Lexus CT 200h: Er det skummelt å kjøpe denne bilen?

Merket er bittelite – men bilene er knallgode.

Lexus CT200h
Lexus CT200h

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Håper det er mulig å kunne spørre om et konkret bilråd for vi vet ikke hvem vi ellers skal spørre om dette. Saken er at vi er et ektepar som skal bytte inn vår BMW 320 stasjonsvogn og vil ha en bil som er litt mindre uten at vi vil kjøpe noen småbil. Vi så en periode på biler som VW Golf og Audi A3, men så tipset vår svigersønn oss om en bil som heter Lexus CT200 h.

Vi har ingen erfaring med dette bilmerket og skjønner at det er en produsent som selger svært lite i Norge, men etter å ha prøvekjørt bilen føler vi begge at dette er en bil som tiltaler oss og som har klare kvaliteter. Som gammel ingeniør får jeg også sans for denne hybridløsningen som både sparer drivstoff og som skåner miljøet.

Det vi imidlertid undres på er om dette er et merke som kan komme til å forlate Norge før vi aner ordet av det og også om selve hybridløsningen er holdbar i det lange løp. Vi tenker nok å ha bilen i mange år og vil derfor nødig kjøpe noe som kan bli til problemer for oss. Så vidt jeg forstår er Lexus et av de minste merkene som er representert i Norge, det er derfor jeg tenker at de kanskje kan beslutte å trekke seg ut og dermed skape problemer for deler og kanskje også redusere verdien på bilene deres.

Hilsen G og S.

Benny svarer:

Hei på dere! Aller først: Ja, Lexus er et lite merke i Norge. De solgte til sammen 477 biler her hjemme i fjor. Det høres kanskje veldig lite ut, men faktum er at det er en voldsom økning fra 2012. Da solgte de nemlig bare 176 biler.

Vi snakker altså om et nisje-merke og det tror jeg Lexus kommer til å være i en god del år framover. Men importøren har ambisiøse planer og den viktigste modellen i første omgang for å lykkes med dette er nettopp bilen dere har sett på CT 200h. Dette er den første Lexusen i kompakt-klassen. Bilen er omtrent på størrelse med en Golf og prisen er absolutt gunstig i forhold til det du får igjen.

Lexus er premium-merket til Toyota. Det betyr i praksis at de har et gigant-konsern i ryggen. De er kjempestore i USA og har også ambisiøse planer i Europa. Til nå har modellutvalget vært spesielt tilpasset nettopp USA. Men med med CT 200h ble Lexus plutselig attraktive for en helt ny kjøpegruppe her hjemme.

Bak satsingen står en stor og seriøs importør. Jeg ville derfor ikke vært redd for at Lexus kan komme til å forsvinne fra Norge. Tvert imot, jeg føler meg ganske overbevist om at vi bare har sett starten på dette og at forhandlernettet vil bli sterkt bygget ut de kommende årene.

Jeg var selv på lanseringen av CT 200h i Portugal og ble imponert. Dette er en veldig bra bil med mange kvaliteter. Prisen er også relativt gunstig og i sum mener jeg dette er et av de aller beste kjøpene i denne klassen. Derfor vil jeg overhodet ikke være redd for å anbefale denne bilen.

Som jeg skrev i konklusjonen på selve testen:

”... jeg er likevel ikke redd for å karakterisere nykommeren som en suveren bil. Det ser også ut som det er flere enn jeg som liker denne. Hele 200 biler er forhåndssolgt – like mange biler som Lexus solgte i hele 2010. Salgsmålet for CT 200h var i 2011 på 300 biler, men etter den overveldende mottakelsen er dette nå oppjustert til 450 biler.

Jeg skal ikke påstå er hybrid er framtiden, men at det er begynnelsen på noe som etter hvert vil bli framtiden – det er jeg rimelig sikker på. Og om du fortsatt skulle være i tvil – dette er den beste miljøbilen akkurat nå".

Hybridløsningen virker tilnærmet ”skuddsikker”. Jeg ville absolutt ikke vært redd for at ikke den vil holde bilens levetid ut. Lykke til med bilvalget!

Les hele testen av Lexus CT200h her:

Del med Facebook-vennene dine

Rust på bruktbil: Dette er de 20 beste

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Slik skifter du eksosanlegg selv:

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: