2009

Nybil:

Land Rover logo Land Rover Freelander

Andre generasjon Freelander fra 2006 tok flere steg vekk fra den første som kom i 1996. Den var kjent for dårlig kvalitet og finish, og Freelander II prøvde derfor å nærme seg Land Rovers større modeller. Den ble litt lengre og mye bredere, og designet minner mye om Discovery. Freelander finnes med Volvos 3,2-liters rekkesekser plassert på tvers, men denne er fjernet fra Norge. Vi får utelukkende Peugeot/Citroëns 2,2-liters dieselfirer med 152 hester som gir nok kraft og går pent og stille. Freelander har en litt enklere utgave av 4x4-systemet All Terrain Response som er kjent fra merkets større biler. Det betyr at den greier seg bedre i terrenget enn de fleste konkurrenter av samme størrelse. Robust interiør som mangler den helt store kvalitetsfølelsen.

Vurdering

Visste du at?

pil Freelander produseres på samme fabrikk som Jaguar X-Type, ved Liverpool.
pil 4x4-systemet leveres av svenske Haldex, og er utstyrt med mange finesser.
Fakta
År Merke Modellnavn
2011 Land Rover Freelander
2010 Land Rover Freelander
2009 Land Rover Freelander
2008 Land Rover Freelander
2007 Land Rover Freelander
2006 Land Rover Freelander
2005 Land Rover Freelander
2004 Land Rover Freelander
2003 Land Rover Freelander
2002 Land Rover Freelander
2001 Land Rover Freelander
2000 Land Rover Freelander
1999 Land Rover Freelander
Sjekk også

Spør Benny om Land Rover Freelander 2009

Benny
Det finnes 33 ubesvarte spørsmål om Land Rover Freelander 2009. Hjelp Benny å svare
reklame

Siste svar fra Benny om Land Rover Freelander

 
Hei Benny.

Jeg er på utkikk etter en brukt 4x4. Jeg har sett på Land Rover Freelander 3-dørs. er dette en bil du vil anbefale?

mvh. Jørgen
Spurt av Anonym om Land Rover Freelander
Benny svarer:October 19, 2011 kl. 10:16
Overhode ikke, du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å styre unna. Vil du ha problemfri 3-dørs 4-trekker finnes det noen få utgaver av 1.generasjon Toyota RAV4 og Mitsubishi Pajero Pinin. Dette er kvalitetsbiler..og koster derfor noe mer. Men det er vel anvendte penger...
 
Hei -- hvor tror du jeg får mest igjen for min 2004modell 2,0 TD?
Jeg vil fortsatt ha en bil jeg går opp i, og foretrekker automat og helst forhjulsdrift?
Takknemlig for svar
Spurt av Anonym om Land Rover Freelander
Benny svarer:April 4, 2011 kl. 10:17
Heisann! Land Rover Freelander med diersel fra 2004 er nok en av de beste bilene av denne litt tvilsomme arten.

Du sier ikke noe om hvor langt de har gått og det har jo ikke så rent lite å si på innbytteprisen, som trolig vil ligge på rundt 100 lapper for en fin og grei bil med god servicehistorikk.

Det forutsetter nok at du bytter den inn hos en merkeforhandler - det er der du ganske sikkert vil få mest for denne bilen.

Hva med å vurdere den nye Freelanderen? De kan du faktisk gjøre ganske godt kjøp på og kvalteten er også mywe bedre enn på første generasjon.

Ellers så kan jo Subaru Forester kanskje være et alternativ?

 
Jeg har en tid vært på utkikk etter en morsom nummer to bil og helst cabriolet og har falt pladask for offroaderne med kalesje. Har kjørt Suzukijeep på ferie flere ganger og elsker den følelsen! Den blir imidlertid litt for lite bil synes jeg så har sett på Suzuki Vitara som det fins endel av. Men aller mest lyst har jeg på en Land Rover Freelander, den tredørs utgaven der du kan ta av taket. Den er jo dritkul! Men er den så dårlig som alle skal ha det til egentlig? Fraråder du uansett og konsekvent å kjøpe den eller finnes det unntak?
Spurt av Anonym om Land Rover Freelander
Benny svarer:January 24, 2011 kl. 12:13
Heisann. Morsom liten nisje det der og det finnes jo endel å velge mellom hvis du leter litt rundt. Ikke så mye her i Norge, men er du villig til å hente inn utenlands fra, anbefaler jeg en tur på www.mobile.de.

Men Freelander: Enig i at det er en ganske kul versjon og bortsett fra at du må klare deg uten bakdører er den også ganske praktisk. Mange av disse ble opprinnelig registrert som varebiler, med en ganske merkelig klump bakerst, artige regler vi har i dette landet :-)

Dessverre er Freelanderkvaliteten mildt sagt frynsete så jeg kjenner jeg sliter veldig med å kunne anbefale noen å kjøpe den. Såvidt jeg husker ble denne Open Air-utgaven bare solgt med bensinmotor og det er den ganske håpløse 1,8-literen. Også veldig mye annet som har en tendens til å gå i stykker.

Men så klart: Så lenge du er forberedt på det, har litt penger i bakhånd til reparasjoner og heller ikke bruker bilen veldig mye blir det jo en vurdering om du føler du kan ta sjansen eller ikke. Jeg vil i så fall sterkt anbefale at du finner en bil som har vært skikkelig fulgt opp underveis og helst har komplett servicehefte. Da er du i alle fall rimelig trygg på at problemene har blitt tatt underveis slik at ikke "alt" går gærnt dagen etter at du har kjøpt.
 
heisann. jeg lurte på og kjøpe en freelander 2001 modell med 1,8 liters motor og 117 HK, men jeg lurer på hva den bruker på mila`? er dette en bra førstebil?
Spurt av Anonym om Land Rover Freelander
Benny svarer:December 27, 2010 kl. 11:55
Heisann!

Velger du å gå for denne, så er det neppe bensinforbruket som blir din størtse bekymring...

Sjekk linken under - og tenk deg om en gang til ;-)

http://www.tv2underholdning.no/broom/dette-er-bruktbilene-fra-helvete-3121700.html
 
Hei håper at du kan svare meg på et spørsmål som har med Landrover Freelander og gjøre. Min trofaste Toyota Carina har takket for seg etter en eu kontroll som ikke gikk så bra og selv om det passer dårlig med økonomien min må jeg kjøpe bil nå. Vi bor litt kronglete til og etter å ha fått hjelp av naboer mange ganger etter at jeg har kjørt meg fast har jeg så veldig lyst til å kjøpen en bil med firehjulstrekk nå. Har sett på Suzuki Vitara som jeg har fått anbefalt men også En Landrover Freelander som ser veldig fin. Jeg har falt skikkelig for den og bare lurer på om du tror det er et lurt kjøp? Den er fra 1999 og har gått 225 000 kilometer. Selgeren vil ha 49 000 kroner for den. Det er ikke noen garanti på den og heller ikke servicehefte men selgeren sier at den er i god stand. Den ser helt perfekt ut for meg og ungene og er akkurat passe stor for oss. Tror du det er lurt å kjøpe den?
Spurt av Anonym om Land Rover Freelander
Benny svarer:December 3, 2010 kl. 12:22
Hei hei. Rett på sak: Denne bilen bør du ikke finne på å kjøpe! Når du skriver at det passer dårlig med økonomien å kjøpe bil, regner jeg med at det vil passe enda dårligere med store påkostninger ETTER at du har kjøpt bil og det er det dessverre altfor gode muligheter til på en gammel Freelander som har gått så langt.

Dette er nemlig alt annet enn kvalitetsbiler og 1,8-literen er en notorisk dårlig motor. Mye annet har også en tendens til å gå i stykker stadig vekk. Manglende servicehefte på en slik bil trekker også veldig ned. Med det ryktet Freelander har fått etterhvert er dette en typisk "billigbil" på bruktmarkedet, det betyr dessverre også at mange av eierne ikke bryr seg om å passe særlig godt på dem - og dermed forsterkes problemene ytterligere.

Skal du ha firehjulstrekker til 50 000 kroner vil jeg absolutt anbefale deg å se på noe japansk. for eksempel Suzuki Vitara. Enkel og ganske primitiv bil, men kvaliteten er jevnt over høy. Kjøp gjerne så ny bil som mulig og sjekk nøye at den er skikkelig fulgt opp at tidligere eiere. Komplett servicehefte er en stor fordel! Lykke til med valget!
 
Har hatt to Freelandere, og byttet motor 2 ganger. Siste gangen etter at garanti tiden var utløpt. Når jeg ber merkeforhandleren om forklaring på problemet sier de at de har snakket med importtøren, og at de er ukjennt med problemet. Freelander 1,8 bensin. Er de ikke kjent med problemet, eller er dette løgn, og (bedrag). Siste gangen betalte jeg 70.000,- kr i rep. En motorkyndig person hevder at det ikke er satt ny motor i bilen, men at det kun er skiftet topp, ( til 70.000,- kr. ) Verkstedet sier at de ikke helt kan huske hva de har gjort ?????? Skal jeg politianmelde merkeverkstedet for svindel ???? Jeg vet jo ikke hva som er hva. Min kompetanse på området er lik 0
Spurt av Anonym om Land Rover Freelander
Benny svarer:October 29, 2010 kl. 12:18
Skrekk og gru...

Har ikke importøren hørt om dette - så har de et kjempeproblem. For ALLE andre vet at disse motorene er lagd av "tyggegummi og marsipan".

Og at det neppe finnes en eneste motor som IKKE har hatt problemer med topp-pakning eller topplokk og som har vært åpnet.

Men det er nok desverre ikke noe å hente på garanti / reklamasjon her - for jeg regner med at bilen din er noen år gammel?

Bare for å strø litt ekstra salt i såret legger jeg ved linken under:

http://www.tv2underholdning.no/broom/dette-er-bruktbilene-fra-helvete-3121700.html

Ønsker deg så klart lykke til med bilen!
 
Hei Benny,jeg synest Freelander fra 2007 er en tøff bil med vellykket design. Kjenner du til om det har vært spesielt mye feil med denne bilen med 2.2 Diesel? Bør denne bilen kjøpes med automat og kjenner du til automatkassen? Det virker på meg som at denne bilen har falt kraftig i verdi, ihvertfall sammenliknet med X3? Det kan derfor kanskje være et godt kjøp?MvhMortenMorten
Spurt av Anonym om Land Rover Freelander
Benny svarer:April 26, 2010 kl. 12:57
Hei Morten. jeg kjenner ikke til at det har vært mye feil på disse. tror faktisk at det er ganske gode biler.

Jeg hadde valgt automat, men skal du kjøre i terrenget er manuelt gir helt klart å foretrekke.

Ja, disse taper seg ganske mye i verdi i forhold til f.eks X3, men på den annen side, du kan gjøre et godt kjøp!
 
Jeg er helt enig med deg at kor dårlig bil å verste bil er freelander, jeg har had sjøl i 4 månad har plaget mye, måtte jeg bare selge det og tapte mya på det og aldri mer!!!!
Spurt av Anonym om Land Rover Freelander
Benny svarer:March 15, 2010 kl. 12:16
Au, au, au... Synd!
 
Har lenge hatt lyst på Land Rover Freelander fordi jeg rett og slett synes det er en flott bil. Jeg har lest mye om dem, og der er grunnen til at jeg ikke har handlet enn så lenge .Ser du tidligere har svart at dieselmodellene er bedre sammenskrudd. Lurer derfor på om en 2006 mod. med diesel og atomat (2,0 td4 HSE) er et greit kjøp mtp verksted og driftsutgifter? Eller kan det være mye småtull med disse modellene også ?
Spurt av Anonym om Land Rover Freelander
Benny svarer:March 15, 2010 kl. 12:15
Hei Atle. Enig i at Freelander er flotte biler! Det var særlig de første årsmodellene som det var MYE tull med. Så jo nyere, desto bedre og diesel er et riktig valg.

Men forsatt kan kvaliteten være litt ujevn, du vil nok få et enklere bilhold med Honda CR-V, for å si det slik.

Men på den annnen side, Freelanderen er jo MYE kulere. Og hvis du finner en pen og velholdt bil, med god service historikk, så tror jeg du kan bli en lykkelig LR-eier!
 
God dag, jeg har en freelander diesel med automat som er registrert første gang 16. september 2003. Så det er kanskje en 2004 mod?Dekkdim. ifølge vognkortet 215/65R16. Billia har imidlertid satt på 15" felger med derav økt dekkhøyde for å møte rullediameter krav.Jeg synes at det gjør bilen ustø/krenger i svinger etc. Mitt spørsmål er egentlig om leverandør kan fravike dekkdim. som står i vognkortet?Bilen har ellers vært meget bra. Den har vært på årlig service og jeg har kun skiftet 1 batteri etter 5 år og 2-3 lyspærer selv. Du nevner at motoren er en BMW. Hvordan kan jeg kontrollere at det er riktig på min bil? Og er det fortsatt BMW i nye mod. freelander?Mvh Birger Carlsen
Spurt av Anonym om Land Rover Freelander
Benny svarer:January 25, 2010 kl. 12:37
Hei Birger. Hyggelig at du er fornøy med bilen din. Du har nok "riktig" type Freelander! Riktig årsmodell, og ikke minst riktig motor.

Når det gjelder dekk, så kan dette fravike det som står i vognkortet, så fremt man har samme rulleomkrets +/- 5%. Og på denne type biler som er beregnet på en tur utenom veien i ny og ne, så er det en fordel med "lite" felg og "mye" dekk. Men dette går så klart noe utover motorvei egenskapene.

I den nye Freelander er det ikke noe BMW, men desto mere Ford!
 
Hei kan du fortelle meg hvorfor Land Rover Freelander egentlig er så billig på bruktmarkedet? Jeg har lyst på en SUV-aktig bil som bil nummer to og har budsjett på i overkant av 100 000 kroner å bruke. Da er det ikke så mye som frister men jeg kommer stadig over Freelander som er en bil som absolutt tiltaler, både i form av design og typen bil. Jeg har skjønt at dette ikke er verdens beste bil, men hvorfor er det så billig? Er kvaliteten helt elendig,uansett hvilken modell jeg velger? Hva skal jeg se opp for? Vi snakker om en bil som i hovedsak skal brukes til småkjøring og transport av unger og vi bor litt ulendt til så firehjulsrekk kommer virkelig godt med. Håper du kan utdype litt, takk for en veldig god spalte!
Spurt av Anonym om Land Rover Freelander
Benny svarer:January 8, 2010 kl. 12:39
Hei Hans Ole. Freelander er ganske riktig en av de bruktbilene som isolert sett gir deg aller mest bil for penga. Men ja - det er en grunn til det. Den viktigste er 1,8-liters bensinmotoren som er notorisk upålitelig. Jeg har ikke tall på hvor mange historier jeg har hørt om havari på den. Resten av bilen er heller ikke på noen måte "skuddsikker". Blant annet er det mye elektronikk-tull, men det er denne motoren som virkelig har gitt Freelander et dårlig rykte.

Kjøper du derimot med diesel (motoren kommer forresten fra BMW) eliminerer du i alle fall dette. Jeg anbefaler også om mulig å kjøpe bil fra etter faceliften. Finn et eksemplar som er pent behandlet og som har fått alle servicer. Endel har vært eid av Land Rover-entusiaster, det er ofte de smarteste bilene å kjøpe. Finner du en slik, kan jeg likevel ikke garantere problemfritt bilhold. Men du får i alle fall mye bruktbil for pengene dine. Og til ditt bruk høres den veldig riktig ut. Freelander har sine styrker også - helt enig i at den ser bra ut og den har også gode 4x4-egenskaper til denne klassen å være. Lykke til!
 
Hei..har en freelander 99mod 2.0 td og har begynt å plages med at bilen aldr bli ordentlig varm i kupeen.Bilen trenger å bli etterfylt frostveske ofte. Har sjekket oljen på motoren og kan ikke se at frostvesken har blandet seg dær.Kan heller ikke se at det drypper ut av eksosen, eller under bilen.Hva er galt? Toppakning?hvor mye vill det koste å fa fixet dette?Hilsen Rolf
Spurt av Anonym om Land Rover Freelander
Benny svarer:December 15, 2009 kl. 21:09
Hei Rolf. Det kan nok være at frostvæsken forsvinner inn i motoren og kommer ut med eksosen... I så fall tyder dette på def. topp pkn eller sprekt topplokk. Vet ikke hva dette koster, men det er dyrt!
 
Kommentarene blir veldig unyanserte når det ikke skilles på før og etter 2003. Min erfaring er at etter 2003 så snakker vi om en helt annen kvalitet
Spurt av Anonym om Land Rover Freelander
Benny svarer:November 9, 2009 kl. 12:08
Du har helt rett i at bilene (heldigvis) ble mye bedre etter hvert!

Dette fremgår også av det vi har skrevet om bilene. Litt synd at de var litt ¿skadeskutt¿ i starten ¿ for jeg har i utgangspunktet veldig sansen for Freelanderen ¿ men må vel også innrømme at jeg er så feig at jeg ikke tør kjøpe meg en¿
 
hei har en landrover freelander 1,8 l bensin 1999 modell hvor det er et kjølevæskeproblem at væske kommer i olje pga at landrover har produsert en motor som som er dårlig og aldri skulle vært laget. Kombinasjonen motor aluminiumsblokk og sylindervegg i stål og visstnok manglende o-ring eller pakning mellom sylindervegg og motorblokk gjør at når slitasje oppstår at det blir lekkasje og ofte motorhavari. Lurte på om du har noe greie på om noe verksted som har peiling på og bygge om eller hvordan jeg kan sjekke hvilken motor som kan gå rett på girkassa men som ikke kommer fra landrover......feks motor fra honda toyota eller nissan etc og lurte også på om du vet hva slags garanti de som har kjøpt ny freelander får på motor? 1år?
Spurt av Anonym om Land Rover Freelander
Benny svarer:November 9, 2009 kl. 12:07
Hei Benjamin. Du er nok desverre ikke den eneste som har opplved dette. Synd at motorene (1,8-liter bensin) er så dårlige, for bilen er i utgangspunktet veldig kul - og har mye ved seg.

jeg har aldri hørt om noen motor som passer "rett i hølet" her - men om du skulle finne ut av det, så vil jeg svært gjerne høre i fra deg!

For å reparere den motoren du har (som tross alt, nok er det enkleste og billigste) så er verkstedet til Motorpool i Bærum kanskje de i landet som har mest kompetanse på akkurat dette.
 
Hei, vi kjøpte Freelander 2 for noen mnd. siden, helt ny. Vil det bli mye problemer med den slik de tidligere Freelanderene hadde eller har Land Rover laget en bil som vil holde?
Spurt av Anonym om Land Rover Freelander
Benny svarer:October 19, 2009 kl. 12:59
Hei. Jeg synes den nye Freelanderen er en fin bil, men kanskje ikke den som gir mest for pengene. Når det gjelder kvaliteten så har denne - heldigvis - blitt MYE bedre. De første som kom var katastrofalt dårlige. Men etter 2002 ble alt meget bedre.

Og Freelander 2 som dere har tror jeg er en helt OK bil kvalitetsmessig! Kos deg med ny-bilen!
 
hva med freelander 1999 til 50.000??hva skal jeg passse på??
Spurt av Anonym om Land Rover Freelander
Benny svarer:October 12, 2009 kl. 12:45
Veldig mye du bør sjekke her! Dette er en bil med svært ujevn og dessverre og så dårlig kvalitet. Spesielt 1,8-liters motoren er en svakhet, her har veldig mange opplevd motorhavari.

jeg anbefaler at du sjekker ut Freelander i brukbilguiden vår. Her kan du lese mer om feil og svakheter. Dessuten vil jeg sterke anbefale en bil som er godt holdt og fulgt opp av tidligere eiere. På brukt Freelander er servicehefte et must!
 
Hei, Benny.Jeg har en aldeles glimrende Freelander 2003-modell. Dessverre er den med 1,8-motoren, men etter 90’’ er det stadig ikke noe i veien med den. Så langt så vel, og jeg har helt klart den tøffeste bilen i gata!!Så til selve spørsmålet:En venn av meg har en Tiguan, og vi diskuterer hva som er mest ekte firehjulstrekker av disse to bilene. Jeg innrømmer såpass at Freebee’’n ikke rekker en Disco til hjulbuen en gang hva teknikk angår. Men jeg har nå i flere måneder påstått at Haldex 4-systemet er laget slik at ett hjul må spinne for at man skal ha noe drift på bakhjulene. Samtidig hevder jeg at freebee’’n har en såpass fast viskosekobling at jeg i praksis har konstant trekk på 4 hjul uansett. Dette har jeg hevdet på en slik måte at fallhøyden vil være så stor at jeg må vurdere å flytte hvis jeg tar feil.Venter i spenning mens jeg leser boligannonser på finn.nomvhEinar BassøePS! Uansett så kommer det ikke på tale å selge bilen (det måtte i så fall være til fordel for en diesel-utgave med automatgir)
Spurt av Anonym om Land Rover Freelander
Benny svarer:October 5, 2009 kl. 12:03
Hallo Einar! Ingen av disse er noe veldig gode firehjulstrekkere - men her holder jeg en knapp på Freelanderen din - tross alt! Må innrømme at jeg ikke har kjørt den i terrenget, men det har jeg gjort med Tiguan, og ble rett og slett skuffet... Så: 1 - 0 til deg!
 
land rover frilander 2005 55000km.1,8 bensin hva vill du betale for en slik bil
Spurt av Anonym om Land Rover Freelander
Benny svarer:August 19, 2009 kl. 12:36
Jeg ville ikke betalt særlig mer enn 150 000 for den - og da skal den være fin og velutstyrt. Men strengt tatt ville jeg holdt meg unna Freelander med denne motoren. Den er nemlig notorisk dårlig. Freelander er ingen kvalitsbil, men med diesel er du i det minste tryggere og sjansen for store påkostninger er mindre.
 
Hei Benny, er Freelander 2 et dumt kjøp? Står mellom den og en Tiguan, begge med mye utstyr og dieselmotor. Tiguanen har dog DSG kassen Freelandern 6 trinns manuell. Hva mener du?
Spurt av Anonym om Land Rover Freelander
Benny svarer:July 20, 2009 kl. 12:20
Hei Mikkel! Freelander er definitivt den tøffeste av disse, og den med mest "sjel" - og det er den du du velger med hjertet. Tiguan er et tryggere og mer fornuftig kjøp, men kjedligere. Tiugan er den du velger med hjernen! Uansett: Lykke til med fin bil- for det er begge!
 
lurer på hvoe mye en land rover freelander bruker på mila?
Spurt av Anonym om Land Rover Freelander
Benny svarer:July 20, 2009 kl. 12:18
Heisann! Det kommer jo litt an på motoren som står i den, og årsmodell. Det er nok ikke den minst tørste bilen, så du skal nok regne med ca 0,9 liter bensin på mila - og ikke mye under når det gjelder diesel på Freelander I.
 
hei skal kjøpe en land rover freelander 1998 mod mye er skiftet pågrunn av at den har stått på verksted sidene svigers kjøpte den men nå skal de selge og vi tenker å kjøpe den ettersom så mye er skiftet kan det ikke bli mere :Pmen ca pris tror dere?
Spurt av Anonym om Land Rover Freelander
Benny svarer:June 6, 2009 kl. 17:20
Veldig vanskelig å anslå pris når jeg ikke vet km-stand eller hvilken utgave dette er (tre eller femdørs?), Men generelt skal du ikke betale veldig mye for en Freelander. Dessverre kan du nok ikke stole helt på at det ikke kan bli mer trøbbel med den heller - snarere tvert imot.
 
Hei, jeg er ei jente på 21 år som er på jakt etter min første bil. Jeg trenger en bil med stort bagasjerom til min store leonbergerhund. Jeg har ca 50-80.000 kr å bruke på bil.Jeg så en annonse på finn.no om en land rover 98-modell til 60.000 (FINN-kode: 15384589 ) Jeg kan omtrent ingenting om biler, men syns den ser stillig ut:DTror du det er et greit kjøp? Eller har du et annet alternativ som kunne passet bedre? (Helst ikke en 2-seter)Veldig takknemlig for svar!!:)Mvh Merete merete87h@hotmail.com
Spurt av Anonym om Land Rover Freelander
Benny svarer:May 26, 2009 kl. 12:09
Den ser stilig ut, men dette er veldig langt fra å være verdens beste bil. Les mer om den i bruktbasen vår. Du får mye bil for pengene, men dette kan bli dyrt og problemfylt. Dessverre.
1 | Se alle
Pluss
Terrengegenskaper
Komfort
Minus
Pris
Forbruk
reklame
reklame
reklame