Lexus LX 470: Derfor er dette et svært sjeldent syn i Norge

Har flere ganger blitt kåret til verdens beste SUV.

Dette er langt fra noe vanlig syn på norske veier   men noen eksemplarer av Lexus LX 470 har funnet veien hit også.
Dette er langt fra noe vanlig syn på norske veier men noen eksemplarer av Lexus LX 470 har funnet veien hit også.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei sann Benny! Vi kom hjem fra sydentur tidligere denne uka og på vei gjennom parkeringshuset fikk jeg se en bil jeg tror jeg aldri har sett før. En diger Lexus-SUV, som var mye større og mer firkantet enn RX-serien.

Det minnet mye om den største Toyota Land Cruiseren, men det var altså Lexus-merker på den. Foran hadde den fire lykter over støtfangeren. Jeg fikk ikke sett så nøye på den ettersom vi hadde med to trøtte unger, men den hadde helt vanlige norske skilter. Vet du hva dette er og om det kan være mange av den i Norge? Mvh. Morten.

Benny svarer:

Hei Morten. Ut fra beskrivelsen du gir her, er jeg rimelig sikker på hva dette må være. Jeg tror du har sett en Lexus LX 470. Ganske riktig en bil som er basert på Toyota Land Cruiser og som jeg tipper ruver godt i de alle fleste parkeringshus.

Den har aldri kommet til Norge på regulær import (hvorfor skal jeg komme tilbake til), men det ruller en liten håndfull eksemplarer på norske veier likevel. Noen har kommet inn fra USA, jeg har også hørt om biler som har blitt med eierne hjem på flyttelasset etter jobbopphold steder som Saudi-Arabia og Dubai.

Der er denne biltypen svært populær. Null avgifter og billig drivstoff gjør at jeg skjønner det godt.

LX 470 har flere ganger blitt kåret til verdens beste SUV i kvalitetsundersøkelser. Land Cruiser er jo ikke noe dumt opphav i så måte og kvalitetskontrollen til Lexus er legendarisk. Men dette har igjen gjort at LX har blitt litt beskyldt for å ikke være en "ekte" Lexus. Utvendig har ikke Lexus gjort så mye for å skjule Land Cruiser-røttene, men innvendig er det finere materialvalg og mer luksus.

Lexus var også tidlig ute med mye eksklusivt ekstrautstyr på denne modellen. De kom med infrarødt Night Vision allerede tilbake i 2002, som de første i verden. informasjonen ble vist i et head up-display, også der var de svært tidlig ute.

Nå får du luksus-SUV-en til folkepris


Mye avgifter

Den digre bilen rommer inntil åtte personer. Klarer du deg med fem seter, har du et gigantisk bagasjerom til disposisjon.

Men så var dette med manglende import til Norge. Så vidt jeg husker var det bare ett eneste motoralternativ på denne bilen, nemlig en 4,7-liters V8 bensin.

Du kan jo bare tenke deg hva noe sånt vil koste i avgifter. Dessuten er det jo ikke akkurat bensinforbruk i småbilklassen på en så stor og tung bil med denne motoriseringen. Derfor ville den nok i praksis ha blitt ganske så uselgelig i Norge.

Jeg vet at noen eksemplarer her hjemme har blitt bygget om til gassdrift, da slipper du i det minste å ruinere deg hver gang du er på bensinstasjonen.

Etter hvert som bilene begynner å få noen år på baken, synker også avgiftene for å ta dem inn. Derfor kan det nok være muligheter for at det kommer flere etter hvert. Jeg synes det er veldig moro med biler som dette, som er sjeldne, men samtidig svært kurante.

Vi har forresten skrevet om en LX 470 her i Norge tidligere – den kan du lese mer om her:


Innvendig har Lexus tilført bilen en ekstra dose luksus. LX 470 var også tilgjengelig med veldig mye fint ekstrautstyr.
Innvendig har Lexus tilført bilen en ekstra dose luksus. LX 470 var også tilgjengelig med veldig mye fint ekstrautstyr.


Ny Lexus kan komme til å mangedoble salget

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Rett på sak: Dette er verdens dårligste bil

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: