Mercedes ML 63 AMG: Denne blir både råere og snillere på én gang

Mer power og mindre forbruk i SUV-verstingen.

I morgen får publikum se den for første gang, nye Mercedes Benz ML 63 AMG. Bilen forbedres på alle punkter   ikke minst på forbrukssiden.
I morgen får publikum se den for første gang, nye Mercedes Benz ML 63 AMG. Bilen forbedres på alle punkter ikke minst på forbrukssiden.

I morgen åpner bilutstillingen i Los Angeles for pressen, og til helgen ønskes publikum velkommen. Blant alt det nye som venter, har Mercedes-fans og SUV-entusiaster øynene rettet mot topp-versjonen av nye Mercedes-Benz ML - ML 63 AMG.

Mercedes regner seg selv som selve oppfinnerne av performance-biler i denne kategorien. Som alt annet slikt kan sikkert det også diskuteres, men ML AMG har i hvertfall satt standarden i lang tid.

Pressemeldingene tyder på at de vil fortsette å gjøre det med den nye modellen. For her er det ikke overraskende imponerende tall - og det i "flere retninger".

Mercedes tar æren for å ha bragt performance-begrepet inn i denne bilkategorien med den første AMG-versjonen av ML i 1999. Den nye vil følge opp tradisjonene, lover man.
Mercedes tar æren for å ha bragt performance-begrepet inn i denne bilkategorien med den første AMG-versjonen av ML i 1999. Den nye vil følge opp tradisjonene, lover man.

Nye ML 63 AMG drives av 5,5 liters V8-motoren med doble turboer, som i denne versjonen yter 518 hester og leverer 516 fotpund moment. Disse tallene er opp henholdsvis 15 og 44 i forhold til forrige modell. Men verstingen kan gjøres enda verre, og med tilvalget AMG Performance Package får man 550 hester og 560 fotpund i stedet.

Les også: Porsche Cayenne er MLs hovedkonkurrent

"Performance Package"

Forskjellen består i det vesentligste i at man har øket ladetrykket fra 14 til 18,8 psi på biler med AMG Performance Package. Annet ratt og karbon-deksel over motoren er forskjeller som eieren selv kan nyte, mens det utad i trafikken blir rødlakkerte bremsecalipere som signaliserer at du kjører den verste av de verste.

Imponerende er det for øvrig å notere at begge utgaver har identiske forbrukstall - og det isolert sett mest imponerende tallet i hele pressemeldingen er opplysningen om at nye ML 63 AMG har hele 33 prosent lavere forbruk enn modellen som den erstatter!

Både ergonomien og luksusfølelsen er godt ivaretatt i nye ML 63 AMG. Sportsstoler i designo-skinn og høy utstyrsgrad gir et godt utgangspunkt, og kvessede kjøreegenskaper med nytt elektronisk anti-krenge-system skal gjøre bilen til en enda bedre performer enn utgående modell.
Både ergonomien og luksusfølelsen er godt ivaretatt i nye ML 63 AMG. Sportsstoler i designo-skinn og høy utstyrsgrad gir et godt utgangspunkt, og kvessede kjøreegenskaper med nytt elektronisk anti-krenge-system skal gjøre bilen til en enda bedre performer enn utgående modell.

De som har råd til å punge ut for denne bilen har sikkert råd til å kjøpe bensin også, og teknologien som gjør dette mulig vil interessere dem like mye som resultatet.

Optimalisert drivstoff-effekt

Den nye bilen er blitt ca 40 kilo lettere enn den gamle. Ikke voldsomt, men likevel bra, i og med at nivået når det gjelder standard utstyr skal være hevet betraktelig. Dessuten er den 7-trinns automatkassen blitt optimalisert for å søle bort minst mulig effekt, både gjennom en fintunet converter og et system som overvåker automatoljens temperatur og viskositet for til enhver tid å gi best mulig egenskaper.

Også motoren har fått en solid gjennomgang for å bli mer effektiv, og stopp/start-system er nå standard på ML 63 AMG.

Det er i funksjon når man kjører i et eget økonomiprogram på automaten, men kobles ut når man gir bilen beskjed om at man vil ha det gøy ved å skru over til sport- eller manuell-programmet.

AMG-versjonene kjennetegnes foruten stylingen av
AMG-versjonene kjennetegnes foruten stylingen av

Nå var kanskje aldri forrige generasjon av bilen spesielt optimalisert med hensyn til forbruk, slik at utgangspunktet kan ha vært ganske takknemlig. Likevel er det sjelden man hører om reduksjon på 33 prosent fra én generasjon til neste, og vi forstår at man virkelig har lett med lys og lykte etter forbedringspotensiale når vi leser at eksempelvis den elektroniske styringen er modifisert slik at den ikke tar effekt i det hele tatt når rattet ikke beveges.

Les også: Er ML et trygt bruktkjøp til 200.000 kroner?

Elektronisk anti-krenge-system

Bilen introduseres altså for publikum i Los Angeles i morgen, 16. november, og salget i USA - som selvsagt er hovedmarkedet for denne bilen - starter i første kvartal 2012.

Førerplassen later ikke til å mangle noe. Alle AMG-modeller har egne AMG-menyer på kommunikasjonsskjermen, og biler med AMG Performance Package har i tillegg et helt eget sportsratt.
Førerplassen later ikke til å mangle noe. Alle AMG-modeller har egne AMG-menyer på kommunikasjonsskjermen, og biler med AMG Performance Package har i tillegg et helt eget sportsratt.

Intet tyder på at det vil bli noen skuffelse. Med mer power og kjappere respons enn utgående modell bør det sportslige være ivaretatt - de offisielle tallene fra 0 - 60 miles per hour er 4,7 og 4,6 sekunder respektivt for biler uten og med AMG Performance Package.

Når det gjelder chassis og elektronikk er det meste videreført, med aktiv luftfjæring som senker bilen en smule når det begynner å gå unna. Helt nytt er imidlertid at et elektronisk anti-krenge-system er introdusert for de andre elektroniske komponentene, og sammen skal alle disse systemene gjøre bilen adskillig mer kapabel til å takle svinger og øke stabiliteten i høye hastigheter.

Med konservativ bredding, kanalskjørt, fete hjul og iøyenfallende bakfanger og eksosrør skiller AMG-versjonen seg klart ut, men er likevel ikke påfallende obsternasig i uttrykket.
Med konservativ bredding, kanalskjørt, fete hjul og iøyenfallende bakfanger og eksosrør skiller AMG-versjonen seg klart ut, men er likevel ikke påfallende obsternasig i uttrykket.

Høy utstyrsgrad

Bilen er selvsagt utstyrt med store luftinntak i front, pyntelister i matt krom og diskret skjermbredding for å romme de voksne 20- eller 21-tommers sålene som disse bilene vil bevege seg på.

Del med Facebook-vennene dine!

I interiøret er Mercedes velkjente designo-skinn på plass som standard, sammen med enorme mengder utstyr. Når du åpner døren og setter deg inn vil terskellister med opplyst AMG-logo og egne AMG-menyer på skjermen i dashboardet minne deg om hva slags bil du har kjøpt - dersom du er litt svimmel etter å ha punget ut det som ganske sikkert vil bli en ganske frisk pris.

PS: Broom skal etter planen prøvekjøre nye ML (250 CDI) på norsk jord allerede til uken.

Les også: Her er Brooms test av nye Mercedes ML