Mer turbo-trøkk hos BMW

... og mer kraft kan faktisk gi mindre utslipp

Dieselmotorene har hatt turbo som standard i et par tiår, nå får alle de små bensinmotorene det også. (Foto: BMW)
Dieselmotorene har hatt turbo som standard i et par tiår, nå får alle de små bensinmotorene det også. (Foto: BMW)

Bilprodusentene må tilpasse seg stadig strengere miljøkrav og for noen uker siden ble det kjent at BMW downsizer til fire sylindre på alle modeller som slutter på -28i og lavere. Det vil si at også en fremtidig 528i og kanskje også 530i får firermotor.

Dermed er det i disse modellene slutt på de deilig broomende, sekssylindrede motorene som i manges øyne har vært BMWs varemerke.

Gir mer gratis motorkraft

Men kanskje kan dagens nyhet være et ørlite plaster på et stakkars såret BMW-hjerte? For dette vil faktisk føre til mer power under panseret og raskere biler enn før:

(artikkelen fortsetter under bildet)

X1 28i debuterer i disse dager med den nye motoren som blir å finne i en rekke av BMWs modeller. (Foto: BMW)
X1 28i debuterer i disse dager med den nye motoren som blir å finne i en rekke av BMWs modeller. (Foto: BMW)

Nå har nemlig kilder i BMW-systemet uttalt at samtlige av produsentens firesylindrede motorer får turbo. Dette gir potensiale for mer hestekrefter.

Men mye viktigere - og særlig i et land som Norge hvor hestekrefter er avgiftsbelagt - turboen vil gi motorene vesentlig sterkere dreiemoment og mye mer av denne trekkraften vil bli tilgjengelig på lave turtall.

Nå gjør Porsche det også - til entusiastenes fortvilelse

Miljøvern med morofaktor

Først ut er altså den nye 28i-motoren. Selv om den skal erstatte en av markedets nydeligste seksere, blir toliteren neppe kjedelig med sine 241 hestekrefter og 350 Newtonmeter.

Hvem sa at miljø må være kjedelig?

Dette er nemlig vesentlig mer kraft enn den gamle treliterens 310 Nm kunne prestere og fireren blir etter alt å dømme friskere både på lave og høye turtall.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Slik ser den nye toliteren ut under panseret i en BMW X1 28i. (Foto: BMW)
Slik ser den nye toliteren ut under panseret i en BMW X1 28i. (Foto: BMW)

Trykket i seteryggen vil bli merkbart kraftigere og den nye motoren vil dytte deg fra null-til-hundre nesten et sekund raskere enn sekseren gjorde. Dessuten kan du nå nyte følelsen med god samvittighet: CO2-utslippene går nemlig ned fra 219g/km til 183 g/km.

Nyutviklet alublokk

Denne super-fireren er utstyrt med en avansert twin-scroll-turbo fra Mitsubishi, BMW-spesialiteten dobbel vanos variabele ventiltider og får bensinnsprøytning under hele 200 bars trykk.

De øvrige firerne som vi kan regne med blir å finne under panseret på biler som 320i og kanskje også 323i eller 325i får i bunn og grunn samme konstruksjon.

For samtlige av de nye turbo-motorene skal bygges over den samme, nyutviklede 2-liters aluminiumsblokken. To forskjellige turboer og ulik motorprogrammering vil gi mulighet for de ulike effektnivåene tilpasset hvor hvass betegnelse bilen får.

Del med vennene dine på Facebook

Verdens beste bilmotor kan forsvinne - les hvorfor

Andre merker har tatt i bruk turbo i hverdagsmotorer for lenge siden.

Er BMW lovlig sent ute? Hva mener du? Bruk kommentarfeltet under.