Mercedes E300 Bluetec Hybrid: –Luksusbilen som nesten ikke bruker drivstoff

Denne bilen er unik – og snart kommer den til Norge.

E klasse hybriden 300 E Bluetec Hybrid kombinerer dieselmotor og en elmotor. Resultatet er rekordlavt utslipp i sin klasse.
E klasse hybriden 300 E Bluetec Hybrid kombinerer dieselmotor og en elmotor. Resultatet er rekordlavt utslipp i sin klasse.

Mercedes er i dytten når det gjelder å mane fram biler med lavt forbruk. Siste i rekken er E-klasse, som om noen få måneder kommer til Norge med et forbruk på 0,42 l/m, og CO2-utslipp på bare 109 g/km.

Dette er oppsiktsvekkende tall for en så stor bil – spesielt med tanke på at har ytelser som kan trekke fram smilet også. 0–100 km/t er for eksempel en øvelse denne modellen fikser på 7,5 sekunder.

Toppfarten er 241 km/t – som faktisk er raskere enn bensinhybriden E400.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: Her er plug in-hybriden mange venter på

Går ikke utover plassen

– Hvordan er denne typen ytelser og et så lavt forbruk mulig?

– Jo, det skyldes at Mercedes er inne i hybrid-bil-hypen med full tyngde.

E300 er en dieselhybrid, og utgangspunktet er en firesylindret 2.1-liter på 201 hk. I tillegg har den en elmotor på 27 hk.

Litium-ion batteripakken er så kompakt at det ikke går utover plassen, hverken i kupeen eller bagasjerommet.

Mercedes E300 Bluetec Hybrid.
Mercedes E300 Bluetec Hybrid.

Ikke plug in

– Dette høres jo lovende ut. Men kan den kjøres bare som elbil?

– Her er svaret tja. Den KAN kjøres på elmotoren alene, men bare opptil rundt 30 km/t og kun korte distanser. Den har regenerering av energi når bilen kjøres på motorveien, og naturligvis start-stop-system som ytterligere bidrar til å kutte forbruket. Hybridmuligheten er altså best når du cruiser på motorveien eller ved bykjøring.

Men det er foreløpig ikke snakk om en plug in-variant, der du kan koble til lader når bilen står parkert.

LES OGSÅ: BMW 5-serie Active Hybrid: Politisk korrekt – selv med 340 hestekrefter

Både som sedan og stasjonsvogn

Prisen på bilen er ikke endelig avgjort, men vil legge seg ikke alt for langt over 220 CDI. Den starter på 521.000 kroner i sedanutgave.

E300 Bluetec Hybrid blir tilgjengelig både som sedan og stasjonsvogn med en gang. Sistnevnte er naturligvis det mest aktuell blant nordmenn flest.

Og vi ser vel ikke bort ifra at en hel del taxisjåfører også vil kikke litt ekstra når dieselhybriden kommer til forhandlerne.

LES OGSÅ: S-klasse er også tilgjengelig som hybrid