Mercedes SLS Silver Wing: Når du synes en Mercedes SLS AMG blir litt ”vanlig”...

635 hester og 710 newtonmeter skulle kanskje holde en stund?

For mange av oss holder en 'vanlig' Mercedes SLS AMG med 571 lenge. Alle andre kan heldigvis kjøpe denne versjonen fra tuningfirmaet Wheelsandmore.
For mange av oss holder en "vanlig" Mercedes SLS AMG med 571 lenge. Alle andre kan heldigvis kjøpe denne versjonen fra tuningfirmaet Wheelsandmore.

Hvor eksklusivt det enn er, er det alltid noen som skulle ønske seg ”litt mer”. Og tro det eller ei, det gjelder også for Mercedes sin mest utagerende modell, SLS i AMG-versjon.

For en slik bil oppfattes kun som ”råmateriale” for tunerne hos tyske ”Wheelsandmore”, som siden 1999 har utført små mirakler med biler fra møblerte hjem som Aston Martin, Ferrari, Bentley og AMG.

Del med Facebook-vennene dine!

For på hjemmesiden deres er kun ”AMG” oppført som opprinnelsesmerke – ”Mercedes” ville trolig blitt aaaltfor vulgært.

Les også: Broom-Benny syntes en vanlig SLS AMG var heeelt grei...

Hjul - og mer til...

”Silver Wing”, som det ferdige produktet heter i dette tilfellet, er ikke modifisert bortenfor all mulig gjenkjenning. Det som synes er først og fremst hjulene, med mattsorte 20- og 21-toms felger, og tilsvarende mattsort finish på stjernelogoen i grillen og diverse andre detaljer.

Utvendig er det ikke så mye som skiller Wheelsandmore-utgaven fra originalen bortsett fra nettopp hjulene og litt mattsorte detaljer som emblemer og listverk.
Utvendig er det ikke så mye som skiller Wheelsandmore-utgaven fra originalen bortsett fra nettopp hjulene og litt mattsorte detaljer som emblemer og listverk.

Men i tråd med firmanavnet er det mer enn hjulene som er fikset på.

Man har skrudd på plass et mer hårete, justerbart chassis enn det Mercedes i utgangspunktet hadde tilgodesett bilen med, og et annet sentralt punkt på agendaen er å bytte ut eksosanlegget. På Silver Wing er det rustfritt stål som gjelder, og anlegget er av den aktive typen med variable porter.

Les også: Canadisk politi inndro 13 superbiler etter kappkjøring

Fra 571 til 635 hester

Eksosmodifikasjonen skal sammen med en omprogrammering av motorstyringen ha øket effekten fra 571 hester og 650 newtonmeter, hvilket i og for seg også er mer enn de fleste av oss kjører rundt med til vanlig, opp til 635 hester og 710 newtonmeter.

Ikke bare rør: En god del av forklaringen på effektøkningen i bilen ligger trolig i det modifiserte, aktive eksosanlegget i rustfritt stål som tuningfirmaet har montert på SLSen.
Ikke bare rør: En god del av forklaringen på effektøkningen i bilen ligger trolig i det modifiserte, aktive eksosanlegget i rustfritt stål som tuningfirmaet har montert på SLSen.

Hvilket er mer enn de fleste av oss noen gang vil komme til å trenge.

Del med Facebook-vennene dine!

Men selvsagt er det kjekt å ha – om man kan betale for det. Og så lenge de utseendemessige forandringene på bilen er så små som de er i dette tilfellet, ser vi for oss at dette kan være en ”sleeper” i den øverste kategorien, som appellerer sterkt til de som faktisk har en bankkonto som tåler påkjenningen.

Les også: Over halve prisen på en SLS går rett til statskassa