Leie eller eie: Dyrt å være fattig – også når du kjøper bil

Bør man eie eller leie bilen?

Hva lønner seg egentlig   leie eller eie bilen?  Illustrasjonsbilde
Hva lønner seg egentlig leie eller eie bilen? Illustrasjonsbilde

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei, jeg må bytte ut den gamle Golfen, som nå synger på siste verset.

Spørsmålet mitt er: Vil du anbefale å lease bil i stedet for å kjøpe? Jeg har ikke noe særlig egenkapital og har ikke så lyst til å ta opp stort lån heller. Stemmer det at man kan få stor ekstraregning hvis noe er slitt eller skadet når bilen leveres tilbake?

Håper du kan gi meg et svar på dette, hilsen Eva.


Benny svarer:

Hei Eva!

Hvis gamlebilen synger på siste verset så er det bare å begynne å lete etter ny først som sist.

En både morsom og av og til litt frustrerende øvelse det. Skal man ha ny eller bukt, skal man eie eller leie – og ikke minst hva skal man ha, og har man råd til det man egentlig ønsker seg?

Det er noen av spørsmålene som dukker opp og jeg forstår at det er her du er akkurat nå.

Tatt av

Privatleasing her de siste rene tatt skikkelig av her hjemme og blitt ganske vanlig.

På plussiden: Alltid ny bil, forutsigbart bilhold, lett å budsjettere utgiftene.

På minussiden: Du står i fare for å få en stor regning ved endt leasingperiode for slitasje utover normalt om du påfører bilen noen skader. Ryktene du tydeligvis har hørt her er altså ikke grunnløse.

Vil du av en eller annen grunn ut av avtalen, ved endrede behov etc. så er dette dyrt.

Eventuelle overkjørte kilometer vil også koste deg dyrt.

Leasing er dyrt

På toppen av det hele så er det i all hovedsak også dyrere enn å kjøpe bil om man kjøper og låner med sikkerhet i bolig. Det viser utallige undersøkelser som er gjort rundt dette.

Er leasingtilbudet maksimalt bra, er prisen for leie omtrent lik som å kjøpe bilen med dagens lave rente, tror jeg. For å holde oss til VW Golf, som du allerede har så vil den koste deg ca. 2.500 per md. + et innskudd på ca. 50.000 kroner.

Så mitt råd er å tenke seg nøye om før du går inn på en privatleasing.

En annen ting som er viktig å tenke på når man sammenligner er at det grunnleggende problemet er at det å eie en nybil i bare tre år i utgangspunktet er veldig dårlig økonomi. Dette er årene hvor verdien på bilen faller desidert mest.

Tenk langsiktig

Har men et perspektiv på kjøpe bilen og så beholde den i fem eller seks år blir den månedlige avskrivningen mye lavere.

Så mitt råd er å tenke seg nøye om før du går inn på en privatleasing.

Et annet alternativ er å kjøpe en pent holdt bruktbil som er et par år gammel, og som har fem års nybilgaranti. Da er den verste avskrivingen tatt og bilen allikevel såpass ny at den vil gi deg et forutsigbart og enkelt bilhold med god økonomi.

Det var mine tanker rundt dette. Håper at de kan hjelpe deg litt på vei.

Lykke til!

Les også: Slik er bilsalget i Norge akkurat nå



Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Vi har testet den store familiedrømmen


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: