Kjøpte bilfabrikk for én euro

Les hvem som nå rykker inn i den gamle Volvo- og Mitsubishi-fabrikken.

Nedcar startet med Daf, så kom Volvo inn. Også Smart Forfour rullet ut fra denne fabrikken. Nå ligger det an til at Mini overtar. (Foto: Newspress)
Nedcar startet med Daf, så kom Volvo inn. Også Smart Forfour rullet ut fra denne fabrikken. Nå ligger det an til at Mini overtar. (Foto: Newspress)

Det er stor overkapasitet blant de europeiske bilfabrikkene, og en fabrikk som lenge har hengt i en tynn tråd er nederlandske NedCar.

Her ble det bygget Daf fra 1967, og da Volvo overtok det nederlandske bilmerket, ble det Volvo-produksjon. Senere kom Mitsubishi inn. De siste årene har fabrikken produsert Colt – pluss Outlander for enkelte markeder.

LES OGSÅ: Legger ned bilproduksjonen i Europa

Nærmere to milliarder

På tampen av året er det imidlertid slutt for begge disse modellene. Mitsubishi har lenge gjort det klart at de ikke ønsker å fortsette noen produksjon i Nederland og dermed har det vært frykt for nedleggelser og tap av alle de 1.500 arbeidsplassene.

Nå ser det imidlertid ut til at man har funnet en løsning. Den nederlandske bussfabrikanten VDL Group skal kjøpe hele fabrikken av Mitsubishi for én euro. Forutsetningen fra Mitsubishis side er at ingen skal miste jobben. Ifølge bransje-nettstedet autonews.com skal denne avtalen i praksis koste Mitsubishi nærmere to milliarder kroner.

Del med Facebook-vennene dine

Mitsubishi Colt har vært med oss i mange år - men nå er det
  snart slutt for denne småbilen. (Foto: Gunnar Omsted)
Mitsubishi Colt har vært med oss i mange år - men nå er det snart slutt for denne småbilen. (Foto: Gunnar Omsted)

Liten – men ganske stor: Her er testen av Colt

Stadig flere modeller

VDL skal imidlertid ikke bruke fabrikken til bussproduksjon. Planen skal være at de fungerer som et mellomledd mellom BMW og NedCar – og at fabrikken skal bygge biler for BMW-eide Mini.

Mini er i ferd med å utvide modellspekteret sitt kraftig og trenger større produksjonskapasitet for å klare det. I dag bygger de mesteparten av bilene sine i Cowley, England – mens SUV-en Countryman kommer fra Østerrike, nærmere bestemt Magna Steyr-fabrikken.

LES OGSÅ: Rusten og fæl Mini solgt for nesten 400.000,-.

Kan øke produksjonen

NedCar har på det meste produsert 200.000 biler i året, men er nå nede i 50.000 enheter. Her er det altså mulighet for å øke produksjonen kraftig.

Planen skal være at VDL stenger NedCar ved årsskiftet – og at fabrikken så skal være oppgradert og klar for ny produksjon enten sent i 2014 eller tidlig 2015.

Mini har ikke kapasitet til å produsere Countryman på fabrikken
  i England, den kommer derfor fra Østerrike. Og med flere andre modeller
  på gang, trenger man rett og slett større produksjonskapasitet.
Mini har ikke kapasitet til å produsere Countryman på fabrikken i England, den kommer derfor fra Østerrike. Og med flere andre modeller på gang, trenger man rett og slett større produksjonskapasitet.

Full av sjarm: Les testen av Countryman her