Mazda bekrefter: Dette er nye CX-5

Går rett i strupen på de populære familie-SUV-ene.

Mazda CX 5
Mazda CX 5

De viste den første gang på Geneve-utstillingen i mars. Da gikk Mazdas nye mellomklasse-SUV under navnet Minagi. Men mange - inkludert oss i Broom - valgte allerede da å ta sjansen på å kalle den CX-5. Og nå har Mazda offisielt gått ut og bekreftet at bilen skal hete CX-5. Offisiell avduking av produksjonsmodellen skjer i Frankfurt i høst.

Men allerede i Geneve var bilen så godt som ferdigutviklet og det haster for Mazda å få den ut på markedet.

De har nemlig i mange år gått glipp av denne delen av SUV-markedet. Storebror CX-7 har heller ikke blitt noen hit i Europa, til gjengjeld selger den ganske bra i USA.

Men med CX-5 på plass, får Mazda plutselig en liten familie av SUV-er, det er også grunn til å tro at de kanskje jobber med en crossover enda et hakk under dette.

Tøff klasse

CX-5 viser Mazdas nye designspråk og gir en forsmak på tekniske løsninger for de kommende årene.

Mazda kommer veldig sent på banen etter at forgjengeren Tribute aldri klarte å få noe fotfeste i markedet. Men Mazda skal ha gjort hjemmeleksa skikkelig denne gangen og venter seg mye av CX-5.

Den skal inn i en stadig større - og tøffere - klasse og konkurrere med biler som Honda CR-V, VW Tiguan og Mitsubishi Outlander.

Mazda_cx-5-i-fart
Mazda_cx-5-i-fart

Se når Victoria Beckham avduker den nye Land Roveren her

Strekke seg oppover

Men Mazda har også høyere ambisjoner. De håper at de best utstyrte utgavene også skal kunne strekke seg mot kjøpere som ellers vurderer biler som Audi Q5 og Mercedes GLK. For å klare det legger de blant annet vekt på et påkostet interiør med høy materialkvalitet.

Mazda-CX-5-dashbort
Mazda-CX-5-dashbort

Tøft? Ja. Realistisk? Kanskje... Med storebror CX-7 har Mazda en bil som er veldig nær å kunne matche konkurrenter med adskillig høyere statusfaktor. Kanskje vil det være enklere å klare dette en klasse under.

En annen viktig målsetning er å kapre kunder som i dag kjører andre merker og som kanskje ikke ville vurdert en av dagens Mazda-modeller.

LES OGSÅ: Bilen din bruker mye mer enn den skal

Ned 30 prosent

Mazda er langt framme på vektreduksjon og skal ha jobbet mye med det underveis i utviklingen av CX-5- Målet er at den skal være minst 100 kilo lettere enn konkurrentene, kanskje også mer.

Under panseret vil vi finne Mazdas nye Sky-motorserie. Disse bensinmotorene er lette, de bruker mindre drivstoff enn dagens Mazda-motorer – og sammen med start/stopp-system og lagring av bremseenergi, skal forbruket reduseres kraftig. I kombinasjon med lettere biler, snakkes det helt opp i 30 prosent reduksjon.

Mazda-CX-5-interior
Mazda-CX-5-interior

Tre og fem dører

Bak designet står Mazdas nye designsjef Ikeo Maeda og dette er hans første SUV Det er ikke vanskelig å se at han har hentet inspirasjon fra tradisjonelt sett langt mer sporty biler. Det er heller ikke vanskelig å se likhetene med Ford Kuga – noe som absolutt ikke er en dum bil å hente inspirasjon fra designmessig.

Ifølge ryktene planlegger Mazda å lansere bilen både i tre- og femdørs versjon. Fleksible interiørløsninger skal sørge for god plassutnyttelse, noe som er svært viktig i denne bilklassen. Den kommer temmelig sikkert også med både forhjulstrekk og firehjulstrekk. Mazda forventer lansering tidlig i 2012.

Del med vennene dine på Facebook

Kan Mazda-SUV-en yppe seg mot Volvo? Les mer her

mazda-cx-5-forfra
mazda-cx-5-forfra