Kvalitetsundersøkelse: Dette er SUV-ene med flest feil og problemer

Her er den komplette listen:

Det er slett ikke likegyldig hvilken SUV du velger med tanke på kvalitet og driftskostnader.
Det er slett ikke likegyldig hvilken SUV du velger med tanke på kvalitet og driftskostnader.

Mange nordmenn drømmer om en SUV. En bil som har god framkommelighet, høy bakkeklaring og som regel ganske raust med plass. Dette er en biltype som er ”in” enten du bor midt i byen eller i enden av en bratt, svingete grusvei lagt til skogs.

Del med Facebook-vennene dine

Prisene på mange av de populære brukt-SUV-ene nærmer seg et nivå som gjør at flere kan realisere en slik bil.

Men det er slett ikke likegyldig hvilken du velger med tanke på kvalitet og driftskostnader. Det er ikke slik nødvendigvis slik at den som ser aller barskest ut eller har vært på markedet lengst nødvendigvis er den beste.

LES OGSÅ: Audi helt til topps i kvalitetsundersøkelse

Gull verdt

Det viser tall fra Dekras store ”bruktbilrapport” som regnes som en av de grundigste og meste gjennomarbeidede bruktbilundersøkelsene på markedet.

Hvert år gjennomfører det tyske kontrollorganet Dekra 15 millioner kjøretøykontroller. Det gir et statistisk materiale som er gull verdt for alle som skal kjøpe bruktbil.

50 000 – 100 000 km

Vi tar nå for oss SUV-ene med aller flest feil og mangler. De har gått mellom 50 000 og 100 000 kilometer. Med normal årlig kjørelengde betyr det i praksis at bilene er rundt fire til seks år gamle eksemplarer av arten.

LES OGSÅ: Tysk til topps i kvalitetsundersøkelse

Dette er bunn-10 listen:


1. Land Rover Defender:

Land Rover Defender
Land Rover Defender

Den har blitt produsert i en god mannsalder, den har helt rå framkommelighet, den er et ikon og en legende og den har en trofast, entusiastisk tilhengerskare. Men det hjelper dessverre ikke. Defender er den bilen med desidert flest feil og mangler hos Dekra.

Og som de skriver i rapporten: Selv nyere biler er svært sårbare.

Forstilling, hjullagre og støtdempere er gjenganger feil. Det samme er rustne bremserør og oljelekkasje på motor og girkasse. I tillegg har den dobbelt så mange feil på det elektriske anlegget som gjennomsnittet og tre ganger så mange motorfeil som gjennomsnitts-SUV-en. Den er faktisk ikke bedre enn gjennomsnittet på noen punkter.

Er du ute etter et enkelt og forutsigbart bilhold, så bør du med andre ord lete videre ...

Les også: Land Rover Defender: Så tøff at man ikke får tatt livet av den

2. Land Rover Freelander:

Land Rover Freelander
Land Rover Freelander

Freelander er på mange måter en gjenganger som ”møkkabil” her på Broom, noe vi tidvis har fått pepper for. Og nok en gang får den lille kule SUV-en med det tøffe designet gjennomgå. Heller ikke Freelander kommer over gjennomsnittet på noen av Dekras punkter.

Den har blant annet ofte feil med endeledd og stag i forstillingen, lekkasje fra servostyringen og feil med ABS-bremsene. I tillegg er det mye trøbbel med det elektriske anlegget og motorene.

Jo eldre Freelander – jo verre er resultatet, sier Dekra-rapporten.

Dette er bruktbilene fra helvete:


3. Kia Sportage:

Kia Sportage
Kia Sportage

Biler fra denne siden jordkloden pleier å klare seg ganske godt på slike statistikker, men Sør Koreanske biler er tydeligvis et unntak, enn så lenge. Både på 3., 4. og 5. plass finner vi biler fra dette landet.

Men en fattig trøst er at denne i motsetning til sine engelske ”kollegaer” lengre i alle fall har et par punkter hvor den faktisk er bedre enn gjennomsnittet, nemlig motor og forstilling / styring.

Det er særlig på punktene bremser og ikke minst elektronikk det går skikkelig galt for Sportage og at den taper i forhold til de andre SUV-ene. Varsellampene for feil med kollisjonsputer og for feil med eksosverdier er gjengangere. Det samme er altså slitasje på bremsene.

Denne Kiaen slaktes også i kvalitetsundersøkelse:


4. Hyundai Santa Fe:

Testresultatet gjelder for andre generasjon (kom i 2006).

Hjuloppheng generelt og bærekuler spesielt er en svakhet på Santa Fe. Det samme er feil med det elektriske anlegget og særlig på lysene.

Håndbrekket er en svakhet sammen med lekkasje fra drivakselmansjettene. En liten trøst er at på kategorien motor er den langt bedre enn gjennomsnittet.


5. Chevrolet Captiva:

Ligger generelt noe under gjennomsnittet i de fleste kategoriene, både når det gjelder motorfeil, forstilling/styring og elektrisk anlegg.

Captiva bygger på samme plattform som Opel Antara, men kommer i Dekras test dårligere ut enn sin tyske ”tvilling”.

6. Jeep Grand Cherokee:

Defekt støtdempere, oljelekkasje fra motor og girkasse, samt mye feil med airbag er gjenganger feil her. Dekra advarer også mot ulyd fra bakakselen som kan forekomme – dette er svært kostbart å reparere.

Grand Cherokee har også over gjennomsnittlig feil på det elektriske anlegger, mens fjæring og styring er bedre enn gjennomsnittet. Testresultatet gjelder for biler nyere enn 2005 modell.

7. Volvo XC90:

Det er særlig slitte bremser og dårlig håndbrekk, samt slitte endeledd og lenkearmer i forstilling, som trekker ned for bamse-Volvoen. Når det gjelder motor og elektrisk anlegg er den hårfint bedre enn gjennomsnittet.

Volvo XC90:–Ikke mobb bilen min!


8. Suzuki Grand Vitara:

Det er motor og motorstyring som spesielt skaper trøbbel for Grand Vitara. Resultatet er feil eksosverdier.

Slitte bremser er også noe du bør sjekke om du vurderer å kjøpe denne. Når det gjelder forstilling og styring derimot så er den langt bedre enn gjennomsnittet for biltypen.


9. Nissan X-Trail:

Test resultatene gjelder for 2. generasjon X-Trail (kom i 2007). Den er langt bedre enn 1. generasjon slår Dekra fast.

Det er slitte bremser som gjør at den finner plass på denne listen, ellers ligger den omtrent på gjennomsnittet i klassen på antall feil og mangler.

10. Nissan Qashqai:

Dunkelyder bakfra under prøvekjøring kommer nesten garantert fra defekte støtdempere, ifølge Dekra.

Selv på Qashqai med lav kilometerstand er det ofte feil med disse. Både bremser og det elektriske anlegget er noe bedre enn gjennomsnittet og Qashqai er alt i alt en helt ok bil.

Les vår test av Nissan Qashqai her: