Mazda CX-5: – Konkurrentene har grunn til å skjelve i buksene

Broom-Larssen har prøvekjørt den nye Mazda-SUV-en.

Dette er en bil konkurrentene virkelig må se opp for mener Broom Larssen
Dette er en bil konkurrentene virkelig må se opp for mener Broom Larssen

Til tross for at Mazda har en håndfull lekre modeller og er viden kjent for sin gode driftssikkerhet, har salget her hjemme vært svakt de siste årene.

Nå kan dette endres – om vi skal tro Mr. Broom himself – Jan Erik Larssen. Han har nemlig som en av de aller første i Norge - tilbrakt en uke bak ratt og spaker i Mazdas helt nye kompakt-SUV CX-5, både i byen, på motorvei og på svingete grusveier med godt gammeldags telehiv.

Del med Facebook-vennene dine

Vi måtte så klart ta en telefon og høre hvordan nykommer-Mazdan har oppført seg:

Sjokkert

– Hei, Jan Erik – hvordan har Mazda-uka vært?

– Fy fillern! Jeg er mildt sagt overrasket – ja, nesten sjokkert ...

Overraskende god plass og seter helt på høyde med Audi og BMW.
Overraskende god plass og seter helt på høyde med Audi og BMW.

– Å. Er det ikke noen fin bil???

– Jo, jo ... Det er nettopp det den er. Denne hadde du også likt, Benny. Bare å selge Land Cruiseren din nå og kjøpe en CX-5!

– Hallo! Stopp en halv der unge mann. Du vet at jeg – som i motsetning til enkelte andre er høy, mørk og mystisk – ikke kan ha en så liten bil!

– Jammen den er ikke liten, skjønner du. Det er det som er poenget! Den er vesentlig større enn både Mitsubishi ASX, Toyota RAV4 og den nye Subaru XV. Bagasjerommet er faktisk større enn på storebror CX-7 og CX-5 er 180.000 kroner billigere. Ikke mange som kommer til å kjøpe CX-7 da ... Og så skulle du hørt dørene Benny, det sier bare "voff" når de lukkes – det er nesten litt som ...

– Vent litt. Du må ikke prate så mye og så fort. Jeg rekker ikke å notere. Dessuten blir det ikke noe intervju da, men en monolog ...

Mazda CX-7: Dette er SUVen som "ingen" vil ha:

På Audi- og BMW-nivå

Maxda-CX5-forfra
Maxda-CX5-forfra

– Hva var det siste du sa igjen?

– Voff.

– Voff? Har du fått deg hund?

– Tulling! Hør etter da. Det er dørene som sier "voff" når de lukkes. Dessuten har bagasjerommet en innmari smart 40, 20, 40 deling som gjør det spesielt praktisk. Det sa jeg i stad også, men det fikk du vel ikke med deg – hi, hi ... Sa jeg forresten at setene er innmari gode? Vet du – her snakker vi såpass kvalitet at det ikke står noe tilbake for verken BMW eller Audi altså. Nei jeg kødder ikke – du, dette er bare helt rått! Og ...

– Vent, vent, vent ... Hvordan er den å kjøre da?

Smart 40, 20, 40 % løsning.
Smart 40, 20, 40 % løsning.
– Nei – det er du som skal vente, jeg er ikke ferdig med å snakke enda ... Hvor var jeg? Jo – den er fantastisk godt utstyrt også. 19-tommers hjul, Bose stereo med godlyd, skinninteriør og utrolig god støydemping. Dette er på mange måter en klasse opp. Jeg tuller ikke, men den er nærmere Volvo XC60 som konkurrent en for eksempel Subaru XV. Fordi at den er jo ...

– VENT! Sånn ja – nå har jeg fått notert. Dette blir på en måte litt slik som vi kjente Honda tidligere dette altså. Litt som Japans svar på BMW?

– Ja, akkurat! Ikke noe dårlig konklusjon av en fåberging som begynner å bli tynn i luggen det der ...

Les også: Vant 36.5 millioner – skal kjøpe Mazda

Sporty kjøreegenskaper

– He, he. og DU snakker om å være tynn i luggen, som ikke har nok til hentesveis engang? Men du – fikk jeg egentlig noe svar på hvordan den er å kjøre?

– Hi, hi ... Vet ikke om du har spurt om det en gang jeg altså.

Maxda-CX5-side
Maxda-CX5-side

– Jeg har i alle fall prøvd ... Kanskje vi kunne ta det nå. Litt kort og litt sakte. Fikk aldri lært meg touchmetoden jeg, vet du ...

– Ok! Du den er fantastisk å kjøre også. Denne har mange iboende egenskaper fra MX5-en. Mer sporty enn man skulle tro av en SUV, men uten at det går ut over komforten, lettkjørt, oversiktlig og ikke noe sporing – selv med 19-tommere. Jeg er imponert og japansk BMW sammenligningen din kan brukes her også. Denne bilen har absolutt potensial til å ta Mazda tilbake til gamle høyder! De selger faktisk ufortjent dårlig om dagen. Nevnte jeg forresten at den er veldig stille og godt støydempet?

– Ja – du har vel nevnt det en 6–7 ganger nå–så akkurat det har jeg notert.

– Jøss–helt utrolig!

Fra 285.000 kroner

Slik ser dashbordet ut i CX5
Slik ser dashbordet ut i CX5

Les vår test av Mazda 6 her:

– Prisene da, Jan Erik?

– For tohjulstrekk og 165 hk bensinmotor så starter de på rundt 285 000,- Det er billig altså!

– For firehjulstrekk med diesel da–det er vel den som kommer til å selge mest?

– Ja. Hvor mye får du for Land Cruiseren din?

– Tja, rundt 450.000,- tenker jeg. Hvordan det?

Topputgave til 425.000 kroner

– Flott. Da får du penger til overs! Topputgaven med 150 hk diesel, automat, skinn, Bose-stereo og 19-tommere kommer på 425.000,-. Da møtes vi på Lierkroa i morgen kl. 19. Så spanderer DU kaffe og softis, som har penger ...

– Sorry. Kan ikke det i morgen er, litt oppta ...

– Flott da sier vi det! Vær presis – du vet at jeg hater å vente! Pip -pip- pip ...

– Hallo? Hallo! HALLLLOOOO ...

Maxda-CX5-bakfra
Maxda-CX5-bakfra

Alt du må vite om brukt Mazda finner du her: