Lexus IS 300h: Luksusbil til svært hyggelig pris

Broom-Benny tester nykommeren i Østerrike. Les førsteinntrykket:

Brooms bilekspert Benny Christensen er akkurat nå i Østerrike   på lanseringen av nye Lexus IS 300h.
Brooms bilekspert Benny Christensen er akkurat nå i Østerrike på lanseringen av nye Lexus IS 300h.

Det er (endelig!) sommer i hovedstaden.

Solen skinner ned på vinduene til Broom-kontoret, på Karl Johans gate utenfor er det fullt av folk – men her inne jobbes det.

Det vil to av oss jobber. Redaksjonssjef Vegard og jeg holder fortet – mens bilekspert Benny er ute på tur for å kjøpe flunkende ny Lexus.

Akkurat hvor han er husker ingen av oss, men det er gode sjanser for at det er et sted langt sør i Europa, med enda bedre vær enn hos oss.

Men det skal vi naturligvis finne ut av, det er på tide å ringe og høre hvordan det går!

Tidlig start

Ring ring:

– Hei, Knut! Ja her er jeg på plass i Østerrike. Det vil si jeg har vært her en god stund allerede. Vi dro ned med det som må ha vært dagens aller første fly fra Gardermoen.

– Jeg har vært oppe siden kvart over tre i natt, og startet arbeidsdagen her i Østerrike i 9-tiden. Med andre ord riktig så effektivt, forteller Benny.

– Godt å høre – og Østerrike er vel bra?

– Jepp, fine veier og fin natur, men været er ikke akkurat noe å rope hurra for. Her er det 12 grader og regn, men det spiller jo ingen rolle så lenge det ikke er cabriolet som skal testes. For en ny sedan fra Lexus er det helt OK dette!

90.000 rimeligere på grunn av teknologien – les mer her:



Tro mot konseptet

– Vi snakker nye IS her?

– Det gjør vi og jeg må innrømme at det er en bil jeg har vært litt ekstra spent på. Jeg har jo faktisk hatt første generasjon selv for noe sånt som ti år siden. Det var en veldig kul bil på sin tid – og den absolutt fineste bilen jeg hadde hatt til da.

– Jeg var ikke minst nysgjerrig på om Lexus virkelig kunne være så bra som de selv og mange andre ville ha det til. Og kvaliteten var helt overlegen. Jeg hadde den et par år, og de eneste gangene jeg åpnet panseret, var når jeg skulle fylle spylevæske!

– I mellomtiden har vi altså hatt andre generasjon og dette er den tredje. Det har skjedd veldig mye opp gjennom årene, men Lexus er fortsatt tro mot konseptet: At IS skal være en kompakt og sporty bil med høy kvalitetsfølelse, sier Benny.

Lexus-IS-2013-dashbord
Lexus-IS-2013-dashbord


LES OGSÅ: Denne Lexusen mister snart baksetet


Kjørefølelse som BMW

– Og nå er den altså blitt hybrid?

– Ja, til Norge kommer den bare som hybrid, modellen heter IS 300h. Det betyr totalt 223 hestekrefter, hybridløsningen gir også hyggelige tall som CO2-utslipp på 99 g/km, forbruk på 0,43 l/mil og NOx-utslippet 2,1 mg/km. Dessuten bruker den 8,3 sekunder på 0–100 km/t. Ikke styggfort, men nok krefter til at du føler du kjører en sporty bil. Til rett over 400.000 kroner er dette veldig mye bil for pengene.

– Lexus har jobbet mye med vektfordelingen. Hybridløsningen gjør at den har veldig fin balanse. Her er det bakhjulstrekk og mulighet for å dra noen sladder hvis man får lyst til det. Av konkurrentene minner nok kjørefølelsen mest om BMW 3-serie, deretter Audi A4 og Mercedes C-klasse. Jeg synes også interiør og kvalitetsfølelse der er på høyde med de tyske rivalene. Med unntak for noen små detaljer i betjening av klimaanlegg og bryterne til varmesetene, er alt på et høyt nivå!

Samme oppskrift: Kan være livsfarlig for førerkortet ditt!


Motorlyd gjennom høyttalerne

– Lexus har alltid vært flinke på støydemping. Det viderefører de her også. Det er veldig stille inne i bilen, noe som naturligvis bidrar til å gi følelse av eksklusivitet. Men så har de funnet på noen merkelige greier som heter ASC.

– Rett og slett motorlyd gjennom bilens høyttalere! Mulig jeg begynner å bli gammel nå, men det må jeg innrømme at jeg synes er temmelig meningsløst. Det høres ikke bra ut heller, veldig syntetisk og merkelig. Jeg var ute og kjørte gammel Porsche i går kveld, det er motorlyd det!

Sjekk denne: Slik høres superbil i tunnel ut!


Klassens største baksete

– Skjønner, skjønner ... Men du – det obligatoriske spørsmålet om plassen må vi nesten ha med. Duger den som familiebil?

– Det har jo vært et ankepunkt mot de tidligere generasjonene, samtidig som hybridbiler ofte har veldig snaut bagasjerom på grunn av batterier og annet tjafs som må være med. Lexus har tydeligvis tatt det på alvor. Bakseteplassen er veldig bra, ja – de påstår selv at den er klassens beste.

– Dessuten svelger bagasjerommet unna 450 liter. Det er jo ikke på linje med store stasjonsvogner, men helt greit for bilklassen. Og så er den jo veldig mye mer elegant enn de fleste stasjonsvogner jeg kan tenke meg. Synes Lexus har truffet veldig bra med designet her. Den er tøff i trynet – men samtidig elegant og linjelekker, avslutter Benny.

Vi kommer tilbake med full test når han er hjemme i Norge igjen.


LES OGSÅ: Er dette verdens lekreste stasjonsvogn?


Det har skjedd mye også på designfronten når Lexus snart skal rulle inn tredje generasjon av sin IS. Akkurat nå er Broom på lanseringen av modellen.
Det har skjedd mye også på designfronten når Lexus snart skal rulle inn tredje generasjon av sin IS. Akkurat nå er Broom på lanseringen av modellen.

LES OGSÅ: Ingen biler er feilfrie – heller ikke denne!