Mercedes SLR McLaren: - Høres ut som krysning av et fly og et romskip

Se hva Broom-Vegard driver med på en helt vanlig fredag.

Brooms Vegard Møller Johnsen har det ikke så verst på jobben i dag   når han bare fikk hjelp til å starte SLR en...
Brooms Vegard Møller Johnsen har det ikke så verst på jobben i dag når han bare fikk hjelp til å starte SLR en...

Det er fredag formiddag, regnet sildrer ned utenfor Broom-kontoret og det er grått. Bilekspert Benny og jeg sitter her og jobber og det er da Benny plutselig spør:

– Men du Knut, hvor er Vegard egentlig?

– Vegard? Jo, pokker også! Han er ute og tester gromme biler i dag og jeg har glemt å ringe og spørre hvordan det går. Det må vi gjøre noe med!

– Er han langt av gårde eller?

– Tyskland, tror jeg. Det skal vi snart finne ut av.

Ring, ring:

På flyplassen?

– Hallo, Knut? Vent litt ...

Det blir helt stille, men så kommer det: BRRRROOOOOAAAAØØØØMMM. Det høres nesten ut som et jagerfly passerer rett over Vegard. Så blir det stille igjen.

Del med Facebook-vennene dine

– Hei, er du på flyplassen ennå?

– Nei da. Jeg er ute og kjører bil jeg, og det du akkurat hørte er motorlyden på en Mercedes SLR McLaren. Tøft eller hva? Jeg har aldri hørt makan. Det er som en slags mellomting mellom et fly og et romskip. Helt vilt! Og du kan bare tenke det hvordan det høres ut inne i en tunnel, har fått testet det også jeg, he he.

Se - de kjører superbilen opp-ned i tunnel

Tyskland? Ikke akkurat

– Så nå er det Autobahn og fri fart?

– Nei, dessverre, her er det nok maks 100 km/t?

– Men er ikke du i Tyskland?

– Nei, av en eller annen grunn gikk jeg rundt og trodde at jeg skulle til Tyskland, men sånn er det ikke. Dette skjer i Norge, det vil si jeg møtte opp i Oslo i dag morges, og akkurat nå er vi på Hvaler. Altså veldig langt fra både autobahn og fri fart. Men det gjør ikke så veldig mye, utrolig kult å få teste disse bilene selv om det må skje innenfor norske fartsgrenser denne gangen.

– Utgangspunktet for dagen er at Mercedes har samlet noen av sine aller heftigste biler. Jeg har kjørt CLS AMS, SLS AMG og altså nå SLR. En ganske grei dag på jobben, kan du si!

Det heftigste fra Mercedes og noen Ducatier som heller ikke er dusinvare - det er rammen rundt arbeidsdagen til Brooms Vegard Møller Johnsen i dag.
Det heftigste fra Mercedes og noen Ducatier som heller ikke er dusinvare - det er rammen rundt arbeidsdagen til Brooms Vegard Møller Johnsen i dag.

Les også: AMG - disse bokstavene står for mye moro

Morsomste bilen noen gang

– Ja, det vil jeg tro ... Hvordan er de to andre da?

– Jeg begynte med CLS AMG. V8 og biturbo, 520 hestekrefter. Det er ganske vanvittig i det som egentlig er en familiebil. Den er mye mer brutal enn Audi S6 som kjørte for litt siden. Det går noe voldsomt, samtidig som den helt fint kan fungere som en cruiser. Dette er langt på vei to biler i ett: En stilig og sporty familiebil – og tilnærmet racerbil når du tråkker gassen helt i bånn.

– Likevel er det SLS AMG som har gjort det største inntrykket på meg. Det er kanskje den morsomste bilen jeg noen gang har kjørt. Taket nede, lyden av V8-eren og det vanvittige jaget. Alt stemmer og alt er laget for at sjåføren – jeg – skal ha det helt optimalt bak rattet.

– Den er vanvittig morsom å kjøre på svingete veier, samtidig som den bare sluker milene unna på motorveien. Her kan du suse gjennom Europa på ferietur og kjøre seriøst mange mil i strekk – og så komme fra til Rivieraen og bare la taket skli bakover og nyte, nyte livet! Den bilen skulle jeg ønske jeg aldri trengte å gi fra meg!

Dyr brukt-cabriolet? Ta en titt på disse:

Kjørte seg bort

– SLR da?

– Den er jo en fullblods racerbil og stiller egentlig i en annen liga. Det startet dårlig, Nesten litt pinlig å innrømme, jeg trøblet med å få start på den og måtte få hjelp. Men trikset er å først vri om nøkkelen, så vente litt, så trykke inn startknappen øverst på girspaken. Men nå har jeg lært det – fint å vite til neste gang jeg skal kjøre SLR!

– HVIS det blir noen neste gang, heter det kanskje..?

– He, he. Ja, det har du vel rett i. Jeg har nevnt lyden, resten følger opp på alle måter. 626 hestekrefter, 0–100 km/t på 3,8 sekunder, 0–200 km/t på 10,9 sekunder, ikke at jeg har forsøkt det, altså! Og den koster 5,4 millioner kroner. Det blir såpass ekstremt at jeg sliter med å klare å slappe og bare nyte bilen.

– I starten var jeg så oppslukt av bilen at jeg klarte å rote meg seriøst bort fra den planlagte ruten. Det ble noen ekstra mil motorvei i stedet, klager ikke akkurat over det! For en som elsker biler er det jo en helt unik opplevelse å få kjøre noe sånt som dette, jeg kommer aldri til å glemme det!

Stylet SLR - hva i alle dager har de tenkt?

Ny SL hjemover

– Og nå bærer det snart videre?

– Ja, vi skal – dessverre – begynne å sette kursen hjemover. Og snart er det slutt på AMG-kjøringen også

– Uffda, stakkars deg!

– Nå ja, så ille er det ikke. Nå skal jeg nemlig få teste nye 350 SL. Gleder meg stort til det også. Men bare så jeg ikke glemmer det. Hvis vi noen gang skal få firmabiler her i Broom, kan jeg veldig gjerne tenke meg en CLS AMG. Bare så du har det i bakhodet, mener jeg. Nå må jeg stikke, ha det og hils Benny!

Broom-Larssen har også kjørt SLR: Se det her: