Mercedes Geländewagen G65 AMG: Julegaven til bilentusiasten som har (nesten) alt

Denne finnes det nemlig ikke mange av.

00 ill Gelendewagen
00 ill Gelendewagen

1979 er en merkeår for Mercedes - da lanserte de nemlig digre Geländewagen. I utgangspunktet ment som et militært kjøretøy. Et skikkelig beist!

Det var ikke vakkert og teknikken var heller ikke supermoderne da bilen var ny. Men likevel var det noe med denne voldsomme tilstedeværelsen som gjorde den populær, også i det sivile markedet.

Børstraktor ble en kjent betegnelse, da dette var et slags ultimat symbol for voldsom kjøpekraft.

34 år senere, lages den fortsatt og er en av den eldste nybilene du kan få tak i. Nå finnes det en svært sjelden verstingversjon til salgs på bruktmarkedet her hjemme - nemlig en G 65 AMG.

Bilen som nekter å dø ...

Håndlaget

Alle som kan litt om bil og Mercedes, vet at AMG-divisjonen kan et par ting om hvordan du skal lage heftige motorer. Og i Geländwagen finnes kanskje noe av det aller røffeste - selv med AMG-logo.

Bak den firkantede grillen finner vi nemlig noe så sjeldent som en ekte, håndlaget V12-er, med biturbo og 612 hk.

Dreiemomentet er på 1.000 nm! Sammen med lavserie og tre differensialsperrer kan denne bilen dra danskebåten - over Hardangervidda om nødvendig.

Er dette verdens mest harry SUV?

Ustyrsbombe

Bilen er en 2013-modell som bare har i underkant av 13.000 kilometer på telleren. Og som du kan forvente av en slik bil, er det fullspekket med utstyr. Sjelden er betegnelsen utstyrsbombe mer korrekt.

Takluke, media interface, TV-tuner, bakseteunderholdning, setelufting, belyste AMG-innstegslister, AMG karbon trimdeler, AMG eksosutblåsning på siden, ja, bare for å nevne litt.

Disse bilene lurer politiets laser

Herlig politisk ukorrekt

I disse miljøtider, er det naturligvis fy-fy å kjøre rundt i en slik diger doning - som spyr ut CO2 på nivå med hele norsk skipsfart til sammen.

Men det er jo noe herlig provoserende med å ha en bil som så totalt utstråler at en er politisk ukorrekt.

Her er politibilen UP bare kan drømme om

2,4 millioner - for to seter

Begrepet børstraktor passer forøvrig svært godt til denne bilen. Du skal ha rommelig økonomi om du ønsker å bli den neste eieren. Moroa er nemlig prissatt til knappe 2,4 millioner kroner. Og da snakker vi ikke om en personbil - men en toseters varebil.

Det er neppe sunt for helsa å begynne å regne på hva den vil koste med bakseter i tillegg ...

Les også: Kongen i Abu Dhabi har 612 hk i sin G-wagen

Mirakel-akselerasjon

Men så får du altså en bil som kan gjøre alt da. Du kan sende den i krig, legge i vei i ulendt terreng og ikke minst har den sportsbil-ytelser.

0-100 km/t gjør den på 5,3 sekunder og toppfarten er elektronisk begrenset til 230 km/t - som er intet mindre enn et lite mirakel, med tanke på at den har aerodynamikken til en murstein og en vekt på over 2,6 tonn.

Vi har akkurat testet Geländewagen – her kan du lese hva vi synes

Likegyldig til forbruk

Vi går ikke inn på kostnader rundt vedlikehold av denne bilen. Det blir uansett snakk om astronomiske summer bare i drivstoffbudsjettet.

Men vi tipper potensielle kjøpere bryr seg like mye om hva bilen bruker på mila, som de gjør om miljøet ...

Bilen står i utlandet, så om du vil ha den under juletreet i tide, så kan det være greit å handle raskt.

Klikk her for å se hele annonsen

00 ill Gelendewagen annonsen 1
00 ill Gelendewagen annonsen 1

Anne fikk vinterdekk som bare kunne brukes under utrykning