Mercedes S-klasse W221: Nå er det slutt for denne bilen

Femte generasjon S-klasse er historie – noe å tenke på som bruktbil?

Snart på tide å ta farvel. Ny Mercedes S klasse er rett rundt hjørnet.
Snart på tide å ta farvel. Ny Mercedes S klasse er rett rundt hjørnet.

Mercedes-Benz S-klasse. En av verdens mest ambisiøse biler og en innovatør på både design, komfort og ikke minst teknikk, men med en pris som gjør at vi dødelige må nøye oss med drømmen.

I disse dager lanseres sjette generasjon og beskrives av Mercedes selv som verdens beste bil. Broom er selvfølgelig der for å både følge begivenheten og å prøvekjøre nykommeren. Men først tar vi et tilbakeblikk på det tidligere generasjonene av luksus-ikonet.

2014 S-klasse: Klart for ny Luksus-Mercedes

Men aller først unner vi oss et lite tilbakeblikk på foregående generasjoner.

Den femte: W221: 2005–2013

Det er litt mini-Maybach over S-klassen i W221 utgaven.
Det er litt mini-Maybach over S-klassen i W221 utgaven.

Igjen ble Mercedes S-klasse helt redesignet. Ikke like slank og spenstig som forgjengeren. Her er man mer tilbake til det opprinnelige og litt pampige. Bilen minner faktisk litt om en mini. Maybach. Ikke noen dårlig sammenligning det, i dette segmentet.

Mercedes lesset på med både luksus og veldig mye avansert utstyr. Dessuten la de vekt på mer inspirerte kjøreegenskaper enn tidligere. Her skal det ikke bare være komfortabelt og bekvemt i baksetet, det skal faktisk være morsomt å kjøre bilen også.

Tøff konkurranse

Da første S-klasse kom på markedet, hadde bilen få konkurrenter. Denne generasjonen hadde det langt tøffere. Særlig erke-konkurrentene Audi og BMW angrep S-klasse fra litt forskjellige hold. Og i USA var Lexus absolutt en bekymring for Mercedes-utviklerne.

De svarte med å lage en bil som er veldig komplett, og som har få svakheter. Markedet tok da også godt imot den, og i luksus-faktor er det ikke mange som matcher denne S-klassen.


Les vår test av Mercedes SLS AMG her:

Hva koster den nå?

Skinn,  treverk, rattgir og masse elektronikk - men analog klokke
Skinn, treverk, rattgir og masse elektronikk - men analog klokke

Det kan vel ikke kalles direkte billigsalg, men kjøper du en 2006/2007-modell Mercedes S-klasse er det i alle fall klart at noen før deg har tapt mye penger.

Nå får du disse bilene fra rundt 350.000 kroner, isolert sett er det usedvanlig mye bil for pengene.

Søndagskjøring

Går du opp 100.000 kroner til, er det veldig mye å velge mellom. Da kan også kilometerstanden være svært overkommelig, gjerne et stykke under 100.000.

Det varierer forresten veldig hvor langt bilene på bruktmarkedet har gått. Noen eksemplarer har tydeligvis vært mest brukt til søndagskjøring (kanskje representasjon) og har gått under gjennomsnittet for alderen. Andre igjen har gått seriøst langt. Prisforskjellen gjenspeiler gjerne ikke dette fullt ut, vi anbefaler i utgangspunktet å gå for en bil med moderat kilometerstand.

Fullastet av utstyr

Etter seks-sju år er det mye som kan gå i stykker, også på en S-klasse.

Husk at dette er teknisk avanserte biler, ofte fullastet av utstyr. Derfor må du ta høyde for at det kan komme noen solide påkost etter hvert. Servicer er også generelt kostbare opplevelser. Servicehistorikk er som vanlig et must. Smålurvete biler med flere eiere og manglende servicehefte skal du styre langt unna.

2014 Mercedes S-klasse: Her er den nye sjefen blant direktørbilene:


Benny mener:

Komfort, luksus, plass og kraft i overflod gjør S-klassen til en skikkelig milesluker .
Komfort, luksus, plass og kraft i overflod gjør S-klassen til en skikkelig milesluker .

Bilene med dieselmotor har hatt tilbakekallingskampanje på grunn av fare for/mulighet for diesellekkasje.

Eiere som ikke har forstått hvordan parkeringsbremsen skal brukes, har faktisk forårsaket ulykker.

350 V6-motorene (bygget mellom 2004 -2006) har hatt feil på registerkjede.

En bil med så mange og avanserte systemer kan bli svært kostbar å reparere om noe går i stykker, hvilket dessverre skjer innimellom. Modellen har tidvis vært plaget med en del kostbare og irriterende elektriske småfeil.

God eierhistorikk, god servicehistorikk og lav kilometerstand er helt klart et pluss her.

Denne Mercedesen har tapt seg 1,5 millioner

Innovasjoner:

Denne modellen har noe litt små- aristokratisk og ærverdig over seg.
Denne modellen har noe litt små- aristokratisk og ærverdig over seg.

Active Body Control (ABC) med sidevindsstabilisering

Oppmerksomhet Assist, som overvåker mer enn 70 forskjellige parametere for å oppdage om sjåføren er trøtt.

Torque Vectoring Brake – bremser innsiden på bakhjulet i svinger for å redusere understyring.

Speed Limit Assist – identifiserer fartsgrenseskilt og viser den aktuelle fartsgrensen i dashbordet.

Adaptiv fjernlysassistent – oppdager kjøretøy med lysene på som er på vei mot – eller bilen foran – og styrer hovedlysene for å sikre størst mulig rekkevidde uten å blende andre førere.

Pre-safe: en videreutvikling av det tidligere pre-safe-systemet montert i W220 S-klasse, bruker kjøretøydynamiske sensorer for å unngå kollisjoner

Night View Assist–et system med infrarøde sensorer som gir bilføreren informasjon om hav som skjer utenfor billyktens rekkevidde.

I tillegg til disse finnes også en rekke andre systemer som har blitt lansert tidligere, men nå har blitt ytterligere forbedret.

Fant Mercedes til 70 millioner–hos høgger'n!


Visste du at:

– Mexico, Kina, Russland og Indonesia kun solgte den lange versjonen?

– Dette var den første S-klasse med firesylindret motor (S250 CDI)?

– Det var den første bilen som ble utstyrt med et miljøsertifikat?


Les også: Vår store guide til Mercedes SEC, her: