Dette var en liten revolusjon da den kom i 1982. Og finner du et eksemplar av 929 coupe fra det året - ja, da er den veteranbil også.
Dette var en liten revolusjon da den kom i 1982. Og finner du et eksemplar av 929 coupe fra det året - ja, da er den veteranbil også.

Mazda 929 coupe: Denne begynner virkelig å bli sjelden

Veteran i år - og her var japanerne forut for sin tid.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei!

Pappa har alltid vært opptatt av Mazda, vi har en 6 nå og har tenkt å bytte til en CX-5. Pappa har alltid vært flink til å ta bilder av bilene sine og en av de fineste jeg synes han har hatt er en 929 coupe, den flate utgaven som har skjulte lykter.

Jeg synes også den ser veldig stilig ut og jeg lurer på om du tror det sjans for å finne noen fine sånne nå og hva du tror de kan koste da? Hilsen Alexander.

Benny svarer:

Hei du. Dette er ganske riktig en veldig spesiell bil – og en bil som blir stadig mer sjelden på bruktmarkedet.

Da den kom i 1982, var det en liten designrevolusjon fra Mazda. De rene, skarpe linjene med store glassflater brøt veldig med det Mazda (og andre japanske bilprodusenter) hadde drevet med til da. Det var moderne, ja nesten litt futuristisk den gangen.

Vippelyktene er også veldig karakteristiske, og så vidt jeg vet var dette en holdbar løsning, ikke noe du må frykte skal gå i stykker hvis du finner et eksemplar nå.

Også interiøret var svært spesielt på sin tid. Her var det massevis av brytere og en liten drøm for de med sans for gadgets.

Det som ikke hang helt med var motoriseringen. På det norske markedet var morofaktoren dessverre ganske lav. Den største motoren du kunne få, var en 2-liter på 120 hk. Men samtidig var jo bilene betydelig lettere den gangen enn nå.

Bare å slå til

Etter det jeg husker, var dette en relativt dyr bil på sin tid. Japanske coupeer med to dører var heller ikke det mest kurante man kunne tenke seg, og salget tok aldri helt av. Men en del eksemplarer rullet ut fra de norske Mazda-forhandlerne som da for øvrig var inne i sin storhetstid.

Dessverre har nok særlig rust og kanskje også ikke altfor omtenksomme eiere gjort at svært mange av disse for lengst har blitt spiker. Men det er fortsatt noen eksemplarer igjen der ute. Helt fra reparasjonsobjekter som neppe noen gang kommer til å bli satt i stand – til relativt strøkne eksemplarer som har fått det stellet og pleien de fortjener.

Kommer du over et av sistnevnte, er det bare å slå til. Dette er en veldig særpreget bil som allerede er å regne som et samlerobjekt. Og den statusen kommer bare til å bli sterkere i årene framover.

Det er vanskelig å si noe konkret om priser her. Det vil variere enormt etter hvilken stand bilen er i. Du kan kanskje finne et eksemplar til bare noen tusenlapper, men da må du også regne med at det vil koste et betydelig beløp å sette den i stand. Slik sett er det bedre å betale mer for en god bil som har blitt passet på og fulgt opp. Og jeg er ikke i tvil om at prisene på disse kommer til å stige i årene framover.

LES OGSÅ: Her er et eksemplar – og det er bestemorskjørt!

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: Derfor er dette en av Norges mest solgte biler

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Denne tok det 2.000 timer å bygge
Født i en Opel – gjett hva hun skal hete!
Bilen min 1957 Cadillac Fleetwood: Thomas (22) har gammel luksusbil med halefinner
Mercedes C-klasse stasjonsvogn: Denne venter mange nordmenn på
- Hei - hvorfor kjører du firmabilen vår?!?

reklame