Mercedes S400 CDI: Selges grunnet tap av førerkort
Denne bilselgeren legger ikke skjul på hvorfor luksus-Mercedesen er til salgs.
Med diesel V8 under panseret og stylingpakke montert av Lorinser da bilen var ny, kostet denne Mercedesen hele 1,4 millioner kroner på veien i Norge i 2001. Nå, etter bare 113.000 kilometer, er prisen på den overmåte lekre bilen 269.000 kroner.
Så er omstendighetene også av det triste slaget - i hvertfall for oss som er mer enn gjennomsnittlig glade i å kjøre bil:
"Selges grunnet tap av førerkort", leser vi allerede i linje to av annonsen på Finn.no. Det ante oss at ingen gir slipp på en slik bil helt frivillig.
Bittert å parkere
- Triste greier. Men det viser jo i hvertfall at bilen går mer enn fort nok til at man mister lappen med den?
- Ja, den gjorde visst det. Det var heldigvis ikke meg det skjedde med, jeg selger bilen for en bekjent, sier selger Tom Christian Myhr i Verdal når vi slår på tråden.
Han ser også at det må være ekstra bittert å parkere når man har slik redskap å kjøre med, og forteller at eieren har såvidt mange andre biler også at han syntes det var like greit å selge som å ha også denne stående til førerkortet er tilbake på plass i lommeboka. Og kombinasjonen spesiell bil, lav kilometer og hyggelig pris har fungert:
- Egentlig er bilen avtalt solgt, men den er ikke blitt hentet ennå, forteller han, og legger til at han har tro på at det skal gå seg til i løpet av uken.
Moderne linjer tross 10 år
S-klasse av W220-generasjonen er en bil som fremdeles ser både eksklusiv og moderne ut, til tross for at det begynner å bli en liten håndfull år siden den gikk ut. Bilen tok over etter "der Bundestank", 140-serien, som ble så tung og diger at den til og med buttet litt salgsmessig i sin samtid.
Les også: Norges rikeste mann kjørte "Bundestank", W140
220-modellen ble igjen, som 126, en meget populær luksus-Mercedes - også i Norge. Men de fleste som ble solgt her var nok langt mer blodfattige enn denne.
- Uavhengig av V8-dieselen, Lorinser-versjon er også svært sjeldent?
- Ja, det er nok ikke så mange av dem. Denne er jo modifisert på Lorinser-fabrikken da den var ny, sier Myhr, og peker på de mange delene i spoilerkitet som gjør bilens utseende spesielt fra alle vinkler - og der de store Lorinser RS1-hjulene er prikken over i´en.
Med tuning-chip på kjøpet
Inni bilen venter alt utstyr du krever av en slik bil - og muligens også noe du ikke ante at fantes. Airmatic-luftfjæring, massasjestoler, elektrisk rattjustering, Distronic cruise control med avstandsholder og stoler med innebygget air condition er litt mer enn det som var normalt for ti år siden, og gir litt mer godfølelse enn de magert utstyrte S320-utgavene som er i klart flertall ute på veien.
Fireliters diesel-åtteren yter for øvrig 250 hester, og har et enda mer imponerende moment på 560 newtonmeter. Og med i pakka følger også en umontert tuning-chip som kan forandre disse tallene til 310 hester og 670 newtonmeter.
Hvis du føler at førerkortet ditt tåler det...