Kul bruktbil til 40 000?

Ja - det går fint! Her er en BMW, en Volvo og en Mercedes.

MB 190 åpnbilde
MB 190 åpnbilde

Det er ikke alltid det er sammenheng mellom bildrømmer og tilgjengelig kapital.

I denne bruktbil-runden har vi sett på hva du får med 40 000 kroner i lommeboka – og med drøm om en bil som ikke ”alle” har.

Vi fant tre eksemplarer. En skikkelig fornuftig OBOS-traktor fra 70-tallet med cleant, tøft utseende, en BMW med ødelagt motor og en Mercedes med de tre magiske AMG-bokstavene i vognkortet.


1993 BMW 320i. Kr. 35 000

BMW-3-serie
BMW-3-serie

For å se hele annonsen, klikk her:

Du verden... Så feit Bimmer for 35 lapper... Og som jeg tenkte - for godt til å være sant. I alle fall nesten... Du får nok bilen for den prisen – det er ikke det. Men motoren, eller rettere sagt motorene, følger med i kasser og poser...

På den annen side: Har du et fornuftig sted å stå, litt kunnskap, en velfylt verktøykasse og noen kvelder og avse til rekke-6-eren. så kan du allikevel få en billig som vekker oppmerksomhet.

Sekseren under panseret yter 150 hk når alt virker som det skal. Den er ikke kjempesprek, men seig og sprek – og ikke minst: Den byr på grom lyd... En motor som etter min menig kler bilen godt.

Kamaksel og vannpumpe bør sjekkes før du skrur sammen igjen denne motoren. Nye stempelringer og ventiltettinger bør også monteres, så slipper du oljeforbruk.

Bilen er påkostet mye allerede, men trenger altså fortsatt litt omsorg og kjærlighet. Er du på jakt etter en fin E66, så sjekk rust i nedkant av karosseriet, samt endeledd og bærekuler i forstillingen litt nøye.

Sjekk hva vår bruktbil-guide sier om denne:


1975 Volvo 245. Kr. 35 000

volvo-245
volvo-245

For å se hele annonsen, klikk her:


Så enkelt kan det gjøres! En liten spoiler fra en litt nyere 240, større hjul og senking – og vips – plutselig har du en tøff og annerledes bil.

Da den er eldre enn 30 år, regnes den også som veteran og er derfor billig å eie.

Jeg frykter også at den kan være litt veteran å kjøre. Fire trinns girkasse, ingen sentrallås og trolig ingen servostyring gjør at du i alle fall får armtrening. Det er ikke ofte man ser så gamle 240-er i trafikken mer.

240 er solide biler, de er kurante å skru på og tilgangen på billige deler er god. Det gjør den til en perfekt hobby-bil. Denne er attpåtil praktisk.

Rust er (bortsett fra tidligere eier) fiende nummer en på 240-en. Rust på bakluke, nedkant dører, hjulbuer bak, reservehjulsbrønn og i gulvet bør du sjekke om du går med planer om å skaffe deg ett eksemplar av arten.

Les også: Hva er det med denne bilen?



1992 Mercedes 190E AMG. Kr. 39 999

MB-annonse
MB-annonse

For å se hele annonsen, klikk her:

Nei da. Dette er ingen ekte AMG. Da hadde den nok kostet litt mer. AMG-utgavene av 190E, eller W201, som er den riktige betegnelsen, er svært sjeldne. Om jeg ikke tar helt feil, så ble så få som bare mellom to og tre hundre slike biler produsert. De var lakkert i enten sort eller sølv og var utstyrt med 3,2-liters sekser på 234 hk.

Men de kunne tydeligvis også fås med AMG-styling og vanlig 2-liters motor også. Og det er en slik bil som her er til salgs. Og det er slett ikke dumt det – om du synes en vanlig 190E blir litt for tam. I tillegg har den sportsseter og interiør i sort skinn, aircondition, automatgir etc.

Og det faktum at dette er urørt originalbil (i følge eieren), taler for nettopp dette eksemplaret.

Forstilling og bremseskiver/håndbrekk er kanskje den største svakheten på Mercedes fra denne tiden – W201 er intet unntak. Defekt kamaksel / vippearmer, lekkasje fra vannpumpe og oljeforbruk er også ting du bør sjekke om du vurderer en slik bil.

Sjekk Mercedes i vår bruktbil-guide:

Hvilken av disse ville du valgt - og hvorfor? Skriv inn i kommentar-feltet under: