Mercedes ML: Nå får du drømme-SUV-en til halv pris

Har tapt seg 125 kroner for hver eneste mil - eller 250 000 kroner i året.

Foto: Finn.no
Foto: Finn.no

En del Broom-lesere sperret øynene opp og trodde vel knapt det var sant da vi forleden skrev om en 2005-modell Audi A8 med et verditap på 1,1 millioner kroner.

Den utvilsomt meget fete sedanen med Quattro og 4-liters diesel-V8 ble både av vår egen bilekspert Benny Christensen og i mange etterfølgende kommentarer fra dere lesere betegnet som en bruktbil med en ganske begrenset kjøperkrets - spesielt med 189.000 kilometer på telleren.

Det finnes flere eksempler. Men det er nok ikke mange som har opplevd maken til verditapet som det fortelles om i denne annonsen for en temmelig fullspekket 2007-modell Mercedes ML 420 CDI AMG:

Strøken, men under halv pris

Bilen som kostet 1.890.000 kroner ny, er nå til salgs for 895.000 kroner pluss omregistrering. Det blir et verdifall på en kvart million per år, eller 125 kroner per mil ifølge vår gamle kalkulator, som har vært med på mye - men ikke noe "verre" enn dette.

Foto: Finn.no
Foto: Finn.no

Se hele annonsen her:

Bilen har vært på veien i fire år. På den tiden har den rullet 80.000 kilometer, og eier Per Andresen i Tønsberg forteller at den har vært fulgt opp på alle mulige måter på merkeverksted etter at han selv var i Tyskland og hentet den på høsten 2009. Den er akkurat så strøken som den ser ut på bildene, bedyrer han.

Likevel har den ikke vært enkel å selge - selv til godt under halv pris i forhold til hva den kostet ny.

- Jeg kommer nok til å slette annonsen om ikke lenge. Det er ingen som ringer, sier Per, og legger til at han forstår at bruktbiler i denne klassen selvsagt ikke er de enkleste å omsette.

Men at det skulle være vanskelig, det hadde han ikke regnet med.

Bytter mot fem andre biler?

- Jeg driver med auksjoner selv, og har god erfaring med å selge biler. Men jeg klarer altså ikke å bli kvitt min egen, sier han humoristisk, og forteller at han nå overveier å bytte bilen i en "pakke" med fem andre biler fra en forhandler som har de riktige begrepene om hva denne MLen faktisk er for slags bil.

For en som skal ha en litt småsnasen ML for å kjøre på hytta, men ikke nødvendigvis må ha det verste, er det selvsagt enormt mye å velge i - mange biler som koster både 300.000 og 400.000 kroner mindre.

Foto: Finn.no
Foto: Finn.no

For den som er ute etter en grundig spekket 420 CDI med AMG-pakke er utvalget imidlertid mindre. Utrolig nok ligger også det to-tre andre til salgs med denne motoren for øyeblikket, og dermed er - tydeligvis - markedet overmettet.

Prismessig ligger de rimelig likt, det vil si at Per ikke er alene om å måtte realisere et enormt verdifall. Men noen trøst er det ikke.

Les også: Denne Audi A8en har tapt seg 1,1 million på fem år

Venter på den rette

- Dette må da være et godt kjøp for den som er ute etter akkurat dennee bilen?

- Ja, jeg kan ikke skjønne annet. Jeg tror i hvertfall ikke det er mulig å importere en tilsvarende like billig i dag, sier Per, som mener at interiøret i Nappa Exclusive-skinn er det kanskje flotteste på hele bilen, og det som kan skille den ut fra konkurrentene.

Foto: Finn.no
Foto: Finn.no

- Dette er den eneste diesel-bilen jeg har sett slikt interiør på. Det er ellers standard i AMG med 6,3-liters bensinmotoren, som jeg også tror er en vanligere bil her i landet, men de aller fleste vil jeg tro foretrekker dieselmotor, sier han.

Per venter på at den ene, rette kjøperen skal dukke opp. Drøyer det mye lenger vurderer han altså seriøst å bytte den mot fem andre biler i stedet.

- Det er helt vanlige biler som er enkle å selge, så det skal gå greit, sier han. Likevel kunne han nok godt tenkt seg å slippe å gå "omveien" om fem salg i stedet for ett.

Alt er "riktig" - men likevel...

Av åpenbare årsaker har vi ikke brukt mye energi på å tenke på hvordan vi ville spekke en ML til to millioner kroner hvis vi skulle kjøpe en. Men det er ved et kjapt blikk ikke noe som taler for at "folkerekka" på utstyrslista ville bli veldig annerledes fra den som ligger til grunn for Pers bil.

Foto: Finn.no
Foto: Finn.no

Det leder til følgende erkjennelse, som vil overraske mange:

I denne prisklassen spiller det tydeligvis mindre rolle om man satser på en SUV som "alle" ønsker seg, eller en stor luksus-sedan med høy kilometerstand, som er anerkjent kostbar å vedlikeholde - slik som Audi A8-en vi skrev om for litt siden.

Verdifallet på ML-en er faktisk enda verre enn på A8-en, dersom man regner det i forhold til kjørelengde: MLens 125 kroner per mil kan da sammenlignes med 58 kroner per mil for Audien.

Det heter som kjent at det er dyrt å være fattig. Men sannelig kan det være dyrt å være rik også!

Hva ville du kjørt dersom verditap ikke spilte noen rolle? Debattér i kommentarfeltet under!

Les også: Se hva Norges tredje rikeste mann kjører rundt i