Mercedes S400 CDI: Selges grunnet tap av førerkort

Denne bilselgeren legger ikke skjul på hvorfor luksus-Mercedesen er til salgs.

Leter du etter et skikkelig førjulskupp? Verdifall på drøyt 1,1 million i løpet av 10 år og kun 113.000 kilometer lyder forlokkende. Men bakgrunnen for salget er trist... Faksimile: Finn.no
Leter du etter et skikkelig førjulskupp? Verdifall på drøyt 1,1 million i løpet av 10 år og kun 113.000 kilometer lyder forlokkende. Men bakgrunnen for salget er trist... Faksimile: Finn.no

Med diesel V8 under panseret og stylingpakke montert av Lorinser da bilen var ny, kostet denne Mercedesen hele 1,4 millioner kroner på veien i Norge i 2001. Nå, etter bare 113.000 kilometer, er prisen på den overmåte lekre bilen 269.000 kroner.

Så er omstendighetene også av det triste slaget - i hvertfall for oss som er mer enn gjennomsnittlig glade i å kjøre bil:

"Selges grunnet tap av førerkort", leser vi allerede i linje to av annonsen på Finn.no. Det ante oss at ingen gir slipp på en slik bil helt frivillig.

Del med Facebook-vennene dine

Både den vulgære bakfangeren og de store eksosutslippene sladrer om at det er mer pulver under panseret enn det en overarbeidet liten rekkesekser kan by på. Foto: Privat
Både den vulgære bakfangeren og de store eksosutslippene sladrer om at det er mer pulver under panseret enn det en overarbeidet liten rekkesekser kan by på. Foto: Privat

Se annonsen her:

Bittert å parkere

- Triste greier. Men det viser jo i hvertfall at bilen går mer enn fort nok til at man mister lappen med den?

- Ja, den gjorde visst det. Det var heldigvis ikke meg det skjedde med, jeg selger bilen for en bekjent, sier selger Tom Christian Myhr i Verdal når vi slår på tråden.

Han ser også at det må være ekstra bittert å parkere når man har slik redskap å kjøre med, og forteller at eieren har såvidt mange andre biler også at han syntes det var like greit å selge som å ha også denne stående til førerkortet er tilbake på plass i lommeboka. Og kombinasjonen spesiell bil, lav kilometer og hyggelig pris har fungert:

Lorinsers RS1-felger har i mange år vært et populært tilbehør på Mercedeser, og sammen med mer styling fra samme produsent gjør det denne S-klassen til en bil som stikker seg ut i mengden. Foto: Privat
Lorinsers RS1-felger har i mange år vært et populært tilbehør på Mercedeser, og sammen med mer styling fra samme produsent gjør det denne S-klassen til en bil som stikker seg ut i mengden. Foto: Privat

- Egentlig er bilen avtalt solgt, men den er ikke blitt hentet ennå, forteller han, og legger til at han har tro på at det skal gå seg til i løpet av uken.

Moderne linjer tross 10 år

S-klasse av W220-generasjonen er en bil som fremdeles ser både eksklusiv og moderne ut, til tross for at det begynner å bli en liten håndfull år siden den gikk ut. Bilen tok over etter "der Bundestank", 140-serien, som ble så tung og diger at den til og med buttet litt salgsmessig i sin samtid.

Les også: Norges rikeste mann kjørte "Bundestank", W140

220-modellen ble igjen, som 126, en meget populær luksus-Mercedes - også i Norge. Men de fleste som ble solgt her var nok langt mer blodfattige enn denne.

Denne bilen har et utstyrsnivå som er meget imponerende - selv til en S-klasse å være. Det som synes best utenfra, bortsett fra følerne til Parktronicen, er Distronic-radaren som sitter midt i kjølergrillen. Foto: Privat
Denne bilen har et utstyrsnivå som er meget imponerende - selv til en S-klasse å være. Det som synes best utenfra, bortsett fra følerne til Parktronicen, er Distronic-radaren som sitter midt i kjølergrillen. Foto: Privat

- Uavhengig av V8-dieselen, Lorinser-versjon er også svært sjeldent?

- Ja, det er nok ikke så mange av dem. Denne er jo modifisert på Lorinser-fabrikken da den var ny, sier Myhr, og peker på de mange delene i spoilerkitet som gjør bilens utseende spesielt fra alle vinkler - og der de store Lorinser RS1-hjulene er prikken over i´en.

Med tuning-chip på kjøpet

Inni bilen venter alt utstyr du krever av en slik bil - og muligens også noe du ikke ante at fantes. Airmatic-luftfjæring, massasjestoler, elektrisk rattjustering, Distronic cruise control med avstandsholder og stoler med innebygget air condition er litt mer enn det som var normalt for ti år siden, og gir litt mer godfølelse enn de magert utstyrte S320-utgavene som er i klart flertall ute på veien.

Etter modellåret 2005 var det slutt for W220, den mest strømlinjeformede S-klassen på svært mange år. Men selv i dag ser et velholdt eksemplar ganske moderne ut - og denne bilens stylingpakke med noe så sjeldent som en bakrutespoiler bidrar til det. Foto: Privat
Etter modellåret 2005 var det slutt for W220, den mest strømlinjeformede S-klassen på svært mange år. Men selv i dag ser et velholdt eksemplar ganske moderne ut - og denne bilens stylingpakke med noe så sjeldent som en bakrutespoiler bidrar til det. Foto: Privat

Del med Facebook-vennene dine!

Fireliters diesel-åtteren yter for øvrig 250 hester, og har et enda mer imponerende moment på 560 newtonmeter. Og med i pakka følger også en umontert tuning-chip som kan forandre disse tallene til 310 hester og 670 newtonmeter.

Hvis du føler at førerkortet ditt tåler det...

Les også: Etterfølgeren W221 ble billigere med nye avgifter