Kina-penger skal redde Saab?

Kinesiske SAIC skal være aktuell som deleier i "nye" Saab.

Nå kan det bare være noen dager igjen før Saab blir lagt ned.  (Foto: DAVID MCNEW/AFP)
Nå kan det bare være noen dager igjen før Saab blir lagt ned. (Foto: DAVID MCNEW/AFP)

Rykteflommen rundt Saabs framtid har vært stor den siste uka. Koenigsegg Group har skrevet en intensjonsavtale med GM om å overta Saab. Men fortsatt skal det være uklarhet rundt finansieringen av tre millarder kroner som trengs for å få lånegarantier fra den svenske staten.

Nå melder nyhetsbyrået Reuters at kinsiske SAIC skal være svært nært å gå inn som partner i oppkjøpet av Saab, og at de i såfall vil bidra med hele eller deler av beløpet som fortsatt mangler.

Brent seg før

Reuters siterer en anonym kilde som hevder at SAIC skal være svært interessert, men at kineserne samtidig er forsiktige med å gjøre investeringer som dette.

En ny Saab-sensasjon: Se bildene av nye 9-5 her:

De har nemlig brent seg før. SAIC har en stor eierandel i korenanske SsangYong og har tapt mye penger på den investeringen.

Samarbeider med GM

SAIC er Kinas største bilprodusent og jobber tett med GM på det kinesiske markedet. De bør derfor ha gode muligheter for å kunne gjøre en avtale med Saab.

Peiling på Saab? Her kan tu ta quizen vår:

For GMs del er det viktig å få inn eiere som ikke vil misbruke know-how og teknologi de får tilgang til gjennom oppkjøpet.

God match

Saabs modeller bygger i dag nesten utelukkende på GM-teknologi. Og det vil ta mange år før Saab eventuelt vil kunne stå helt på egne bein.

Trolig vil de i framtiden være helt avhengig av nært samarbeid med en eller flere andre bilprodusenter. I så måte kan også SAIC være en god match.

Sjekk Saabene i Brooms nybilguide - klikk her: