Matra Rancho: Den var langt forut for sin tid

Startet en helt ny trend – som er mer populær enn noen gang.

Dette er bilen som var langt forutfor sin tid   lenge før begreper som SUV og crossover ble funnet opp var Matra Rancho en stor suksess, akkurat som dagens biler i dette segmentet.
Dette er bilen som var langt forutfor sin tid lenge før begreper som SUV og crossover ble funnet opp var Matra Rancho en stor suksess, akkurat som dagens biler i dette segmentet.

Salget av SUV-er og crossovere har de siste årene regelrett gått til himmels her hjemme.

Ikke så veldig rart, kanskje. God plass, kombinert med høy sittestilling, litt høy bakkeklaring, god framkommelighet og et litt barskt utseende er noe som appellerer til mange av oss.

Vi nordmenn er jo både oppdagere og fjellfolk og må ha en doning som passer dette imaget som Amundsen, Nansen og flere andre har gitt oss.

Synet bedrar

Bilene vi her snakker om har det til felles at de ofte bygger på et personbil-chassis – og sett ikke alltid er utstyrt med firehjulstrekk. Selv om det ser slik ut.

Faktisk er trenden at flere av disse bilene nå leveres med forhjulstrekk sammen med mindre motorer.

Gammelt nytt

Designer Antonis Volanis skal vist nok ha vært inspirert av engelske Range Rover
Designer Antonis Volanis skal vist nok ha vært inspirert av engelske Range Rover

Selv om dagens trend er tydelig, så er ikke dette noe nytt. Tvert imot.

Det er bilen på disse bildene et bevis på. Det er en Matra Rancho fra 1977, og den kan godt kalles bestefaren til dagens populære crossovere.

Les også: Dette er bestefaren til BMW X6

Et sammensurium av deler

En ganske tøff sak i fritidsdress. Men som på dagens varianter – synet bedrar litt. Under det litt tøffe ytret finnes nemlig veldig mye fra den folkelige og på 70-tallet populære Simca 1100 – eller Cirka 1100, som onde tunger innimellom kalte den...

Den har altså forhjulstrekk og 315-motoren – en 1,4-liter med dobbel Weber forgasser på 80 hk. Samme motor ble forresten brukt i Chrysler 1308 GT også, mens man rappet girkassen fra Simca 1307.

Det gjorde at utvekslingen ble ganske lav og at framkommeligheten i terrenget ble – om ikke god – så i alle fall noenlunde brukbar. Samtidig som bilen jo var lett, hadde den høyere bakkeklaring enn en vanlig 1100.

Simca 1100 var donor og stor for mye av deleleveransen til Rancho. Her er
Simca 1100 var donor og stor for mye av deleleveransen til Rancho. Her er

Bremsene kom fra "verstingen" Simca 1100 Ti – datidens lille GTI.

Selve opphavet synes også ganske godt i designet. Særlig fronten på Ranchoen bygger på pickuputgaven av 1100, og det er Matra-fabrikken som står for eksteriør-forvandlingen ved utstrakt bruk av polyester og glassfiber. Disse ruster derfor ikke like friskt som donorbilen. Heldigvis...

Kjært barn – mange navn

Simca, Talbot eller Chrysler. Matra Rancho lyder alle navnene, litt avhengig av når bilen er fra og til hvor den ble solgt. Fransk tolkning av "ordung muss sein" på sitt aller beste her, altså. For å forvirre ytterligere så kom Rancho i forskjellige utgaver, også.

Talbot: Ga opp og solgte den etter tre måneder

Dette er Découvrable utgaven. Rancho ble levert enten som femseter eller avgiftsgunstig  toseter.
Dette er Découvrable utgaven. Rancho ble levert enten som femseter eller avgiftsgunstig toseter.

Grand Raid hadde blant annet vinsj foran og reservehjulet plassert foran på taket og ekstralykter ved A-stolpen. Rancho-X var en litt forfinet utgave med lettmetallfelger, turteller, tonede vinduer og metallic lakk, mens Découvrable modellen fikk de bakre siderutene erstattet av gardiner som kunne rulles opp og ned på ekte safari-vis.

Inspirert av Range Rover

Noen med boggie ble også bygget. Etter sigende skal Ranchoen være inspirert av selveste Range Rover, som jo både var og er populær. Rancho ble også en suksess.

Den ambisiøse planen var å klare å få produsert 25.000 eksemplarer. Men da den siste trillet av samlebåndet i 1983, så var den nummer 56.457 i rekken!

Man kan på mange måter si at bilen startet en ny trend, men ble dessverre aldri erstattet da Matra fabrikken begynte å produsere Renault Espace i stedet.

Mange av disse bilene levde et hardt liv på franske vingårder og olivenlunder og er nå mer eller mindre borte, men kommer du over et eksemplar så er dette en bil som er vel verdt å ta vare på.

Hvis du kjenner til eksemplarer i Norge, vil vi veldig gjerne få høre om det. Mail oss på redaksjonen@broom.no.


Les også: Dette er Norges billigste, nye firehjulstrekker