Lang kø for verdens billigste

Endelig en positiv nyhet om bilsalg: Denne bilen har kjempelang venteliste!

Nano, fra Tata Motors.  (Foto: Ho/REUTERS)
Nano, fra Tata Motors. (Foto: Ho/REUTERS)

Det har vært mange skjær i sjøen for bittelille - og superbillige - Tata Nano. Men nå er produksjonen så smått i gang. De første kundene hjemme i India får bilene sine i juli. Og da er det et lotteri som skal avgjøre hvem som får bil. Det første året er produksjonskapasiteten bare på rundt 50 000 biler. "Problemet" er at over 200 000 indere har bestilt bil og betalt depositum. Dermed fant Tata ut at loddtrekning er den mest reale måte å bestemme hvem som skal få bil fort - og hvem som må vente.

Nano blir sett på som et av de mest spennende prosjektene i bilbransjen noensinne. Mega-selskapet Tata bestemte seg for flere år siden å lage en bil som skal revolusjonere folks syn på hva en bil egentlig må koste. Målsetningen er at flere hundre millioner indere skal få oppleve hvordan det er å eie sin egen bil. Underveis i prosjektet har det vært mange problemer, både av teknisk og økonomisk art. Da Nano endelig var ferdig utviklet og vist for verdenspressen, måtte de også droppe den planlagte fabrikken i en av de fattigste delene av India, på grunn av store lokale protester.

Men nå er inderne i gang! I første gang altså med en årlig produksjon på 50 000 Nano. Dette skal imidlertid øke raskt. Tata har planer om å åpne fabrikker flere steder i verden.

Hva er så kortversjonen om Nano? Jo, en liten bil såvidt over tre meter lang, med plass til fire. Motoren har to sylindre og 0.6-liter. 33 hestekrefter skal gi en toppfart på 105 km/t. Noen tid på 0-100 km/t har Tata ikke snakket så høyt om, det er nok grunn til å tro at dette minst tar et halvt minutt! I planene ligger også mer påkostede utgaver, med mer motor, mer utstyr og ikke minst mer passiv sikkerhet. Da blir også prisen langt høyere. I starten vil Tata konsentrere seg om å få ut flest mulig og billigst mulig biler til hjemmemarkedet.