Langtfra katta i sekken

Naboen vil tro du har vunnet i Lotto. Men du får fin XJ til 150 000 kroner. Les mer her:

Merke: Jaguar Modell: XJ6 / X300 Årsmodell: 1995 Motor: 3,2-liter rekkesekser på 210 hk. Km. stand: 130 300 Pris: Ca. kr. 150 000,-

Jeg åpner døra på den 14 år gamle Jaguaren og setter meg litt ærbødig inn i de myke skinnsetene. Og - joda: Dette er fortsatt business class - i aller høyeste grad. Det oser av tradisjon, upper class og tidløs eleganse.

Litt gammelmodig, ja vel. Men det er liksom slik det skal være i en Jaguar. Hele interiøret minner mest om alt et bibliotek i et engelsk slott, hvor herrene trekker seg tilbake og nyter en sigar etter middag.

Jaguar XJ (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Jaguar XJ (Foto: Ole Martin Lundefaret)

Nøkklen vris rundt, og rekkesekseren starter umiddelbart og maler lavmelt, nesten uhørlig. Den tynne girspaken settes i ”D”, og ekvipasjen glir lydløst av gårde.

Bilen er stor og kan ikke kalles direkte snerten. Men man føler seg litt majestetisk, bak det store og litt tynne rattet, der man skuer utover runde Smits-instrumenter, innfelt i et vakkert stykke treverk fra (sikkert) utrydningstruet regnskog.

Motoren under det lange panseret leverer kreftene i jevn og fin mometkurve, og girkassen - som naturlig nok ikke er av det mest moderne slaget – passer bilen godt. Dette er ikke noen bil å spinne rundt gatehjørnene med, men helt klart en cruiser som uanstrengt svelger unna mange mil på en aldeles utmerket måte.

For å se et av Norges beste XJ-kjøp - klikk her:

Tvilsom engelsk byggkvalitet, satt sammen av streikevillige arbeider på en forblåst holme i et sted ute i Nordsjøen – hvor tea time var viktigere enn produktivitet og kvalitet, tenker du kanskje?

Jguar XJ6 (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Jguar XJ6 (Foto: Ole Martin Lundefaret)

Vår mening/erfaring er at denne serien av XJ (X-300 produsert mellom 1994 – 1997)) er den beste noensinne. Og at den helt klart gir sine tyske premium-konkurrenter fra samme tid på pelsen så det holder. Samtidig som den byr på mye mer av både sjarm og sjel. Og jeg personlig hadde soleklart valgt Jaguaren framfor for eksempel en Audi A6, Volvo V70 eller BMW 5-serie til samme pris.


Kjapt oppsummert:

Interiør: Ingen over, ingen ved siden!

Design: Tidløs, vakker og elegant

Mekanisk: Bedre enn de fleste

For: Feelings

Mot: Du har ikke skjønt det.

Benny mener:

Det du må være litt ekstra oppmerksom på ved kjøp av denne bilen er hjullagre bak, foringer/ledd i for- og bakstilling, samt bremser. Sjekk også at alle elektrisk funksjoner virker - for sikkerhets skyld. Det er jo tross alt en engelsk bil.

Les mer om brukt Jaguar XJ6 i Brooms bruktbilguide, klikk her:

Visste du at:

- Jaguar XJ kom for første gang i 1968 – og hadde da samme dashbord som Jaguar E-Type?

- Fra 1972 fikk du XJ med V12 motor

- Du fikk XJ som todørs coupe mellom 1975–1978

- Du kan få den med kompressormatet motor fra 1995. XJR er da navnet.

Jaguar XJ (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Jaguar XJ (Foto: Ole Martin Lundefaret)

Jaguar XJ (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Jaguar XJ (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Jaguar XJ (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Jaguar XJ (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Jaguar XJ (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Jaguar XJ (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Jaguar XJ (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Jaguar XJ (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Jaguar XJ (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Jaguar XJ (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Jaguar XJ (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Jaguar XJ (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Jaguar XJ (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Jaguar XJ (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Jguar XJ6 (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Jguar XJ6 (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Jaguar XJ (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Jaguar XJ (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Jaguar XJ (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Jaguar XJ (Foto: Ole Martin Lundefaret)