplassen er større enn hos de fleste konkurrentene (Foto: Benny Christensen)
2 liter diesel på 136 hk / 320 Nm (Foto: Benny Christensen)
2 liter diesel på 136 hk / 320 Nm (Foto: Benny Christensen)
Blinklysene sitter i speilene (Foto: Benny Christensen)
Blinklysene sitter i speilene (Foto: Benny Christensen)
Grusvei og vårløsning kan være en utfordring med lav bil (Foto: Benny Christensen)
Grusvei og vårløsning kan være en utfordring med lav bil (Foto: Benny Christensen)
Nye spionbilder av Hyundai iX35 (Foto: Scoopy)
Nye spionbilder av Hyundai iX35 (Foto: Scoopy)
Nye spionbilder av Hyundai iX35 (Foto: Scoopy)
Nye spionbilder av Hyundai iX35 (Foto: Scoopy)
Nye spionbilder av Hyundai iX35 (Foto: Scoopy)
Nye spionbilder av Hyundai iX35 (Foto: Scoopy)
Nye spionbilder av Hyundai iX35 (Foto: Scoopy)
Nye spionbilder av Hyundai iX35 (Foto: Scoopy)
Nye spionbilder av Hyundai iX35 (Foto: Scoopy)
Nye spionbilder av Hyundai iX35 (Foto: Scoopy)