annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

Ryktene har gått lenge og vi har også skrevet om det her på broom.no tidligere: At det er over og ut for luksusmerket Maybach, etter nøyaktig ti år.

De første rapportene gikk på at merket skulle legges ned mot slutten av året, men i praksis har det gått raskere enn som så.

Nå siterer nemlig engelske Autocar en Mercedes-talsmann som bekrefter at den aller siste Maybachen rullet av samlebåndet i juni. Det skal være et "svært begrenset antall" biler igjen, som selges med store rabatter.

Les også: Concorde Liner – her "leker" vi ikke bobil!

Ikke hyggelige tall ...

Det må nok også til, for det ble garantert ikke enklere å selge Maybach etter at ryktene om nedleggelsen begynte å svirre.

Maybach debuterte i 2003, og til sammen endte produksjonen på rundt 3000 eksemplarer. Og til tross for en solid pris per bil, er det totale Maybach-regnskapet neppe noe Daimler-styret kommer til å ta opp ved cognacen og sigarene fremover.

Dalende tendens

Beregninger viser at Daimler-konsernet har tapt rundt 2,5 millioner kroner for hver eneste Maybach som ble produsert!

Salget har også vist en klart dalende tendens. I 2003 rullet det 600 biler ut av fabrikken, men i stedet for å vokse videre fra dette antallet, sank produksjonen i de neste årene. I fjor var de nede i 200 eksemplarer, i et år da Rolls-Royce til sammenligning solgte 2700 biler og Bentley kunne notere seg for hele 5100.

LES OGSÅ: Nå er dette bilmerket konkurs

Heftig introduksjon

Maybach-comebacket ble til som et resultat av at Daimler tapte kampen om å få kjøpe Rolls-Royce og Bentley for noen år tilbake. De to merkene havnet hos BMW og VW i stedet. Da bestemte Daimler seg for å satse på Maybach-navnet med røtter helt tilbake til 1909. De utviklet en bil som ble sett på som noe av det mest teknisk avanserte som noen gang hadde rullet på fire hjul

Introduksjonen i 2002 var av det ikke spesielt beskjedne slaget. Til USA skal for eksempel det første eksemplaret ha kommet med selveste "Queen Mary II", hvorfra den ble løftet i land i New York med helikopter til et ventende publikum, og kjørt for egen maskin til salgslokalet.

PS: En eneste Maybach har blitt solgt ny i Norge. Tinius Nagell-Erichsen kjøpte sin bil hos Bertel O. Steen i desember 2005. Den bilen har ligget ute på bruktmarkedet lenge og prisen har falt betydelig. Men nå er annonsen på finn.no merket med "solgt".

LES OGSÅ: Suveren SUV – uten å være prangende

Den "korte" 57-versjonen viser tydelig likhetene til Mercedes fra denne vinkelen, neppe spesielt heldig overfor en målgruppe som legger vekt på å skille seg fra "normale" biler.

LES OGSÅ: Aston Martin Cygnet – luksus i liten skala