Racing-legenden Dale Earnhardt Sr´s siste reise foregikk i denne likbilen, bygget på en 1996 Lincoln Town Car. I februar fikk den tidenes verdiøkning, men om den var mulig å realisere vet ingen noe om foreløpig. Foto: eBay
Racing-legenden Dale Earnhardt Sr´s siste reise foregikk i denne likbilen, bygget på en 1996 Lincoln Town Car. I februar fikk den tidenes verdiøkning, men om den var mulig å realisere vet ingen noe om foreløpig. Foto: eBay

Likbil: Kjøpte for 55 000 - nå vil han ha 9 millioner for den

Den enes død, den andres brød - også for likbil-samlerne.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

De fleste av oss har vel på ett eller annet tidspunkt gjort en handel der selgeren ikke helt visste hva han eller hun solgte - eller snarere verdien av det. Slike øyeblikk må man som bilentusiast bevare i minnet for alt de er verdt, for som kjent går det som regel den andre veien med lønnsomheten i de fleste tilfeller.

Bilentusiaster, og spesielt likbil-entusiaster (ja, de finnes - i stort antall!) i USA, holder nå pusten for å få med seg slutten på en oppsiktsvekkende historie som utspiller seg i North Carolina. Den inneholder store penger, litt kjendiseri - og det klassiske spørsmålet om hvem som egentlig var lurest av kjøper og selger.

Sært marked og kjendisfaktor

Og historien blir selvsagt ikke mindre interessant av at den er litt makaber, også.

Den startet i slutten av februar, da Bill McKeithan satt og så på Daytona 500-løpet på TV. Disse store racene er folkefester i USA, og regnes som sportsbegivenheter med nasjonal interesse som om det dreide seg om ski-VM her hjemme. "Alle" ser på TV, og stjernene er virkelige nasjonalhelter.

Ikke så rart, når man tenker seg om. Amerikanerne er jo til forskjell fra oss nærmest født med hjul under bena.

I hvertfall, den godeste Bill McKeithan kikket ut av vinduet, og så der sin lille samling av likbiler. For i USA er dette en ganske utbredt hobby, på samme måte som det å samle på andre, spesielle bilmodeller.

Les også: "Ukjent" Tucker solgt for fem millioner

Amerikanerne finner seg nemlig ikke i at deres siste reise skal foregå i noe som ligner en brødbil, eller en stygt forlenget, vanlig stasjonsvogn. Der har det fra tidenes morgen vært normalt å bygge store, flott pyntede likbiler på både forlengede og forhøyede luksusbil-chassis, med Cadillac og Lincoln som de mest vanlige utgangspunktene.

Solgt i et anfall av realisme

Noen velrenommerte "coachbuildere" bygger hvert år små serier på de samme forlengede chassisene som de også bygger stretch-limousiner og ambulanser på.

Og med lave produksjonstall er selvsagt grunnen lagt for en samlerhobby.

McKeithan, som visstnok er en "småskala-samler", hadde i sin lille samling bilen som for ti år siden transporterte den amerikanske NASCAR-legenden Dale Earnhardt Sr´s kiste til begravelsen etter at han forulykket i en spektakulær ulykke nettopp i Daytona 500-racet. Det er en ganske strøken bil bygget på chassiset av en 1996 Lincoln Town Car, som han hadde kjøpt etter at begravelsesbyrået byttet den inn for noen år siden.

I et anfall av realisme innså han at han aldri kom til å bruke den til noe, og la nærmest for moro skyld ut en annonse på det amerikanske nett-markedet Craigslist. Dale Earnhardt-memorabilia er populært i USA, og timingen i forhold til 10-årsjubileet for hans død var nok langt bedre enn han hadde håpet på, for i løpet av ettermiddagen var bilen solgt.

Han angret etterpå, men sto ved salget. Den nye eieren hentet bilen, og betalte prisen på sympatiske 8.800 dollar.

Hvem lurte hvem?

Det er vanskelig å sette pris på sære samlerobjekter. Men om McKeithan angret med en gang over at han i det hele tatt hadde solgt bilen, så angret han nok enda mer da den dukket opp på eBay tidligere denne uken. Da forsøkte nemlig den nye eieren å selge bilen for 1,5 millioner dollar!

Denne 1964 Cadillacen, ombygget av velrenommerte Miller-Meteor i Ohio, fraktet president Kennedys kiste samt presidentfruen fra sykehuset i Dallas og til presidentflyet den triste novemberdagen i 1963. Men ingen har så langt bladd opp halvannen million dollar for den. Foto: eBayDenne 1964 Cadillacen, ombygget av velrenommerte Miller-Meteor i Ohio, fraktet president Kennedys kiste samt presidentfruen fra sykehuset i Dallas og til presidentflyet den triste novemberdagen i 1963. Men ingen har så langt bladd opp halvannen million dollar for den. Foto: eBay

Auksjonen var en normal ukes-auksjon, men nå lurer både investorer og vanlig dødlige bilentusiaster på hva som har skjedd. Annonsen er trukket fra eBay igjen, og det kan i prinsippet bety alt mulig: At selgeren har kommet til sans og samling, at eBay har satt foten ned - eller faktisk at noen har bladd opp halvannen million, eller i hvertfall nok til at bilen har skiftet eier igjen.

Ingen later dog til å tro at den er mulig å selge for den prisen.

Selv en veldokumentert 1964 Cadillac likbil, bygd av bransje-ledende Miller-Meteor, som på en av sine aller første turer fraktet president Kennedys kiste fra sykehuset i Dallas og til presidentflyet en novemberdag i 1963, har vist seg umulig å selge for halvannen million. Den har vært til salgs for den summen en tid, og liksom markert grensen for hva verdens likbilsamlere har vært villig til å betale for "the holy grail".

Om ingen vet hva som skjer akkurat i øyeblikket, vil bilen sikkert snart dukke opp igjen.

Og kanskje, bare kanskje, vil det vise seg at Bill McKeithan ikke gjorde en så fryktelig dårlig handel som han kanskje trodde likevel...

Les også: Kjendis-Peugeot solgt for 14 millioner!

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Denne tok det 2.000 timer å bygge
Født i en Opel – gjett hva hun skal hete!
Bilen min 1957 Cadillac Fleetwood: Thomas (22) har gammel luksusbil med halefinner
Mercedes C-klasse stasjonsvogn: Denne venter mange nordmenn på
- Hei - hvorfor kjører du firmabilen vår?!?

reklame