Mercedes GLA 45 AMG: Denne SUV-en er noe helt utenom det vanlige
Tre bokstaver sladrer om mye moro.
Over nyttår kommer det en ny SUV på markedet, som vi forventer vil selge godt. Vi tenker på Mercedes GLA – SUVen som baserer seg på storselgeren, A-klasse.
GLA blir den rimeligste SUVen med stjerne på panseret (startpris 375.000 kroner), går rett inn i det segmentet som øker mest (kompakt SUV/crossover) og baseres altså på en modell som allerede har solgt som hakka møkk.
Men det blir mulig å bruke veldig mye mer penger på en GLA. Det kommer en helt spesiell versjon også – og bokstavene AMG avslører at dette ikke blir en bil for Jørgen Hattemaker.
Samme motor
Ikke før har vi fått prislisten på GLA – før Mercedes slipper bilder og info av verstingversjonen, GLA 45 AMG.
Undertegnede har kjørt A 45 AMG, som altså baserer seg på samme karosseri og motor. Det var GØY! En mer rampete bil skal det letes lenge etter – og GLA ser ut til å følge opp den også.
GLA dukket plutselig opp i Lofoten
Standardutstyr
Det er altså en superhissig motor under panseret, den kraftigste serieproduserte med fire sylindre i verden, faktisk. Den spytter ild og 360 hk – og det gjør noe med ytelsene. 0–100 km/t fikses på under fem sekunder
Samtidig opplyser Mercedes at forbruket skal være helt ned i 0,8 l/mil ved vanlig kjøring – som jo må sies å være imponerende lavt for en SUV med den typen effekt og ytelser som GLA 45 AMG.
Ikke veldig diskret
Utseendet er foreløpig er mindre diskret enn vi er vant med fra AMG-avdelingen. Her er det både en heftig vinge over bakluka og noe mer dekaler enn vanlig.
Det ser unektelig barskt ut og sender noen klare signaler om at du ikke bør provosere denne bilen unødvendig, for da smeller det – bokstavelig talt.
Vi regner nemlig med at det er samme system på girskiftet i denne som i A 45 AMG – hvilket betyr at når den står i AMG-modus, så ettertennes bensin ved hvert girskift. Resultatet er noen skikkelig smell! Barnslig? Klart det – det er jo derfor vi elsker det!
Her er en annen kompakt villmanns-SUV
Volummodell i mai
Prisen er ikke klar. Men vi kan nok uten å overdrive avsløre at dette blir dyrt. Likevel, alt er relativt. A 45 AMG er for eksempel den rimeligste AMG-modellen, med startpris på rundt 800.000 kroner. GLA-en blir noe dyrere enn det, men holder seg nok under millionen.
Rimeligste normale utgave med 4x4 kommer på 455.000 kroner, da snakker vi 200 CDI med 136 dieselhester.
GLA 220 CDI 4 MATIC og GLA 250 4 MATIC kommer til Norge i midten av mars.
I mai kommer modellen som trolig blir den norske volummodellen: GLA 200 4 MATIC. Den forhjulsdrevne versjonen kommer også i mai.
Klikk på videovinduet for å se video av bilen:
Spiller ikke klippet på mobil/lesebrett? Klikk her
Her er utgavene som kommer først – fakta og priser:
(Klikk i tabellen hvis du vil ha en større visning)
Dette er første smakebit på en annen ny, eksklusiv SUV: