Mercedes 300 SL: Dette er en av verdens mest verdifulle biler

Se hva som har skjedd med denne, en Rolls-Royce, en Porsche og en Ferrari.

Mercedes 300 SL
Mercedes 300 SL

Den siste uka har vi her på Broom mesket oss i mang en blankpolert bil-godbit fra Genève-utstillingen. Helt nye biler. Spotbelyste og gjerne flankert av en vakker kvinne i blitzregnet fra ivrige journalister og fotografer som har reist halve kloden rundt for å beskue og nyte bilnyhetene.

Dette må være lykkelige biler, som seg hør og bør på en stor bilmesse. Men ikke alle biler har det like godt. Under kan du se noen grelle eksempler på det. Dette er biler som er forlatt, glemt og overlatt til seg selv. Og vi snakker ikke akkurat Opel Kadett og Volvo Amazon her – nei dette er vaskekte superbiler og klassikere som enkelte av oss hadde villige til å selge både bestemora vår og gi høyre armen for å få tak i – den gang de var på topp.

Nå derimot, er det dessverre fallende stjerner vi snakker om.


Ferrari F40:

Ferrari F40
Ferrari F40

Tenk deg følgene telefonsamtale:

– God dag Sir. Det er fra verkstedet. Vi ville bare få gi beskjed om at Ferrari F40-din er ferdig på service, og klar til avhenting.

Hva ... Ferrari F40?

– Ja, Sir. Den ble levert her den her for tre måneder siden.

– Hmmm.... En rød en?

– Ja, riktig. Den har vært klar en stund nå. Den tar opp en plass og vi ser gjerne at du henter den, Sir.

– Pokker ... Den hadde jeg glemt! Men nå har jeg kjøpt meg andre biler. Jeg gidder ikke ha den gamle dritten av en F40-en mer ...

– Vi selger den med glede for deg, Sir. Da må jeg få et kontonummer og en underskrift på noen papirer.

NEI! Det er for mye mas, det gidder jeg ikke. Send meg bare en faktura på det jeg skylder og gjør hva f.... du vil med den. Bare ikke plag meg mer med disse tingene ...

Brukes nå som delebil. Motor, gir og deler av interiøret er solgt.
Brukes nå som delebil. Motor, gir og deler av interiøret er solgt.

Og her står den altså, stuet bort i en kjeller under et bilverksted. Uten de nødvendige underskriftene kan den ikke selges, så den blir brukt som delebil.

Hvem eieren er? En bortskjemt snørrunge av en arabisk prins – som sikkert har fått pålegg i ukelønna av pappa. Dette er helt utrolig!

Les også: Disse millionbilene er bare forlatt


Porsche 911:

Porsche 911.
Porsche 911.

Tenk deg å suse av gårde en vakker sommerdag på svingete landeveier gjennom et grønt landskap – i en hvit, klassisk Porsche 911.

Du kjenner duften av det varme sorte skinnet i setene, boksersekseren bak i bilen murrer fornøyd og gir deilig skyv bare du rører gassen. Og lyden – bare lyden fra disse motorene er helt episk. Fuglesang er vakkert det, men lyden fra en 911 på høyt turtall er vakrere ...

Full fres på tredjegir, så kraftig oppbrems før svingen, ned i andre gir – styre igjennom svingen og så full spiker ut av svingen på andre, kontre den lille sladden – opp i tredje før neste sving ... Slik har det nok vært en gang.

Mye tyder imidlertid på at bilen på bildene som er en tidlig utgave (1973 eller tidligere) – har kjørt sin siste kosetur med en entusiastisk og smilende eier bak rattet.

Gamle Porscher ruster frisk og det ser nå ut som om det er stålmarken som nyter de siste sørgelige restene av denne sportsbilklassikeren fra Stuttgart.

Av jord er du kommet – og til jord skal du bli ... Amen.

Dette må du vite om brukt Porsche 911:



Rolls-Royce:

Rolls Royce Silver Cloud
Rolls Royce Silver Cloud

Så vidt jeg kan se så er dette en Rolls-Royce Silver Cloud Mk III. Staselig, aristokratisk og ærverdig bil som absolutt hadde fortjent en bedre skjebne enn å stå her og råtne på rot blant teglstein, planker og gamle blomsterpotter.

Silver Cloud er fra den gamle gode tiden, da Rolls fortsatt var verdens beste bil (før noen visste hva Lexus var), motorene var engelske og ikke lot seg reparere med vanlig verktøy (og ikke levert av BMW) og antall hestekrefter var ”tilstrekkelig”. Og mytene om ”hemmelige mekanikere” som kom å reparerte bilene i reneste James Bond-stil – om natten – uten at engang kundene merket det – levde i beste velgående.

Her er det ikke mye av fordums storhet igjen. Til og med den berømte ”sølv-damen” på toppen av grillen – hun med vingene du vet – ser ut til å ha flyet sin vei ...

Hva som er skjebnen bak kan man bare spekulere i. Hadde eieren tenkte å bygge en garasje av plankene og mursteinene? Men fikk hjerteinfarkt og døde? Eller er det en lokal Dracula som bor i en kiste på loftet i slottet i nærheten som eier den?

Les også: Rolls Royce til 5 mill etterlatt for å "dø"


Mercedes 300 SL:

Mercedes-Benz-300-SL
Mercedes-Benz-300-SL

Neimen – er det ikke en ...? Jo, dessverre – det er akkurat det, det er. En Mercedes 300 SL. Den berømte måkevingebilen.. Nå er det imidlertid ikke mye glans igjen på dette eksemplaret av kanskje Mercedes mest berømte bil gjennom tidene.

Om man i det hele tatt skal finne noe positivt å si om forfallet her så må det bli å studere bildet litt nøye for å se på forskjellen i hva som skjer med stål kontra aluminium når tidens tann får tære slik som den har gjort her. Panser, bagasjelokk og de spesielle dørene er nemlig lagd av aluminium.

Måkevinge-merca ble produsert bare mellom 1955 og 1957, i et svært begrenset opplag. Det sier seg selv at dette er en svært sjelden fugl. Hvis eieren er villig til å selge (noe sier meg at MANGE allerede har spurt om nettopp det ...), og noen er villige til å forbarme seg over så kan den muligens komme ut å ”fly” igjen?

Kanskje kan smale diagonaldekk atter igjen få kjempe mot varm asfalt om feste, og den skråstilte 3-litersmotoren igjen få sende ut sine kraftfulle brøl til måpende og beundrende tilskuere ...

Eller er "Bilhimmelen" rett og slett neste stopp og endestasjon? Vi frykter for det siste ...

Del med vennene dine på Facebook

Les vår test av etterfølgeren Mercedes SLS her:


Har du noen meninger eller synspunkter? Skriv i kommentarfeltet under: