Kjenner du igjen denne - da er du god!

Bygget i kun 343 eksemplarer – nå kan den bli din.

Hva på kloden dette er? Tja, hvis du har sett en 'live' er du nok unntaket som bekrefter regelen. Men nå kan du kjøpe sjeldenheten, som la grunnlaget for et sportsbil ikon   hvis du blar opp nok... (Foto: eBay.com)
Hva på kloden dette er? Tja, hvis du har sett en "live" er du nok unntaket som bekrefter regelen. Men nå kan du kjøpe sjeldenheten, som la grunnlaget for et sportsbil ikon hvis du blar opp nok... (Foto: eBay.com)

Ikke alle gamle sportsbiler er like enkle å kjenne igjen, selv om man har forsøkt å følge med så godt man kunne gjennom årene. Så er det heller ikke alle som har forekommet i særlig antall her nord.

Bilen du ser på bildene er et typisk eksempel på noe som får en til å stoppe opp litt. Froskeøynene i fronten minner om flere britiske merker, og taket med den svingte bakruten minner om hardtopen man kunne få som tilbehør til åpne Corvetter av C2-generasjonen.

Les også: "Fremtidsbilen" De Lorean skulle hatt wankel-motor

Men begge deler er langt fra sannheten.

Jordnær produsent med ambisjoner

Bilen er faktisk noe så jordnært som en Mazda, om enn selve toppmodellen i Mazda-programmet i sin tid. 110 S – eller Cosmo, som den het på hjemmemarkedet – var bilen som skulle bringe sportslighet til merket, og bli en høyteknologisk og avansert GT-coupé.

Et ganske langt overheng bak ble enda lengre på Serie II, og denne Serie I-bilen er dermed den mest harmoniske 110Sen du kan finne. Kun 343 slike ble produsert, hvorav bare en håndfull for eksport. (Foto: eBay.com)
Et ganske langt overheng bak ble enda lengre på Serie II, og denne Serie I-bilen er dermed den mest harmoniske 110Sen du kan finne. Kun 343 slike ble produsert, hvorav bare en håndfull for eksport. (Foto: eBay.com)

Akkurat hva som gikk galt er ikke lett å si. Men spesielt høyteknologisk ble den ikke, foruten at den tjente som ”lanseringsverktøy” for Mazdas wankel-motor. Hjuloppheng, layout og chassis for øvrig var temmelig tradisjonelt, og sikkert ikke verken bedre eller dårligere enn mange samtidige små tosetere.

Les også: NSU RO80 - en urørt bil av denne typen ser du ikke ofte

Tipper vi. For vi har aldri kjørt en, og kommer sikkert aldri til å gjøre det heller. Bilen ble bare produsert i rundt 1.600 eksemplarer mellom introduksjonen i 1967 og 1972, da den gikk ut, og konseptet ble lagt på is for noen år.

Kun 343 produserte

Mest sjelden er utgaven som er kjent som Serie I, som bare varte fra introduksjonen i 1967 og til halvveis ut i kalenderåret 1968. Da fikk den sterkere motor og noen tommer lengre karosseri, noe som forstyrret proporsjonene litt. Tommene ble nemlig lagt til mellom døren og bakhjulet, og bilens bakende var egentlig mer enn lang nok rent estetisk allerede i utgangspunktet.

Designet var fullt av lekre detaljer på 110S - både de innkapslede hovedlyktene og stilen på emblemet kunne få tankene på vandring mot Italia heller enn Japan. (Foto: eBay.com)
Designet var fullt av lekre detaljer på 110S - både de innkapslede hovedlyktene og stilen på emblemet kunne få tankene på vandring mot Italia heller enn Japan. (Foto: eBay.com)

Bilen på bildene er nettopp en Serie I, en av bare 343 produserte, og oppgis av selgeren i Berkshire, England, å være en av ekstremt få Serie I-biler som var beregnet på eksport – kanskje så få som et énsifret antall biler.

Nettopp denne bilens eksistens kan man ifølge selgeren takke Paris Motor Show anno 1968 for, da det skal være bilen som sto i Mazdas utstilling der da modellen ble lansert i Europa.

18.000 pund – for et restaureringsobjekt

Bilen skal være rimelig komplett, men trenger en god del jobb for å bli kjørbar. Likevel forlanges det heftige 18.000 britiske pund for den, eller drøyt 180.000 kroner – åpenbart på grunn av at dette nok er en ganske unik sjanse for virkelige Mazda-entusiaster.

Se eBay-annonsen her:

For pengene får man altså en av kanskje bare en håndfull Serie I-biler med eksport-identiteten 110 S, i stedet for den japanske Cosmo-betegnelsen. Nå har denne høyreratt likevel, så rent praktisk har det forholdsvis liten verdi, men for den historisk interesserte er det selvsagt et stort pluss.

Også bakfra ser bilen svært spesiell ut. Selger opplyser at han for et antall år siden fikk støpt nye glass til baklyktene, som medfølger i handelen. Ellers ville det nok ikke bare vært å gå på nærmeste Biltema for å fikse det. (Foto: eBay.com)
Også bakfra ser bilen svært spesiell ut. Selger opplyser at han for et antall år siden fikk støpt nye glass til baklyktene, som medfølger i handelen. Ellers ville det nok ikke bare vært å gå på nærmeste Biltema for å fikse det. (Foto: eBay.com)

Skal den gjenvinne glansen fra den gang den sto på bilutstillingen i Paris, må den strippes helt og lakkeres tilbake til sin hvite originallakk, dog etter at man har reparert en del startende rust hist og her i karosseriet. Gulvet er et av få områder der bilen er forandret, tunellen er ombygget for å få plass til en nyere girkasse, og det må i så fall fikses.

Les også: Også AMC Pacer skulle hatt wankel-motor

Mekanisk trenger den også en gjennomgang, også av motoren, som dog skal være overhalt for ikke lenge siden.

Utfordring å finne korrekt motor

Den er imidlertid byttet ut med en nyere rotasjonsmotor fra 1974 – skal man virkelig gjøre dette helt originalt igjen møter man en sikkert ganske stor utfordring med å finne maken til den 110 hestekrefter store motoren som satt der i utgangspunktet: Den ble altså byttet ut med en større allerede etter at de 343 første bilene var bygget, og så langt vi vet satt ikke denne motoren i noen annen Mazda-utgave heller.

Motoren i bilen er en nyere wankel-motor fra 1974. Den opprinnelige 110-hestersversjonen ble etter hva vi forstår kun levert i de 343 bilene som ble bygget av Serie I - så lykke til med å finne en slik dersom du handler inn denne prosjektbilen! (Foto: eBay.com)
Motoren i bilen er en nyere wankel-motor fra 1974. Den opprinnelige 110-hestersversjonen ble etter hva vi forstår kun levert i de 343 bilene som ble bygget av Serie I - så lykke til med å finne en slik dersom du handler inn denne prosjektbilen! (Foto: eBay.com)

Er man Mazda-entusiast, vil det dog være en drøm å få sette i gang med et slikt prosjekt. For dette var altså starten på Mazdas wankel-eventyr, som har vart helt til for noen få år siden, og denne bilen startet en stolt tradisjon:

Det japanske Cosmo-navnet ble tatt i bruk igjen i 1975, og utviklet i retning av luksuriøse coupeer med wankelmotor, coupeer som vi her hjemme også kunne kjøpe – dog med vanlige stempelmotorer – på 1970- og 1980-tallet.

Forgjengeren til legenden RX-7

Litt senere, på slutten av 1970-tallet, kom RX-7, en ny toseters sportslig GT-coupé. Det var den som i første rekke tok arven fra denne bilen videre. Som vi vet sto man fast på wankel-konseptet her gjennom tykt og tynt helt frem til etterfølgeren RX-8 gikk ut for noen få år siden – lenge nok til at den litt sære bilmodellen hadde fått ikon-status og et hengivent publikum over hele verden.

Kanskje er det en ihuga RX-7- eller RX-8-entusiast der ute som føler seg kallet til å redde denne gamle skjønnheten fra Paris-salongen for fremtiden også.

Les også: 929 HT - også denne kom med wankelmotor i Japan