Mercedes Brabus 850 6.0: Verdens råeste familiebil blir enda råere

Her snakker vi stor sedan med superbil-krefter.

Den ser ganske vanlig ut egentlig   men her er det krefter nok til å dra skinnet av både pølsa og sjåføren.
Den ser ganske vanlig ut egentlig men her er det krefter nok til å dra skinnet av både pølsa og sjåføren.

Hvert år selger Mercedes 15–20 av sine AMG-modeller her i Norge. Dette er superutgavene i modellsortimentet, biler med ekstreme ytelser og like ekstreme prestasjoner. I år kom de med ny toppmodell – og med den flytter de grensene igjen.

Nye E-klasse i E 63 AMG-utgave kommer nå med firehjulstrekk, der raskeste utgave gjør 0–100 km/t på ganske utrolige 3,6 sekunder – takket være en kraftpakke på 585 hk.

Det er imidlertid altfor lite for Brabus – som har tatt ganske ekstreme grep da de fikk fritt spillerom på denne bilen.

Da de var ferdig hadde de en bil som ser relativt normal og diskret ut – men under panseret finner vi nå plutselig mye mer krefter.

LES OGSÅ: AMG: Disse tallene står for mye moro!

Fliser superbilene

Skal du registrere denne lovlig i Norge, må du nemlig opplyse skattemyndighetene om at du har 850 hestekrefter til rådighet under høyrefoten. 850!

Hvis du i tillegg har 4Matic-varianten, fikser du da 0–100 km/t på 3,1 sekunder. Det er så raskt av selv de aller råeste superbilene skal få store problemer med å holde følge.

AMG Brabus bakfra
AMG Brabus bakfra

LES OGSÅ: Mercedes SLR McLaren: – Høres ut som krysning av et fly og et romskip

Latterlig toppfart

Og det er ikke slik at det stopper på 100 km/t. Kun kort tid etterpå kan du klokke inn 250 km/t – som er maksfarten de fleste tyske bilprodusentene er enige om at er "fornuftig".

Men hos Brabus finnes det ingen sperrer – og det betyr at dette sorte lynet bare gyver på videre – helt til en teoretisk toppfart på 350 km/t. Vi må nesten få sagt det igjen: I en fullverdig familiebil!

Hva skal du med privatfly da?

LES OGSÅ: Mercedes SLS AMG Electric Drive: Denne superbilen er perfekt for Norge

Søt musikkk

Som navnet på bilen tilsier, er volumet på motoren 6 liter – altså en økning fra de knuslete 5,5-literne bilen kommer med originalt fra AMG. I tillegg er de doble turboene blitt større – og det har kommet på et nytt eksosanlegg.

Dette er nok søt musikk for dem som elsker muskelbiler – og vi tar nok ikke mye feil når vi antar at også lyden fra motoren er søt musikk. AMG gjør jo det bedre enn de fleste i utgangspunktet – og med Brabus-hjelp tipper vi det bare blir enda bedre.

LES OGSÅ: Audi RS6: Mener disse Audi-rørene kan være livsfarlige

AMG Brabus interiør
AMG Brabus interiør

Dyr

Moroa starter på 1.837.400 kroner, da for en "vanlig" E 63 AMG 4Matic i sedanversjon og 557 hk. For stasjonsvogn må du opp i 1.976.600 kroner.

S-utgaven koster naturligvis litt mer. Her er startprisen 1.890.500 for sedan. For den heftigste stasjonsvogna tipper du to millioner i startpris, nærmere bestemt 2.029.800.

Prisen på styling og tuning fra Brabus har vi ikke. Men billig er den neppe. Og du skal faktisk ikke se bort ifra at den norske stat ønsker å få hendene på noen små kroner i tillegg til det også ...

Kanskje er privatfly billigere likevel?

Det er ikke så ofte vi bruker bilder av motorrom - men denne gangen gjør et unntak. For når det ser slik ut, så fortjener det å bli vist fram ...
Det er ikke så ofte vi bruker bilder av motorrom - men denne gangen gjør et unntak. For når det ser slik ut, så fortjener det å bli vist fram ...

LES OGSÅ: Topp 10: Dette er bilene vi drømmer om å eie