Lamborghini Countach 5000S: 80-tallshelten er helt "ny"

Unik mulighet til å skaffe seg 80-tallets kanskje største bilikon.

Du trenger ikke å være bilinteressert for å se at dette er noe helt spesielt. Ikke alle er enige om utseendet, men ingen kan kalle den kjedelig eller anonym. Og den satte standarden for hva en superbil skulle være på 70  og 80 tallet.
Du trenger ikke å være bilinteressert for å se at dette er noe helt spesielt. Ikke alle er enige om utseendet, men ingen kan kalle den kjedelig eller anonym. Og den satte standarden for hva en superbil skulle være på 70 og 80 tallet.

En av bilhistoriens største legender blir født i 1971. Det er bare en konseptbil, først tre år senere kommer produksjonsmodellen, men bilverden skal aldri bli den samme igjen.

På panseret står det en rasende okse, og bak de to bøttesene sitter en 4-liters V12-er, og senere både 5- og 5,2 liter. Alle med 12 sylindre.

Del med dine Facebook-venner

Men enda mer spesielt enn motorene, er dørene. Lamborghini Countach har en helt egen variant, der dørene er hengslet i forkant og vippes opp og fram. Helt unikt på den tiden.

Hele bilen var rett og slett en fest for øyet – med spoilere, luftinntak og detaljer herfra til evigheten. Vakkert? Tja, der strides de lærde. Men tøft? Her er svaret et uomtvistelig ja, med to streker under.

LES OGSÅ: Lamborghini Countach replika: Er dette Norges tøffeste etterligning?

Sjefen

Alle som vokste opp på 80- og 90-tallet og hadde et ørlite snev av bilinteresse, vet hva en Countach er. Om ikke alle er like stødige i hvordan navnet uttales (det skal sies omtrent slik: "kuntach"), er det vel knapt noen som ville tatt feil om den ble stilt opp i en "line up".

Hvert eneste gutterom med respekt for seg selv hadde minst en diger plakat med denne drømmebilen på – og alle snakket om den etter Cannonball-run-filmene (Verdens sprøeste bilrace og Verdens aller sprøeste bilrace).

Der var den prikken over i-en blant en hel drøss med eksotiske og mindre eksotiske sportsbiler.

Bredeste dekkene

Etter hvert har den for øvrig blitt fast inventar i en drøss med bilspill til PC, Playstation, Xbox og Nintendo.

Countach-eventyret fortsatte helt fram til 1990, da ble den erstattet av Lamborghini Diablo. Ikke så verst hva gjelder billegender den heller.

Siste generasjon av Countach hadde for øvrig de bredeste dekkene i en produksjonsbil på det tidspunktet – nemlig 345/35/15.

LES OGSÅ: Lamborghini Countach: Bruktbil til en million

Det er mye som kan åpnes, og nesten vanskelig å tro at dette bare er en bil - minner nesten om et romskip
Det er mye som kan åpnes, og nesten vanskelig å tro at dette bare er en bil - minner nesten om et romskip

Lever ikke opp til utseendet

Dessverre har bilen i virkeligheten ikke klart å leve opp til utseende når det gjelder kjøreegenskaper.

Det er nok sant som det blir sagt, at du aldri skal møte dine største helter, fordi du risikerer å bli skuffet. Kjøreegenskapene til Countach er kort oppsummert dårlige. I alle fall mener de fleste som har prøvd disse bilene det.

Heller ikke mekanikken er tipp-topp. Blant flere problemer er et kranglete kjølesystem. På en annen side: Er du på jakt etter driftssikkerhet er neppe en italiensk superbil fra 80-tallet det første du tenker på.

Og de negativer siden til tross, denne bilen krever respekt. Og får det – i alle fall fra alle oss som hadde den på veggen i årevis.

LES OGSÅ: Lamborhini Aventado: Verdens dyreste modellbil

En av verdens beste

Derfor er det nok også noen som spisser ørene når muligheten til å få lagt hendene på en slik modell dukker opp. Særlig når det skjer her i Norge.

Vi snakker trolig om en av verdens beste eksemplarer av bilen – totalrestaurert hos Lamborghini selv. Her er det ikke gjort noe halvveis jobb. Hele bilen ble plukket fra hverandre, pusset og gnidd på – og så satt sammen igjen.

Alt fra gummilister til dekk er byttet, mens motoren har fått en skikkelig overhaling og er dandert med en masse nye deler. Selger kan nok stå inne for at dette en bil med unik historikk.

Restaureringen ble gjort på 19.560 km, og siden den tid har den bare rullet 60 kilometer.

Dyr registrering

Vi snakker for øvrig om en 1984-modell – med 5 liters motor. Modellen heter 5000S, og den har intet mindre enn 375 hk. Denne modellen ble ifølge selger kun produsert i 323 eksemplarer, fra 1982–85.

0–100 km/t tar, eller tok i alle fall da bilen var ny, 5 sekunder blank. Toppfarten var 300 km/t.

Prisen på bilen som nå ligger til salgs i Norge er satt til 1,499 millioner kroner – det er imidlertid uten registreringsavgift som er beregnet til i underkant av 160.000 kroner.

Men siden bilen blir veteran om to år, vil vi tro at eventuelle kjøpere nok ikke vil registrere den før i 2015.

Dette er en unik snutt av superbilenes bilhistorie – men gratis er den ikke ...

Klikk her for å se hele annonsen

Ikke mye som tyder på at dette interiøret tilhører en bil fra midten av 80-tallet. Slitasjen er minimal - men du kan ikke forvente komfort i lange baner. Her er det klimpeten, hardt o ingenting som kan justeres.
Ikke mye som tyder på at dette interiøret tilhører en bil fra midten av 80-tallet. Slitasjen er minimal - men du kan ikke forvente komfort i lange baner. Her er det klimpeten, hardt o ingenting som kan justeres.

LES OGSÅ: Lamborghini 400GT: Du kan kjøpe bilen til Paul McCartney