Mazda 3: Så tøff kan en folkebil være

Mazda angriper med en bil som vil skille seg ut i klassen.

Ny og tøffere. Med klare designtrekk fra både Mazda CX 5 og Mazda 6.
Ny og tøffere. Med klare designtrekk fra både Mazda CX 5 og Mazda 6.

Mazda 323 var i mange år en skikkelig "hit" og folkebil her hjemme.

Driftsikker som få, velutstyrt, enkel og grei på alle måter. Rett og slett fornuft på fire hjul.

Etterfølgeren som kom i 2004 - Mazda 3 - er slett ikke noen dårlig bil det heller. Snarere tvert i mot. Allikevel har den aldri klart å følge opp suksessene til sin forgjenger.

Mazda MX-5: Jada, nå kan sommeren bare komme!


Vind i seilene

Kanskje kan det bli en forandring på det nå?

Mazda har endelig fått vind i seilene igjen. Mye takket være kompakt-SUV-en CX-5, men også nye Mazda 6 selger godt.

Nå fornyes også Mazda 3, og kommer i tredje generasjon.

Bilen kjemper i et tøft segment mot storheter som VW Golf, Ford Focus og Toyota Auris - for å nevne noen.

Dette er nye og tøffe  Mazda 3. Er dette bilen som kan ta opp arven etter den legendariske folkebilen Mazda 323?
Dette er nye og tøffe Mazda 3. Er dette bilen som kan ta opp arven etter den legendariske folkebilen Mazda 323?

Mazda har økt salget med 225 prosent

Mazda er inne i en periode der de prioriterer sporty design høyt. Vi ser at nye 3 har flere likhetstrekk fra storebror Mazda 6, særlig i fronten, mens hekken framstår som både lav, rund og bred. Helt klart et skritt i riktig retning rent designmessig.

Bedre plass

Den innvendige plassen har også økt, både i bredde og lengde mens bilens høyde er beholdt. Den ekstra plassen kommer særlig baksetepassasjerene til gode.

Førerplassen har blitt mer oversiktelig, blant annet ved at A-stolpen er trukket 10 centimeter bakover.

Slik ser den nye Mazda 3 ut innvendig
Slik ser den nye Mazda 3 ut innvendig

Les også: Mazda RX-7: Dette er SUV-en ingen vil ha

Mazda lover også både økt kjørekomfort og høyere kvalitet i interiøret. Vi snakker da om både opplevd kvalitet, men også praktisk bruk. Setene er nye og høyere, og hele pedalstellet er hengslet og plassert på en ny måte. Små, men viktige forbedringer.

Ny, spennende motor

Når det gjelder motorer så er det kanskje den nye 1,5-liter bensinmotoren på 117 hk / 150 Nm som er mest spennende.

Ellers finnes både 2-liter og 2,5-liter bensin og 2,2-liter diesel. Alle med Mazda SkyActiv-teknologi som i sin tur betyr lavt forbruk.

Bilen skal også bli lettere enn forgjengeren. Dette borger godt for norske avgifter og gjør at bilen kan bli prisgunstig.


Mazda 323 cabriolet: Dette er den eneste i Norge