Mercedes SEC: Nå koster det nesten ingen ting å eie denne

Mercedes-klassikeren er nybakt veteranbil. Noe å tenke på?

Mercedes Benz SEC 1981
Mercedes Benz SEC 1981

Så utrolig fort som tiden går! Tenk at den ultimate sosse-sklia fra 80-tallets jappetid allerede har blitt veteran...

Mulig at jeg har et litt forvrengt syn på det hele – jeg jobbet som mekaniker hos Bertel O Steen i Bærum da disse bilene var på det hotteste - og syntes det mysset av dem. Nå lurer jeg på hvor har det blitt av alle sammen?

Hvor ble de av?

Dette var jo såpass feite biler at mange neppe har blitt kjørt i pressa? Står de på låver og bak løer, spredt utover det ganske land?

De har i alle fall blitt et sjeldent syn på norske veier – og for hver gang man ser en, så har rusten krabbet et godt stykke videre oppover langs det lekre coupe-karosseriet.

1981w126_s-klasse_3coupe
1981w126_s-klasse_3coupe

Når man en og annen - sjelden - gang kommer over et strøkent eksemplar, så er dette biler som bærer alderen godt – svært godt faktisk!

Innovativ

SEC-bilene baseres på S-klasse sedanen av W126, som kom i 1979. Det var også en av de første bilene som fikk støtfangere av plast integrert i selve karosseriet. Noe som var ganske innovativt på denne tiden.

Apropos støtfangere og tidligere artikler i denne serien: Jeg har hatt stor glede av å følge med i kommentarfeltet under artiklene om Fiat Argenta og delvis Volvo 240, hvor mitt syn på bilenes design diskuteres ganske heftig. Sammenlikn med denne!

SEC-ens design var framtidsrettet og en helt ny bil verdig! Kan jo bare veldig kjapt også minne om at Ford Sierra dro den enda lenger året etter – men det får vi komme grundigere tilbake til neste år - for da blir den veteran. Tro det eller ei!

Les også: Fiat Argenta, 30 år, her:

Les også: Volvo 240 Turbo, 30 år, her:

Mercedes-SEC-fra-siden
Mercedes-SEC-fra-siden

V8-motorer, masse utstyr, og god komfort gjorde dette til en bil først og fremst for velfødde tyske direktører og andre velstående mennesker da den kom i 1980 (500SEC) og 1981 (380 SEC). Det var en bil forbeholdt de virkelig rike. Vi andre fikk satse på en siste årgang av Ford Taunus eller en VW Golf Mk1 som fikk nye, brede baklamper dette året.

Jappe-tid

Men litt utpå 80-tallet skjedde det noe. Etter en økonomisk ”dupp” på slutten av 70-tallet, så det nå ut til at alt skulle vokse inn i selve himmelen. Inflasjonen var voldsom, bankene lånte villig ut penger og forbruket var enormt. Alle hadde jobb, alle tjente godt og sjampisen fløt – livet var herlig!

Det var faktisk ikke så veldig ”storkar” du behøvde å være for å ha blond sekretær med store pupper og sprettrumpe – og en SEC i garasjen. Aller helst en sort 560 med Lorinser-styling og sort skinninteriør, med ekstra treverk.

560 SEC kom først i 1985. Da fikk bilen også en liten facelift. Litt andre fangere, annet listverk og noen mindre forandringer i interiøret var det hele. 380 SEC utgikk, inn kom 420 SEC.

SEC-Lorinser-forfra
SEC-Lorinser-forfra
560SEC_Lorinser_
560SEC_Lorinser_

SEC-eieren hadde som regel nyfønet hår, spisse sko, pastellfarget dressjakke med skulderputer – gjerne grønn eller rosa – og en sveis som McGyver bare kunne drømme om.

Det kom et anstendig antall biler hit til landet. Noen ble til og med bruktimportert som ”pickup”, med skillevegg bak forsetene!

Men jappe-boblen sprakk med et kjempesmell etter bare noen få, morsomme år. Borte ble skulderputene, sekretæren og ikke minst den fine sorte SEC-en, som da havnet hos en småsuspekt gatekjøkken-eier i Drangedal, eller hos en sleip teppeselger i Drammen. Noen klarer seg uansett!

Derfor bør du kjøpe den:

Uansett, kan du nå importere de første årgangene av den vakre S-klasse-coupeen som veteran på 30 års-regelen. Dette er en vakker klassiker som den dag i dag byr på både kraft og komfort i overflod, samtidig som den – i alle fall for meg - er et historisk ikon på det gale 80-tallet – da ”alt” var lov! Dessuten er prisene hygglige.

Se flere fine Mercedes-coupeer her:


Dashbord
Dashbord


Bennys sjekkliste:

Rust ved jekkfester, i gulv, kanaler, nedkant av dører og både i for- og bakskjermer må sjekkes nøye. Også under bakruta kan SEC-modellene ruste. Det er ganske vanlig at pakningen til bakvinduet lekker, dette kan medføre at snellene til baksetebeltet ikke virker, og at det kommer vann inn i bagasjerommet med rust som følge.

Feil med airconditionanlegget er ganske vanlig. Sjekk nøye. Dette er av den gamle typen som bruker freon, og konvertering til R134a - som brukes nå, er ganske dyrt.

Motorrom
Motorrom

Sjekk også den originale Becker-radioen og el. antenna. Sentrallåsen er vakuumstyrt og feil / lekkasjer er vanlig.

Foruten kuler og ledd i forstillingen, må bremser sjekkes. Ulyd fra differensialen er slett ikke uvanlig da smøringen her var for dårlig.

Motorene er stort sett veldig solide og gode, men slitte kamaksler forekommer. Det samme gjør defekt topp-pakning. Mye hvit røyk fra eksosen kan tyde på det siste.

Mercedes-SEC-bakfra
Mercedes-SEC-bakfra

Enda råere Mercedes? Sjekk denne:

Priser:

I Tyskland starter prisene på rundt 2000 euro for biler som trenger en del omsorg og kjærlighet. For 15 000 – 16 000 euro får du en helt grei bruksbil, mens de dyreste bilene med lav km. stand, dokumentert historie og bare en eier etc. koster ca 30 000 euro.

Her hjemme får du biler for godt under 50 000 kroner, men regn da med å måtte bruke mye tid og penger for å den i god stand. Grei bruksbil får du for 70 000– 80 000 kroner, mens skikkelig fine biler, med historikk, lav km. stand etc. koster ca 200 000 kroner. Til gjengjeld kan du trøste deg med at det nesten ikke koster noe å ha den. Du slipper vanlig årsavgift, forsikringen er hyggelig - og de 70 060 eksemplarene av SEC-en som ble produsert, er biler som nok kommer til å stige i verdi i årene framover.

Hvorfor:

Du drømmer om et omflakkende liv som klokke- og diamantselger, og trenger en skikkelig bil til å trekke den svære campingvogna du og familien skal bo i.

Hvorfor ikke:

Du mener at biler med V8-motor og automatgir skal lages i USA


Visste du at:

- 420 SEC er den mest uvanlige modellen - bare 3689 biler ble produsert, mens 500 SEC er den vanligste med drøyt 30 000 produserte eksemplarer?

- I følge Mercedes selv er W126 den mest suksessfulle S-klassen så langt?

- 500 SEC / 500 SEL var de første Mercedes-modellene som fikk ABS-bremser og passasjer air-bag som standard?

- at det anerkjente tuning-firmaet Koenig tilbød et Wide-body kit, og twin-turbo kit til SEC modellen?

Les også: Slik importerer du drømme-veteranen:


Hva mener du om Mercedes SEC? Skriv i kommentarfeltet under:


Koenig__560SEC_
Koenig__560SEC_