Maserati 3500 GT: Fant gammel skjønnhet i uthuset

Nå kan den unike sportsbilen bli din.

Den vakre og eksklusive italienske sportsbilen trenger rikelig med omsorg (Foto: eBay)
Den vakre og eksklusive italienske sportsbilen trenger rikelig med omsorg (Foto: eBay)

Å si at amerikanerne "eide" designet på 50-tallet er ikke å ta i. Tenk bare på alle de vanvittige halefinnene, futuriske lyktearrangement og ikke minst massive kromgriller.

På den annen side så mener jeg ganske bestemt at Italienerne var ledene på design i det 50-tallet ble til 60-tall.

Maserati 3500 GT er helt klart en medvirkende årsak til nettopp det. Carrozzeria Touring i Milano sto bak det vakre aluminiumskarosseriet bygget på en sveist rørkonstruksjon.

Volummodell?

Dette var Maseratis første forsøk både på en Grand Tourer og en skikkelig volummodell.

Omtrent slik har den sett ut en gang og vil forhåpentligvis
  også bli seende ut igjen i framtiden.
Omtrent slik har den sett ut en gang og vil forhåpentligvis også bli seende ut igjen i framtiden.

Nye Maserati Quattroporte skal nidoble salget:

At de fikk til en skikkelig Grand Tourer er det liten tvil om. Om det ble en volummodell kan vel mildt sagt diskuteres... Ikke veldig mange eksemplarer så dagens lys, om jeg ikke tar helt feil så snakker vi om mindre enn 2.000 biler.

Like fullt har det dukket opp en slik bil på den amerikanske auksjonssiden eBaynå. Det er nok flere enn oss som synes denne bilen er vakker.

Se hele annonsen her:

Allerede nå har ti budgivere lagt inn bud på den Italienske skjønnheten. En skjønnhet som dog krever mye jobb og penger for å komme tilbake til fordums glans – men det er absolutt ingen umulighet.

Du bør ha sveiseapparat ...

Man skulle kanskje tro at en bil med utstrakt bruk av aluminium er forholdsvis fri for rust – men dessverre. Å kunne håndtere et sveiseapparat er nok en forutsetning om man skal klare å lage bil av dette igjen.

Heller ikke innvendig er bilen komplett og trenger mye jobb
  (Foto: eBay)
Heller ikke innvendig er bilen komplett og trenger mye jobb (Foto: eBay)

Kanskje gjenoppstår denne italieneren:

Den er heller ikke helt komplett. Blant annet mangler en god del av interiøret, og det som finnes er i aller høyeste grad i behov av restaurering.

En tidligere eier kom av en eller annen grunn på den dårlige ideen å putte inn en V6-motor her. Nå er heldigvis en originalmotor på plass igjen. Vi snakker en 3,5-liter twin-cam med tre doble Webere og 220 hestekrefter når alt er på stell. Girkassen – som mangler på dette eksemplaret – kommer fra anerkjente ZF og er firetrinns.

Det sladrer om at dette er en av de tidligere modellene. I 1961 fikk nemlig 3500 GT bensininnsprøyting og 235 hk og 5-trinnskasse fortsatt fra ZF.

Lakkfargen på denne bilen er Frigio Metallizzato som litt fritt oversatt skulle bli grå metallic, mens skinninteriøret her er i sort. En klassisk kombinasjon.


Havnet i USA

Det er ikke bare utenpå den er vakker. Også twin-cam motoren
  med tre doble Weber-forgassere er vakker, men ikke helt komplett på denne
  bilen. (Foto: eBay)
Det er ikke bare utenpå den er vakker. Også twin-cam motoren med tre doble Weber-forgassere er vakker, men ikke helt komplett på denne bilen. (Foto: eBay)

En av verdens mest verdifulle biler funnet under skrothaug!

Bilene ble produsert mellom 1957 og 1964. Den fantes også som en superspesiell cabriolet. Vi snakker 242 eksemplarer.

Bilen ble opprinnelig solgt ny på hjemmemarkedet, men i løpet av livsløpet har den havnet i Bethel, Connecticut, USA hvor den nå altså selges.


Hyggelig pris

Prisen er i skrivende stund oppe i 25.100 dollar – eller rundt 150.000 kroner. Det er nok en hyggelig pris – tross alt. Selv om det koster mye å sette denne i stand.

For om du heller vil kjøpe en ferdig oppusset eller pen og hel original bil, så må du nok ut med rundt 1 million kroner.

Du får til gjengjeld noe av det vakreste som finnes på fire hjul og mange misunnelige blikk på kjøpet.

Les også: Her har sportsbillegenden stått i 44 år – ubrukt!