Joda, snobbeklassikerne fra 80-tallet begynner å bli mye verdt - selv om ikke engang det faktum at den kun har gått rundt 8.000 kilometer gjør prisen på 870.000 kroner "rasjonell" for avdøde fyrst Rainiers favoritt-Mercedes.
Joda, snobbeklassikerne fra 80-tallet begynner å bli mye verdt - selv om ikke engang det faktum at den kun har gått rundt 8.000 kilometer gjør prisen på 870.000 kroner "rasjonell" for avdøde fyrst Rainiers favoritt-Mercedes. Foto: Artcurial

Mercedes 500 SEC AMG: Solgt for fire ganger prisantydningen

Sjelden Mercedes i ny-tilstand slo alle prognoser på kongelig bilauksjon.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Forleden omtalte vi auksjonen av 38 biler fra avdøde fyrst Rainier av Monacos private samling. Nå er den gjennomført.

Les vår forhåndsomtale av auksjonen her:

”Her er det blankpolert og strøkent så langt øyet kan nå, men likevel uten at man forventer fantasipriser. Men akkurat dét kan jo skje likevel - når bilene er fine er det sjelden kjøpelysten blir mindre av at de tidligere har vært eid av en monark”, skrev vi da vi omtalte auksjonen på forhånd.

Tok helt av

Sjelden har våre antagelser vært mer korrekte.

For det var intet som minnet om økonomiske krisetider da auksjonen fant sted på bilmuseet i Monaco. Det er vel sjelden at noe i det hele tatt minner om økonomisk krise i Monaco, men denne dagen var ekstrem:

1939 Simca 5, anslått til 8.000 til 12.000 euro. Solgt for 32.500 euro, eller tilsvarende 240.000 kroner.1939 Simca 5, anslått til 8.000 til 12.000 euro. Solgt for 32.500 euro, eller tilsvarende 240.000 kroner. Foto: Artcurial

Alle de 38 bilene ble solgt, noe som ifølge Sportscarmarket.com visstnok skal være ganske uvanlig på en slik auksjon. Nettstedet fulgte auksjonen, og slår fast at de fleste objektene ble solgt for minst det dobbelte av det mest optimistiske forhåndsanslaget (!), noen av dem ble enda mye dyrere.

Les også: Ferrari Enzo - dette kunne blitt tidenes bilauksjon

Fra Ford A til Bentley

Blant de som gikk langt over forventet pris finner vi en 1930 Ford A roadster, som ifølge Motor-klassik.de gikk for 62.600 euro (forventet 14.000 – 18.000), tilsvarende drøyt 460.000 kroner, en 1971 Fiat 500 med Abarth-trimming innbragte 26.300 euro (forventet 6.000 – 10.000) eller 195.000 kroner, og en 1956 Bentley S1, der klubben først smalt i bordet på 60.000 euro (forventet 25.000 – 35.000), eller rundt 440.000 kroner.

1913 Panhard & Levassor X19 roadster, anslått til 25.000 til 35.000 euro. Solgt for 81.300 euro, eller tilsvarende drøyt 600.000 kroner.1913 Panhard & Levassor X19 roadster, anslått til 25.000 til 35.000 euro. Solgt for 81.300 euro, eller tilsvarende drøyt 600.000 kroner. Foto: Artcurial

En 1913 Panhard & Levassor X19 roadster, en av de virkelige godbitene anslått til 25.000 – 35.000 euro, gikk enda mye høyere, og innbragte hele 81.300 euro, eller drøyt 600.000 kroner.

AMG-Mercedes tok kaka

Men den virkelige stjernen på denne auksjonen ble som vi mistenkte på forhånd en liten ”outsider”, som både var veldig ny og ganske ”anonym” sammenlignet med de andre:

Fyrst Rainiers privatkjørte og nykjøpte Mercedes 500 SEC AMG fra 1983, anslått til 15.000 – 25.000 euro, gikk nemlig for mer enn fire ganger det mest optimistiske anslaget, nemlig hele 117.600 euro, eller rundt 870.000 kroner!

1972 Lancia Fulvia 1,3 S coupé, anslått 8.000 til 12.000 euro. Solgt for 17.500 euro, eller tilsvarende rundt 130.000 kroner.1972 Lancia Fulvia 1,3 S coupé, anslått 8.000 til 12.000 euro. Solgt for 17.500 euro, eller tilsvarende rundt 130.000 kroner. Foto: Artcurial

Her bidro nok den store interessen for tidlige AMG-Mercedeser, og det faktum at bilen nesten var ”ny” – den har kun gått rundt 8.000 kilometer, og Recaro-stolene som hører til AMG-pakken var ikke engang montert inn i bilen, men fulgte med i tillegg til de monterte standard-stolene.

Historikken bidro sterkt

Auksjonen er et nytt bevis på at spennende eierhistorie og omstendigheter rundt en bil kan ha stor innvirkning på resultatet. For selv om bilene her så ut til å være i eksepsjonelt god stand, ble enkelte priser langt høyere enn i hvertfall bilenes sjeldenhet skulle tilsi – selv om et par Citroën CX-er gikk godt under anslaget, og bragte en viss balanse i regnskapet slik sett.

1956 Bentley S1, anslått 25.000 til 35.000 euro. Solgt for 60.000 euro, eller tilsvarende drøyt 440.000 kroner.1956 Bentley S1, anslått 25.000 til 35.000 euro. Solgt for 60.000 euro, eller tilsvarende drøyt 440.000 kroner. Foto: Artcurial

Men selvsagt er det stas å kunne svinge inn på bensinstasjonen og bestille et oljeskift, fordi du ”ikke vet når fyrsten av Monaco gjorde det sist”.

Les også: AMG - tre bokstaver som står for mye moro...

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Tesla Model S: Snart skal den kjøre enda lenger
Nettmøte: Spør Benny om bil i dag
De kjører til Gambia for å selge bil
Ny trend: Nå kan du pusse opp bilen innvendig
Bilen min Subaru Legacy: Gamle slitere kan også bli ekte tøffinger
Denne superbil-duellen har mange ventet på
Bilistenes favoritt feirer 10-års jubileum
Slik lager Facebook problemer for UP

reklame