Mercedes S-klasse coupe: Ny luksusbil – med Swarovski-krystaller i frontlyktene

Noe å tenke på til Valentiner-dagen?

Her er den offisielt for første gang: Nye Mercedes S klasse coupe. En todørs luksus sportsbil for de aller rikeste.
Her er den offisielt for første gang: Nye Mercedes S klasse coupe. En todørs luksus sportsbil for de aller rikeste.

Det holder ikke "bare" med eksklusivt design og interiør preget av gjennomført luksus når du skal lage toppmodell.

Nei, her gjelder det å komme opp med noen ekstra detaljer som virkelig skiller deg fra konkurrentene – og det er akkurat det Mercedes har gjort når de nå viser sin splitter nye S-klasse coupe.

Luksus-lykter

Vi så den første gang som konseptmodell på bilutstillingen i Frankfurt i fjor. Nå har Mercedes akkurat gått ut med de første offisielle bildene og litt informasjon om bilen – og her er det ingen tvil om at de har gjort hjemmeleksa godt.

For å ta den mest spektakulære detaljen først som sist: Mercedes har fått hjelp av østerrikske Swarovski til å lage lykter som skiller seg fra det meste som noen gang har vært vist tidligere. Her er det nemlig ekte Swarovski-krystaller i frontlyktene!


Vi har testet nye S-klasse – les mer her:


Det gjelder å tenke på alle detaljer når man skal lage skikkelig luksusbil. Nye S-klasse coupe er utstyrt med Swarovski-krystaller i frontlysene. Noe sier oss at det kan bli ekstra kostbart å frontkollidere her.
Det gjelder å tenke på alle detaljer når man skal lage skikkelig luksusbil. Nye S-klasse coupe er utstyrt med Swarovski-krystaller i frontlysene. Noe sier oss at det kan bli ekstra kostbart å frontkollidere her.

Jon-Ole snublet over splitter ny Mercedes

Digert glasstak

Er du ute etter noe helt spektakulært til Valentinerdagen – og i tillegg har god råd – får du altså her kombinasjonen av smykkesteiner og bil. Kan det bli bedre?

Kundegruppen i denne klassen er kresne, men her får de mye å boltre seg med. Mercedes har gitt bilen en videreutvikling av sin Magic Body Control-system, det betyr at bilen tilter lett innover i svinger, for å sikre maksimal komfort.

Soltaket er hele 1,32 kvadratmeter stort, det endrer automatisk transparens basert på lyset utenfor bilen. Et annet system, kalt Air balance, skal sikre ionisert og velduftende luft i kupeen. Musikkanlegget kommer fra Burmester. Vi tar også med at eksosanlegget er justerbart, enten man vil ha stille luksus, eller snerrende sportslighet.

Godt utgangspunkt

Over fem meter lang blir dette en av de største coupeene på markedet. Den er dessuten nesten to meter bred. Med lav taklinje gir det et svært sporty uttrykk.

Fronten er en blanding av topp moderne og retro med en diger Mercedes-stjerne i midten. Lang front og de skulpturelle sidene underbygger inntrykket av sportslighet – mens hekken med store baklykter trukket rundt hjørnene gir et litt mer konvensjonelt uttrykk.

Med slike dimensjoner har designerne et godt utgangspunkt for å kunne slå seg løs. Her er det ikke nødvendig å inngå flere kompromisser enn høyst nødvendig. Bilen er også uten B-stolpe, det tyder på at en cabrioletutgave også kan være på vei.

Denne Mercedes coupeen har blitt veteran:

Løfte oppover

Fargen er neppe helt etter norske kjøperes smak - men særlig i Tyskland blir rødt interiør regnet som ekslusivt.  Her er det materialkvalitet fra første hylle og et utstyrsnivå som gjør det vanskelig å savne noe som helst.
Fargen er neppe helt etter norske kjøperes smak - men særlig i Tyskland blir rødt interiør regnet som ekslusivt. Her er det materialkvalitet fra første hylle og et utstyrsnivå som gjør det vanskelig å savne noe som helst.

Innvendig satser Mercedes på en blanding av ganske tidløst design og materialvalg fra øverste hylle. Her er det mer vekt på luksus enn sportslighet – noe som sladrer litt om at målgruppen ikke akkurat er den yngste.

Mercedes har rike coupe-tradisjoner og har vært flinke til å bruke disse modellene som imagebyggere. Med nye S-klasse coupe skal målsettingen være å utfordre merker som Bentley og Lamborghini.

Etter at de la ned satsingen på superluksus-merket Maybach, er planen å løfte de dyreste utgavene av S-klasse et ekstra hakk oppover.

Mercedes-SUVen kan være full krise på fire hjul

Ti biler i Norge

Hverken lanseringstidspunkt eller norske priser er klare, men dette blir definitivt ingen folkebil.

Det er ventet priser i aller øverste sjikt. Dermed er også den norske importøren forsiktig i estimatet av salgsnivået. Antatt salg i Norge er ti biler i år én.

Hvordan kan den ene koste 300.000 mer enn den andre?

Mercedes har fått veldig mye skryt for designet på bilene sine de siste årene - og det skal vel hardt gjøres å ikke synes at nye S-klasse coupe er lekre saker.
Mercedes har fått veldig mye skryt for designet på bilene sine de siste årene - og det skal vel hardt gjøres å ikke synes at nye S-klasse coupe er lekre saker.

Mercedes CLA: Dette har ingen gjort tidligere