Mercedes V-klasse: Her kjører hele familien på første klasse

Broom er i Tyskland og tester bil for dem som trenger mye plass. Les førsteinntrykket:

Det starter som en varebil   men ser absolutt ikke slik ut når Mercedes er ferdig med V klasse. Dette er mye plass og luksus for storfamiliene.
Det starter som en varebil men ser absolutt ikke slik ut når Mercedes er ferdig med V klasse. Dette er mye plass og luksus for storfamiliene.

Mer enn tre unger? Eller dine og mine barn? Da får du fort en utfordring når det gjelder bilvalg.

Vanlig stasjonsvogn blir for smått. Du må enten velge flerbruksbil, eller du kan kjøpe en av de varebilbaserte personbilene med mye plass og mange seter.

I praksis er det gjerne bare de som duger hvis du skal ha med deg både mange passasjerer og mye bagasje på én gang.

Nord i Tyskland

Mercedes V-klasse har vært med oss i mange år og dekket disse behovene. Nå er det klart for en splitter ny utgave.

Broom-redaktør Knut Skogstad er akkurat nå på lanseringen av denne bilen nord i Tyskland. Knut er småbarnsfar og kjører flerbruksbil privat. Dermed fant vi ut at han måtte være riktig mann å sende på dette. Nå skal første testdag nærme seg slutten, vi slår på tråden for å høre hvordan det har gått.

Dette tror du neppe når du ser den utenfra

Kjørt på stranda

Ring ring

– Hei Vegard! Du, akkurat nå sitter jeg på bakerste seterad og skriver ned noen førsteinntrykk fra dagen. Suser oppover vestkysten i Tyskland på fine landeveier etter å ha fått kjørt bilen på alt fra Autobahn til en diger strand i dag.

– Strand?!? Lovlig, eller?

– Når Mercedes inviterer til testkjøring, er det meste på stell, inkludert nødvendige tillatelser. Dette er en av de få strendene det faktisk er lov å kjøre bil på, men jeg er glad det ikke er meg som skal støvsuge bilen etterpå. Verdens mest finkornede Nordsjøsand setter sitt preg på gulvteppene, kan du si!

– Sitte mot hverandre

– Men hvordan er det å kjøre diger familiebil i Tyskland, bra eller?

– Ja, det må jeg si at det er. V-klasse er jo i prinsippet samme bil som varebilen Vito, og varebilopphavet lar seg ikke skjule i det utvendige designet.

– Mercedes har imidlertid gjort en solid jobb med å gi den personbilfaktor i denne utgaven. De hevder selv at dette skal være den mest støysvake flerbruksbilen på markedet. Og interiørmessig er det fint lite som minner om varebil.

V-klasse er bilen for familier som ikke klarer seg med vanlig stasjonsvogn eller flerbruksbil - men som trenger enda mer plass.
V-klasse er bilen for familier som ikke klarer seg med vanlig stasjonsvogn eller flerbruksbil - men som trenger enda mer plass.

Er denne stasjonsvogna fortsatt kongen på haugen?

Mange justeringsmuligheter

– Nei, for det er vel en del seter her?

– Testbilen vår har seks separate seter, i tre rader. Her finnes det flere konfigurasjoner, du kan få opp til åtte seter, da er det to pluss tre pluss tre.

– Alle setene kan justeres i lengderetningen, de sklir på skinner i gulvet. Du kan også justere ryggvinkelen, eller du kan vippe ryggen helt fram og lage bord. Setene i midten kan også snus, slik at man sitter mot hverandre.

Hytteraceren som sender deg først til fjells

Prioritere plassen

– Dessuten kan du også få et eget nedfellbart bord, det sklir også på en skinne og kan justeres der man vil ha det. Kjempesmart, og naturligvis en drøm for unger!

– Det som først og fremst skiller V-klasse fra flerbruksbilene i klassen er at alle de seks setene her har fullverdig komfort. Det betyr at seks voksne har all plassen de trenger. Og i og med at du kan skyve setene, er det mulig å fintune og prioritere plassen slik at det også går inn store mengder med bagasje.

– 190 km/t

– Hva med kjøreegenskapene, er de også på personbilnivå?

– Ikke riktig, men dette er sannsynligvis den beste av de varebilbaserte personbilene på det området. Du får litt bussfølelse bak rattet, særlig de første milene – før du har blitt vant til det. I bytrafikk merkes det naturligvis at dette er en stor bil, men Mercedes byr på ulike kjøreprogrammer som er med på å kamuflere det.

– På landevei og motorvei er dette en svært komfortabel bil. Stabil og fin også i høye hastigheter. Jeg fikk den opp i 190 km/t på fri fart-Autobahn vest for Hamburg tidligere i dag, da er det akkurat som den store bilen kryper litt sammen. Det er ingen tendenser til vingling. Styringen er også overraskende presis til denne biltypen å være. Det blir naturligvis ikke noen stor kjøreopplevelse med mye morofaktor, men igjen: Det er det ingen andre av konkurrentene som gir heller.

Også svigermor ser at denne begynner å bli gammel

Plass den viktigste luksusen

– Hva med prisene – har småbarnsfamilier flest råd til å kjøpe den?

– Nå er ikke prisene endelig satt, men i praksis er det nok dessverre slik at også denne bilen blir for dyr for dem som virkelig kunne trengt den. Importøren antyder en startpris på pluss/minus 600.000 kroner, kanskje et stykke ned mot 500.000 hvis den treffer optimalt avgiftsmessig. Isolert sett er det mye bil for pengene, i alle fall hvis du ikke trenger å bla opp for veldig mye ekstrautstyr.

– 750.000 blir det nok fort uansett. Og det er klart: De som bruker en masse penger på klær og bleier og barnehager, de har nok sjelden anledning til å kjøpe så dyr bil.

– Det er synd, for i den fasen av livet er plass kanskje den viktigste luksusen du kan ha i en bil. Her er det virkelig bare å lesse inn, samtidig som det er veldig mange praktiske løsninger som er gull verdt i hverdagen. Så har man behovet og den økonomiske muligheten, er dette absolutt ikke dumt.

Bil på toget

– Skjønner! Og hva skjer videre på lanseringen nå?

– Jo, nå skal vi transporteres med tog til hotellet som ligger ute på en øy. Jeg har aldri hatt med bil på tog før, så det blir en ny erfaring.

– Så blir det forhåpentligvis mer Autobahn-kjøring igjen i morgen. Det trenger ikke være sportsbil for at det skal være moro med fri fart. Det fungerer helt utmerket med en bil som dette også!

Vi kommer naturligvis tilbake med full test på nye V-klasse når Knut er tilbake fra lanseringen.

Topp 10: De beste nybilene


Broom-redaktør Knut er på jobb i Tyskland - her noteres førsteinntrykkene av nye Mercedes V-klasse.
Broom-redaktør Knut er på jobb i Tyskland - her noteres førsteinntrykkene av nye Mercedes V-klasse.


Les testen av Viano: Snakk om å koste skjorta!