Lancia Delta Integrale: Nå kan du sikre deg et ekte bilikon

Begynte som spinkel familiebil - endte som heftig råskinn.

Dette er en av bare 400 produserte og den er nesten som nye etter 22 år –og tilsalgs (Foto: Faksimile fra finn.no)
Dette er en av bare 400 produserte og den er nesten som nye etter 22 år –og tilsalgs (Foto: Faksimile fra finn.no)

Lancia Delta HF Integrale EVO 16V Martini 5 – bare navet i seg selv er så tøft at det alene kan være grunn nok for kjøp. Man skjønner liksom med en gang at dette ikke er noen alminnelig husmortralle.

Så forbinder vel også de fleste av oss disse bilene med seriøs grussprut fra alle fire hjulene og turtellernåla godt opp på rødmerket, rasende gjennom en rallyløype i vill fart på jakt etter pokaler, heder og ære.

Rallylegende selges

For å komme ut i rallyløypene så må man ha en homologeringsbil. Dvs. en bil produsert i ett visst antall eksemplarer for salg til kunder – før man kan kjøre rally med bilen.

Snåle regler i og for seg, men de har resultert i mye moro for den som er glad i fart og spenning.

Med dette begynner vi å nærme oss sakens kjerne.

Lancia Delta HF Integrale EVO er nemlig også et resultat av ovennevnte og det er en slik bil som nå er til salgs i Norge. Nærmere bestemt i Rådal rett utenfor Bergen.

Italiensk veteranbil – sjekk denne

Nr. 83 av 400

Tross sine 22 år har bilen ikke gått mer enn drøye 30.000 kilometer. I tillegg er dette en sjelden Martini-utgave. Den er kun produsert i 400 eksemplarer. Dette er den 83. i rekken.

Ganske så
Ganske så

Se hele annonsen og alle bildene her:

Motoren er en 2-liter på livlige 207 hk ved 5400 o/min og et moment på 300 Nm blank. Bilen er selvfølgelig utstyrt med et avansert firehjulstrekksystem.

Vi nevnte at Delta Integrale ofte var å se i rallyløypene. Den første seieren kom i 1988 i Rally Monte Carlo. Siden hentet bilen hjem hele 46 (!) VM-seiere og har vunnet konstruktørmesterskapet hele seks ganger - på rad! (1987 – 1992) det har ingen andre gjort. Verken før eller siden.

Lancia Thema: Her er det vel noe som ikke stemmer?

Legende og ikon

Det er altså en skikkelig billegende og et ikon vi her snakker om. Bilene fantes i et utall varianter og "spesialutgaver" og dette er en av dem. Det er også en av de grommeste.

Kilometerstanden og tilstanden/utseendet (etter bildene å dømme) på denne trekker heller ikke akkurat ned.

Prisen blir deretter. Nesten 440.000 kroner forlanger Fana Bilforretning for den feite Lancian. Til den prisen får du altså en bil naboen neppe får maken til og som mange kommer til å misunne deg.

Bilen har god servicehistorikk, men er ikke 100 % original.

Bilen har fått noen oppgraderinger pga. alder men er original bortsett fra full rustfri eksos (ink grenrør), justerbare fjærbein og 17" OZ felger, står det å lese i annonsen. Uten at noe blir "feil" for oss av den grunn. Det er liksom slik de skal se ut. Tøffere enn toget ...

Lancia Beta Montecarlo – sjelden bruktbil

Saab var også med

Saab 600 GLE en del av opphavet.
Saab 600 GLE en del av opphavet.
Men det er dette vi husker bilene for...
Men det er dette vi husker bilene for...

Klikk på bildene for høyere oppløsning

Opphavet derimot var litt "spinkere". Den første Lancia Delta kom i 1979 og var designet av ingen ringere enn Giorgetto Giugiaro men var i bunn og grunn en Fiat Ritmo med nytt skall.

Mange husker kanskje også at Saab var involvert og at bilen ble solgt som Saab 600?

Den helt store suksessen uteble, men bilen ble allikevel kåret til Årets bil i Europa i 1980 (mye takket være nettopp designet, visstnok)

Men det var først med feite hjul, brede skjermer og oppskremt turbomotor mellom forskjermene og herrer som Juha Kankkunen, Markku Alén og Didier Auriol at det virkelig ble fart på sakene. Da til gangs ...

Nå kan du sikre deg en spennende del av både italiensk bilbyggerkunst og av rallyhistorien.

Lancia: – Ville det vært lønnsomt å bli importør av dette merket