Lincoln MKZ Concept: Skal det være en kjerre med bart?

Design-revolusjon: Fra "veldig tradisjonelt" til "veldig mykt" på 1-2-3.

Er dette en luksusbil etter amerikanernes hjerter? Lincoln satser alt på at svaret er 'ja', og bruker dette som mal for kommende biler   med 2013 MKZ som den første til sommeren. (Foto: Ford)
Er dette en luksusbil etter amerikanernes hjerter? Lincoln satser alt på at svaret er "ja", og bruker dette som mal for kommende biler med 2013 MKZ som den første til sommeren. (Foto: Ford)

En av de mest interessante avdukningene på bilutstillingen i Detroit i dag morges var Lincolns "MKZ Concept". Som altså er en konseptbil, men som forventes å være ganske nøyaktig lik den nye MKZ-modellen som kommer i salg som 2013-modell til sommeren.

Og, ikke minst viktig; som skal danne plattformen for Lincolns design-uttrykk i årene fremover.

Del med Facebook-venner

Kompaktbil først ut

Først ut er altså 2013 MKZ, som altså er produsentens (forholdsvis) kompakte modellserie. Den kom på markedet som 2006-modell, som en erstatning for gamle, V8-motoriserte og svææært tradisjonelle Lincoln LS, og har hele tiden vært behersket i størrelse - som hovedkonkurenten Cadillac CTS - og basert på mye av teknikken og grunnkonstruksjonen fra Ford Mondeo.

De runde, myke linjene viser et nytt veivalg for Lincoln. På den annen side er enkelheten i linjeføringen en påminnelse om hvordan man tenkte på 60-tallet. (Foto: Ford)
De runde, myke linjene viser et nytt veivalg for Lincoln. På den annen side er enkelheten i linjeføringen en påminnelse om hvordan man tenkte på 60-tallet. (Foto: Ford)

Det er også den nye - under skallet. Kommende Mondeo ("Fusion" i USA) ble jo lansert på samme utstilling for et par dager siden.

Les også: Også lansert i Detroit - her er nye Ford Mondeo

Men de tekniske spesifikasjonene er ikke det man er mest opptatt av i denne omgang, selv om pressemeldingen vet å fortelle at bilen er forberedt for både for- og firehjulsdrift, og selvsagt kommer med alt man har av elektronisk chassis-kontroll, filskift-varsling og andre goodies.

"Elegant Simplicity"

Det er interessant å merke seg at Lincoln fortsetter med fokus på forhjulsdrift, mens Cadillac gikk tilbake til bakhjulsdrift over hele linja for en del år tilbake. Også designmessig blir det nå klart skille mellom de to kamphanene, Cadillacs skarpe "Art & Science"-design på den ene siden og Lincolns myke, nye "Elegant Simplicity" på den andre.

En kjerre med bart: Grilldesignet kan med litt godvilje spores tilbake til Lincoln Zephyr fra 1938. Få timer etter den første bilde-lekkasjen hadde humoristene allerede slått fast at den nye bilen har bart... (Foto: Ford)
En kjerre med bart: Grilldesignet kan med litt godvilje spores tilbake til Lincoln Zephyr fra 1938. Få timer etter den første bilde-lekkasjen hadde humoristene allerede slått fast at den nye bilen har bart... (Foto: Ford)

Det er nemlig betegnelsen som brukes i den brusende pressemeldingen, der man understreker at det ikke bare er en ny modell man introduserer - men snarere redefinisjonen på et helt bilmerke. Myke, flommende linjer og en skarp hofteprofil er altså det som skal gi Ford-konsernets toppmerke en klar identitet fremover.

Det trenger de. Salget har ikke utviklet seg som man hadde ønsket de siste årene, etter at man var helt oppe på Cadillacs nivå ved inngangen til år 2000. I fjor fant rundt 86.000 nye Lincolns kjøpere, og det kan se ut som en nærmest umulig oppgave å nå 162.000 solgte biler i 2015, som opprinnelig var planen.

Tøffe utfordringer

Spesielt når man i året som gikk la ned produksjonen av Lincoln Town Car, som riktignok var en dinosaurus av en bil, men som likevel hadde sitt svært så hengivne publikum. Samtidig er også Mercury nylig nedlagt som merke, og en del kjøpere derfra kan muligens lokkes til å handle en "entry level" Lincoln i stedet for å gå over til konkurrerende merker.

Fraværet av en tradisjonell gearvelger, både på rattstammen og i midtkonsollen, sammen med det enorme LCD-displayet i instrumenthuset er det som først og fremst kjennetegner interiøret. (Foto: Ford)
Fraværet av en tradisjonell gearvelger, både på rattstammen og i midtkonsollen, sammen med det enorme LCD-displayet i instrumenthuset er det som først og fremst kjennetegner interiøret. (Foto: Ford)

Ergo blir MKZ en meget viktig bil for Lincoln når den kommer i butikkene til sommeren. Og skal man dømme ut fra konseptbilen som i dag trekker publikum til seg i Detroit, er det den mest revolusjonerende Lincoln-modellen som er presentert på svært lang tid.

Les også: Lincoln Blackwood - kanskje ingen glitrende idé...

Myke og flommende linjer i eksteriøret er nytt for Lincoln, selv om minimalistisk linjeføring også var et kjennetegn for deres biler på 60-tallet. Enkelte trekk med historisk sus er også på plass, som det sammenhengende baklys-feltet på bagasjelokket og den todelte grillen - som går helt tilbake til V12-motoriserte Lincoln Zephyr på slutten av 30-tallet.

En kjerre med bart...

Enkelte kommentatorer har i den anledning påpekt at det ser ut som at bilen har fått bart - og at barten ironisk nok ligner på barten til John Wilkes Booth, som myrdet president Abraham Lincoln i Ford-teateret i 1865...

Baklys tvers over hele bakstussen var i mange år et typisk Lincoln-trekk. Nå er det tilbake - og design-tanken er så helhetlig at skiltet er forvist ned i bakstøtfangeren. Det liker vi. (Foto: Ford)
Baklys tvers over hele bakstussen var i mange år et typisk Lincoln-trekk. Nå er det tilbake - og design-tanken er så helhetlig at skiltet er forvist ned i bakstøtfangeren. Det liker vi. (Foto: Ford)

På innsiden er det heller ikke mye som minner om forrige MKZ, som var temmelig tradisjonell på alle måter. Her har man - selvsagt - satset litt ekstra i materialvalg for å høyne den opplevde kvaliteten, og perforerte sitteflater i skinnsetene i et mønster som skal minne om boblene i bunnen av et champagneglass er vel det mest kreative vi har hørt om så langt i år.

Del med Facebook-vennene dine!

Det understrekes også at det ekte treverket er høstet på bærekraftig vis, og fokuseres på et instrumenthus som ikke inneholder analoge klokker, men et digert lcd-display - med all den fleksibilitet det gir.

Bilen har for øvrig også en 8 tommers touch-skjerm i midtkonsollen, der man har kontroll over bilens systemer gjennom brukergrensesnittet "MyLincoln".

Tekno-fansen vil også synes det er kult at den tradisjonelle velgerspaken hverken finnes på rattstammen eller i midtkonsollen, men i stedet på 50-tallsvis er erstattet med taster langs kanten på midtkonsollen.

Les også: Tors Lincoln hadde en helt egen stil også på 70-tallet