Gode resultater i racing er en utmerket bakgrunn for å friste publikum med en litt friskere versjon av standardbilen også. Mazda MX-5 GT er foreløpig bare et konsept, men vi tipper den snart kan kjøpes.
Gode resultater i racing er en utmerket bakgrunn for å friste publikum med en litt friskere versjon av standardbilen også. Mazda MX-5 GT er foreløpig bare et konsept, men vi tipper den snart kan kjøpes.

Mazda MX-5 GT: Denne skal gi mye billig moro

205 hestekrefter og lavere vekt - det lover bra!

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

En av de mest interessante skapningene - i vanlige folks øyne - som ble vist frem under Goodwood Festival of Speed i helgen, var denne orange krabaten.

Mazdas etterhvert legendariske roadster MX-5 gjør det sterkt i racing for tiden, og i Japan ligger man såvisst ikke på latsiden når det gjelder mulighetene til å utnytte racing-merittene etter den gamle formelen "win on Sunday, sell on Monday".

Les også: BMW Baur Topcabriolet - dette er sjelden sommerbil

Recaro-stoler, diverse detaljer i karbonfiber og veltebøyler lakkert i bilens farge er det som skiller GT-konseptet fra en vanlig MX-5 innvendig.Recaro-stoler, diverse detaljer i karbonfiber og veltebøyler lakkert i bilens farge er det som skiller GT-konseptet fra en vanlig MX-5 innvendig.

Lettere enn standardmodellen

Det er også bakgrunnen for den C-vitamin-struttende MX-5en som har fått "GT" som ekstra betegnelse. Mazda er nøye med å omtale bilen som et konsept i pressemateriellet, men røper samtidig at de som ønsker å bestille den for kjøring på bane, kan få den levert med slicks og veltebøyler bak seteryggene i samme farge som resten av bilen.

Det må vel kunne forstås som at bilen vil bli satt i produksjon, om enn muligens med noen detaljforskjeller.

Spoilerkittet gjør en fra før av både tøff og rent av ikonisk bil enda tøffere, og vi tipper mange MX-5-entusiaster rundt om ber en stille bønn om at denne blir mulig å kjøpe - og det snart...Spoilerkittet gjør en fra før av både tøff og rent av ikonisk bil enda tøffere, og vi tipper mange MX-5-entusiaster rundt om ber en stille bønn om at denne blir mulig å kjøpe - og det snart...

På den annen side er det ikke så enorme forskjeller på konseptbilen fra en vanlig MX-5, noe som vil glede entusiastene stort. Det er racing-spesialisten Jota Sport som har utviklet modellen, og satt på et effektivit spoilerkit i karbonfiber, og også byttet ut en hel rekke komponenter i interiøret mot tilsvarende i karbon. Ergo er bilen blitt lettere, uten at man avslører hvor mye.

205 hester og stivere chassis

Det man ikke ser, er at chassiset er stivet opp og gjort mer aggressivt. Fjæringen er også justerbar, og skal på denne måten kunne takle mer inspirert bruk av kreftene som bor i bilen.

Les også: Vant 36,5 millioner i Lotto - nå kjøper han seg ny Mazda

Det omfatter i sin tur 205 hestekrefter, som utvikles av en 2-liter som på gammeldags manér klarer seg helt uten pustehjelp, og distribueres gjennom den samme 6-trinns manuelle kassen som MX-5-eierne allerede kjenner til fra dagens produksjonsmodell.

En Mazda MX-5-eier lurer på å få seg nytt eksosanlegg på bilen - og om dette kan bidra til at bilen går bedre. Brooms bilekspert gir svar ...En Mazda MX-5-eier lurer på å få seg nytt eksosanlegg på bilen - og om dette kan bidra til at bilen går bedre. Brooms bilekspert gir svar ...

Bilen har også fått et skreddersydd eksosanlegg med fokus på både effekt og lydbilde, og det er ikke så rent lite tøft å se på, heller: På MX-5 GT Concept er nemlig utslippet på midten, for øvrig omgitt av en like tøff diffusor under bakfangeren.

"Concept", ja. I hvertfall inntil videre, men selv om man understreker at bilen er bygget for å teste publikumsreaksjonene på en fremtidig høyeffekt-versjon virker den å være så nær produksjonsmodellen at det vil være en enkel sak å trykke på startknappen for samlebåndet hvis - eller når - påtrykket fra publikum blir stort nok.

Les også: Gammel oppskrift funker fortsatt, det viser Brooms test

reklame
 

Kommentarer er fjernet etter kl. 00.00 og blir åpnet igjen kl. 06.00.

 
 
Nye regler kan koste norske bileiere dyrt
BMW X3: Ny norsk SUV-favoritt får skryt
Dette er bilen du aldri skal behøve å vaske
Peugeot 308 SW: Denne plassmesteren skal gi et skikkelig comeback
Sharif begjært konkurs - igjen
Dette er verdens største bilmerke
Mange bileiere får bedre garanti
TVR: De skal lage sportsbiler folk flest har råd til

reklame