Mercedes SLC AMG: Lillebroren til en ekte superbil

Mindre og mer utpreget sportscoupe er på gang.

Det snakkes om langt mer sportslig oppsett og endog om en konkurrent til Porsche 911 når Mercedes nå etter alt å dømme blåser støvet av den gamle SLC betegnelsen igjen. (Foto: Daimler AG)
Det snakkes om langt mer sportslig oppsett og endog om en konkurrent til Porsche 911 når Mercedes nå etter alt å dømme blåser støvet av den gamle SLC betegnelsen igjen. (Foto: Daimler AG)

De siste årenes utvidelser av modellfloraen har talt sitt klare språk om at Mercedes-Benz er en produsent med ambisjoner om å få det til på stadig flere fronter. Også den sportslige.

Faktisk i den grad at ikonet Porsche 911 nå nevnes som en aktuell konkurrent når det ruller ut enda en modell på testkjøring. Helt der har vel ikke Mercedes vært tidligere, selv om noen EVO-utgaver av 190 nok kunne aspirert til betegnelsen.

Mindre og mer sportslig

For dagens SLS-modell blir litt i største og tyngste – og ikke minst dyreste – laget for å fungere som det vi kan kalle en ”bredde-sportsbil”. Roadsteren SL er mer en cruiser enn en sportsbil, og dermed er det altså plass til enda en modell i familien.

Les også: Gammel SLC er favoritten til norsk bilmuseum-eier

Linjene fra SLS er gjenkjennelige, spesielt den lange fronten. Men den nye bilen skal bli betydelig mindre, og med mer sportslig kjøreegenskaper. (Foto: Daimler AG)
Linjene fra SLS er gjenkjennelige, spesielt den lange fronten. Men den nye bilen skal bli betydelig mindre, og med mer sportslig kjøreegenskaper. (Foto: Daimler AG)

SLC får et godt, gammelt Mercedes-navn som dog ikke har vært i bruk på mange år. Det var den litt forlengdede coupé-utgaven av SL i 107-generasjonen, men den solgte etter hvert dårlig i forhold til den takløse utgaven. I 1981 ble den erstattet av SEC-coupeen, som ble bygget på den større 126-plattformen, mens SL fikk fortsette med 107-karosseriet helt frem til 1989.

V8 med 500 hester

Gamle SLC var forholdsvis liten og lett, men aldri veldig sportslig – med mulig unntak for 450 SLC 5,0, en lettere og sprekere versjon som ble bygget i så vidt begrenset antall mellom 1977 og 1980 at den fremdeles er ukjent for mange. Nå skal det altså bli noe helt annet.

Det er vanskelig å si ut fra bildene om SLC vil plassere seg mellom SLK og SL, eller mellom SL og SLS. Eller om det i praksis vil være en coupé-versjon av en faceliftet SL.  (Foto: Daimler AG)
Det er vanskelig å si ut fra bildene om SLC vil plassere seg mellom SLK og SL, eller mellom SL og SLS. Eller om det i praksis vil være en coupé-versjon av en faceliftet SL. (Foto: Daimler AG)

Svenske Teknikens Värld erfarer at det er snakk om en 4 liters V8 med twinturbo under det lange panseret, den skal produsere rundt 500 hestekrefter. Selvsagt formoder man også at det skal dukke opp en sekssylindret variant, men ut over det er det egentlig ikke så mye som er klart.

Les også: CLK 55 AMG - voldsom bil med voldsomt verditap

Lekket bildene selv

Og heller ikke spekulasjonene er kommet så langt – det har nemlig ikke vært så mye snakk om bilen, noe Mercedes selv tydeligvis ønsker å forandre på. Det er nemlig de selv som ifølge TV har sendt ut ”spionbildene” for å få ballen til å rulle.

Graden av maskering er foreløpig det vi kan kalle
Graden av maskering er foreløpig det vi kan kalle

Foreløpig har vi god tid til å gjette. Først i 2015 er det nemlig ventet at bilen skal introduseres, først som en coupé, og deretter i cabrioletversjon.

Om den sistnevnte blir en ny SL eller en separat modell blir spennende – blir den det siste kan det bli tett mellom roadster-modellene fra den tyske produsenten.

Les også: Nye Mercedes SL er blitt billigere - men ikke billig...